عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: حتی اگر دولت و مجلس شورای اسلامی هم اعتباری برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص ندهد، باز هم مردم و خیران اعتبارات را تأمین می‌کنند و این فعالیت‌ها متوقف نمی‌شود.
کد خبر: ۱۵۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵ 25 December 2015
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: حتی اگر دولت و مجلس شورای اسلامی هم اعتباری برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص ندهد، باز هم مردم و خیران اعتبارات را تأمین می‌کنند و این فعالیت‌ها متوقف نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور صبح امروز در حاشیه برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه اظهار کرد: نکات مثبتی به آیین‌نامه داوری مسابقات سراسری قرآن کریم افزوده شده که بعد از 5 سال مورد بازنگری قرار گرفته است؛ قاریان نیز اذعان دارند که قرائت بر مبنای آیین‌نامه بهتر است و درصد خطاها نیز کاهش‌یافته و رقابت‌ها نیز سنگین‌تر و سخت‌تر شده است.

وی بیان داشت: سطح مسابقات و تلاوت‌ها نسبت به سال گذشته بهتر بود؛ رقابت‌ها در مرحله مقدماتی به صورت تست، مرحله نیمه نهایی جدی و در مرحله نهایی فشرده و تنگ‌تر خواهد بود.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه بهترین کار برای ارتقای تلاوت‌ها را برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته عنوان کرد و افزود: در قالب این دوره‌ها قاریان و حافظان با آیین‌نامه داوری و قرائت برتر آشنا می‌شوند و سازمان اوقاف و امور خیریه باید دوره‌های مذکور را برای استان‌های محروم برگزار کند که فرصت حضور در تهران را ندارند.

شهیدی‌پور خاطرنشان کرد: برای داوری در بخش استانی داوران جدیدی معرفی شده‌اند که برای حضور در مسابقات کشوری باید یک پروسه 5 ساله و سپس برای قرار گرفتن در سطح داوری بین‌المللی باید سه سال دیگر را طی کنند و هر سال در جمع داوران تعدادی را می‌بینیم که برای نخستین‌بار دعوت شده‌اند.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به مفاهیم قرآن و تخلق به اخلاق قرآنی در این دوره از مسابقات، گفت: تنها زیبایی تلاوت‌ها مطرح نیست و خضوع و خشوع و معنامحوری نیز مورد توجه قرار گرفته است و باید دید که یک قاری چقدر تحت تأثیر قرار گرفته تا مردم را هم متأثر کند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه اظهار کرد: برای توجه به معنامحوری می‌توان در دوره بعدی این مسابقات به طور مثال 100 قطعه شامل 3 جزء را برای تلاوت مشخص کرد و در یک پروسه 5 ساله شرکت‌کنندگان بتوانند کل قرآن را توضیح تفسیری بدهند و اجرای دقیق‌تری هم داشته باشند.

شهیدی‌پور در مورد توجه به معنامحوری تلاوت‌ها در این دوره از مسابقات نیز گفت: کمابیش مواردی بوده اما نتوانسته نظر داوران را جلب کند، البته هنوز در ابتدای راه هستیم و هنوز تعدادی از قاریان معنامحوری را درک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بحث مطرح کردن تربیت 10 میلیون حافظ قرآن توسط رهبر معظم انقلاب تنها هدف نبود و در پس آن انگیزه‌ای برای نهادینه شدن انس با قرآن بود و بهترین راه انس با قرآن هم حفظ آن است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: در یک پروسه 5 تا 10 ساله 10 میلیون حافظ و 15 میلیون آشنا به تفاسیر و مفهوم مد نظر مقام معظم رهبری را می‌توان تربیت کرد و با سرمایه‌گذاری روی این موضوع می‌توان حافظان معنامحوری را تربیت کرد.

شهیدی‌پور بر جلوگیری از موازی‌کاری برخی نهادها در این زمینه تأکید کرد و افزود: اکثر موسسات به دنبال تربیت حافظ و قاری قرآن برای افزایش آمار خود هستند که بگویند با موازین مقام معظم رهبری در این زمینه هم راستا بوده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که موافقید سال آینده باز هم این مسابقات در کرمانشاه برگزار شود نیز بیان داشت: البته این موضوع امکان ندارد و تمام استان‌ها باید از این فرصت بهره‌مند شوند، اما قبول دارم با وجود اساتید بزرگ و زیرساخت‌های مناسب که هر 5 تا 6 سال یکبار می‌تواند میزبان باشد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه در مورد اعتبارات فعالیت‌های قرآنی نیز بیان داشت: اعتبارات کم است، اما نباید کار را متوقف کرد؛ حتی اگر دولت و مجلس شورای اسلامی هم اعتباری برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص ندهد، باز هم مردم و خیران اعتبارات را تأمین می‌کنند. در بحث فعالیت‌های قرآنی نیاز به حمایت‌های مادی نداریم، مشکل اصلی ما حمایت معنوی است که کمتر اتفاق می‌افتد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار