شهردار شیراز گفت: به دلایل بسیاری تاکنون موفق نشده‌ایم متناسب با ظرفیت‌های عظیم شیراز، جذب ارز و سرمایه‌گذار خارجی را محقق کنیم.
کد خبر: ۱۴۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 14 December 2015

تابناک فارس به نقل از فارس: علیرضا پاک‌فطرت بعدازظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر در روند بررسی پیشنهاد کمیسیون گردشگری برای اختصاص درصدی از بودجه به تبلیغات، اظهار داشت: اگر منظور از تبلیغات برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار تبلیغات داخلی است تبلیغات که به اعتقاد ما این کار نه تنها چندان سودی ندارد که حتی گاه نتایج منفی هم دارد چنانکه در مورد پروژه‌های عمرانی شهر شیراز برخی موارد که ما انجام دادیم بی‌نتیجه بوده و در مواردی لوث شده است.

وی افزود: برای جذب گردشگر و رونق سرمایه‌گذاری‌های حوزه گردشگری باید به تبلیغات خارجی بپردازیم و آن را در حوزه‌ای گسترده‌تر از حاشیه خلیج‌فارس در نظر بگیریم.

شهردار با ذکر مثالی در این زمینه بیان کرد: شهر «پچ» مجارستان با 150 هزار جمعیت همیشه بیش از 150 توریست دارد، آمار دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و مامایی این شهر یک‌هزار و 500 دانشجوی داخلی و همان تعداد خارجی است و سومین جمعیت دانشجوی خارجی آن از ایران است که حدود 300 دانشجوی پزشکی هستند و 80 درصد دانشجویان در همان دوران تحصیل جذب می‌شوند و هر ترم 10 هزار تا 15 هزار یورو هزینه می‌کنند که به غیر از خوابگاه و سکونت و ایاب و ذهاب خانواده و ... است که تمام اینها ارز را به کشور میزبان منتقل می‌کند.

پاک فطرت تصریح کرد: سؤال این است که در شیراز با این تعداد بیمارستان و افتخارات در حوزه پزشکی چه تعداد دانشجوی پزشکی خارجی جذب کرده‌ایم و آیا حداقل توانسته‌ایم از خروج دانشجویان کشور خودمان ممانعت کنیم.

وی با اشاره به این که یکی از راه‌های تقویت اقتصاد مقاومتی جذب ارز از طرق گردشگری است، اظهار داشت: این‌که در شرایط فعلی که یک سفر خارجی شهرداری و شورا مورد هزاران ابهام واقع شود بحث دیگری است اما تبلیغات خارجی ممکن و مفید است چنانکه برخی کلان‌شهرهای کشور حتی دفاتری در شهرهای خارجی دارند.

این مدیر شهری خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم شرکت تبلیغاتی ایجاد کنیم در قالب آن می‌توانیم تبلیغات خارجی کنیم و خود ایجادکننده انسجامی شویم که در حال حاضر بین شرکت‌های تبلیغاتی شهر وجود ندارد و از این جهت با توجه به ابعاد چندگانه این موضوع، بحث تبلیغات نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز در این مورد اظهار داشت: تنها مشکل عدم جذب سرمایه‌گذار به حوزه‌های گردشگری بحث تبلیغات نیست بلکه این موضوع ریشه در مسائل کلان اقتصادی و گاه سیاسی دارد.

محمدرضا دیهیمی افزود: به‌جای این اقدامات کم‌فایده بهتر است شرکت یا مجموعه‌ای برای پیگیری بسته‌ای کامل شامل تبلیغات و سایر موارد لازم تشکیل شود و مسائل کلان این حوزه را مطالعه کند.

رئیس کمیسیون عمران به‌عنوان پیشنهاددهنده این طرح در کمیسیون سرمایه‌گذاری، متذکر شد که تبلیغات از ارکان اقتصادهای قدرتمند است و افزود: کلان‌شهرهای بزرگ جهان این موضوع در قالب‌های علمی و دقیق با هزینه‌های کلان پیگیری می‌کنند.

رضا محمدیان افزود: بسیاری از گردشگران خارجی شیراز عنوان می‌کنند که بر اساس تصادف و کنجکاوی به این شهر آمده‌اند و اگر می‌دانستند شرایط این‌گونه است دوستان و همراهان بیشتری را به سفر به ایران ترغیب می‌کردند.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها از قبیل امارات، مالزی یا ترکیه با تبلیغات گسترده در شبکه‌های مختلف جذب گردشگر می‌کنند و از ابتدا بسته سرمایه‌گذاری نداشتند بلکه با ورود توریست و ارز توانسته‌اند بسته‌ها را فعال کرده و چرخه جذب و تبلیغ را قوی‌تر استمرار بخشند.

محمدیان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان مشاور خارجی گرفته و مشهد باوجود امام رضا (ع)، تبلیغات گستره در مورد پارک آبی و مجموعه‌های تفریحی و ... خود را مستمر دنبال می‌کند.

پیشنهاد اختصاص بخشی از بودجه برای تبلیغ شهر شیراز در راستای برندسازی که در جهان متداول است و شناخت بیشتر و جذب سرمایه‌گذاران به‌ویژه از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطرح و پیشنهاد شد پنج در هزارم بودجه برای تبلیغات اختصاص یابد که در پایان جلسه با توجه به رأی اعضا مقرر شد این طرح به کمیسیون بازگردد و با لحاظ کردن موارد اصلاحی و نظر شهرداری دوباره در صحن طرح شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار