دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: پدیده بیابان زایی 176 شهرستان کشور را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۴۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳ 16 December 2015
حسینعلی بهرامی عصر چهارشنبه درحاشیه بررسی برخی طرح های دانش بنیان مراکز آموزش عالی شهرستان گنبدکاووس درجمع خبرنگاران گفت: هم اکنون حدود 33 میلیون هکتار از وسعت کشور را بیابان تشکیل می دهد که هر روز درحال گسترش است. 
وی، خشکسالی و کمبود منابع آبی را از مهمترین عوامل درگسترش پدیده بیابان زایی برشمرد و افزود: این پدیده منابع طبیعی و سر زمینی ما در معرض آسیب جدی قرار داده است که باید برای جلوگیری از افزایش بیابان زایی، همه نهادها و افراد جامعه مشارکت کنند.
بهرامی اضافه کرد: امروزه کشورهای توسعه یافته برای جلوگیری از بیابان زایی و فرسایش خاک از فناوری های نوین و بیولوژیک استفاده می کنند که دراین خصوص برنامه هایی درستاد خشکسالی حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحال تدوین است.
وی استفاده از شیوه های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب دربخش کشاورزی و کشت ارقام با نیاز آبی پایین و مقاوم به خشکسالی را دیگر راهکارها در جلوگیری از افزایش بیابان در کشور برشمرد و تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های دانش بنیان دراین حوزه حمایت ویژه می کند.
درجلسه بررسی برخی طرح های دانش بنیان تهیه شده توسط استادان مراکز آموزش عالی گنبدکاووس که درمحل دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز حضور داشت.
شهرستان گنبدکاووس با افزون بر 325 هزار نفر جمعیت، پنج هزار و 72 کیلومتر مربع وسعت دارد و نواحی شمالی این شهرستان در جوار مرز ایران و ترکمنستان، دارای اقلیم نیمه خشک و نیمه بیابانی است.
این شهرستان در فاصله 90 کیلومتری از مرکز استان گلستان و درشرق آن واقع است و درحال حاضر 9 دانشگاه دولتی و غیردولتی با حدود 20 هزار دانشجو دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار