کد خبر: ۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱ 28 January 2015

به گزارش تابناك – البرز: ابوالفضل عبيدي مدير كل ميراث فرهنگي استان البرز بعد از مدت‌ها، خبرنگاران را دعوت كرد و به پرسش‌هاي آنان پاسخ داد.

بخش‌هايي مهم اين مصاحبه مطبوعاتي به شرح زير است:

هم اکنون مرمت و بازسازی کاخ سلیمانیه در دست انجام است که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده این مهم در آینده نزدیک به پایان خواهد رسید.

زیرساخت‌های گردشگری در این استان بسیار ضعیف است.

با توجه به وجود مناطق گردشگری و وجود بناها تاریخی بسیار زیاد و همچنین وجود جاده چالوس این استان همیشه مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است اما متأسفانه صنعت گردشگری در البرز مغفول مانده و زیرساخت‌های آن با ضعف‌های اساسی مواجه است.

هم اکنون این کاخ که متأسفانه در حد تخریب است در حال بازسازی است.

براساس برآوردهای انجام شده بازسازی کاخ مروارید نیازمند اعتباری 30 میلیارد تومانی است و این درحالی است که کل بودجه در نظر گرفته شده برای این اداره کل تنها 2 میلیارد تومان است.

برای رفع مشکلات موجود در بخش گردشگری و میراث فرهنگی در این استان نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان و دستگاه‌های ذیربط هستیم.

استان البرز تنها به عنوان گذرگاهی برای مسافران برای رسیدن به جاده چالوس محسوب می‌شود.

از ابتدای سال جاری تاکنون 6 پرونده ثبت آثار تاریخی تهیه شده که 3 پرونده از آن در فهرست آثار ملی ثبت و 3 مورد باقیمانده نیز تا ماه آینده ثبت می‌شود.

گمانه زنی‌ها به منظور تعیین عرصه و حریم تپه ازبكي انجام شده است.

اعطای مجوز و افتتاح دو موزه خصوصی و دولتی استان البرز.

اگر مسئولان حمایت کنند و مشکلات موجود در موزه جانورشناسی دانشکده کشاورزی کرج را مرتفع نمایند، آمادگی داریم در بحث مرمت و بازسازی این موزه همکاری‌های لازم را داشته باشیم. اگر قرار باشد این موزه تنها یک بار در سال و یا دو روز در هفته باز باشد نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم.

هرچند ازارائه طرح ملی شدن جاده چالوس بیش از یکسال می‌گذرد ولی سازمان میراث فرهنگی هنوز دستورالعملی برای این موضوع صادر نکرده است. این طرح پرونده‌ای مشترک بین استان البرز و مازنداران است،بنابراین باید ازسوی مسئولان این دواستان به صورت مشترک پیگیری شود. بدون شک ملی شدن این جاده نتایج مثبت زیادی درپی دارد و باعث تغییرنگاه مردم و مسئولین نسبت به این جاده زیبا می‌شود.

كاروان‌سراي شاه عباسی به بنیاد شهید فهمیده واگذارشده و هراتفاقی که در محیط این بنا صورت می‌گیرد، نظرشورای فنی احیاءو بهره برداری ازاماکن تاریخی در آن دخیل است. ساخت وسازهایی که طی ماههای اخیردراین کاروان‌سرا انجام شده به هیچ وجه به بدنه و بافت تاریخی این بنا آسیبی وارد نکرده است.

باید شرایط ورود زندگی جدید به بناهای تاریخی استان را با حفظ اصالت تاریخی این آثار فراهم کنیم تا دوباره صدای پای گردشگران در این بناها بپیچد.

باغ جهانشهر به دلیل داشتن مالک خصوصی از سال 88 از فهرست آثار ملی حذف شد. علی‌رغم این که بیش پنج سال از حذف این باغ از فهرست آثار ملی می‌گذرد ولی به دلیل برخی مسائل ابلاغ آن دوماه پیش صادر شد. مالکان این باغ چندین بار به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کرده بودند و به همین دلیل امکان حفظ این باغ به عنوان اثری ملی وجود نداشت و باید به مالکان بازگردانده می‌شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار