هر چند چنین آمارهای کلی به هیچ وجه منتج به ارایه تصویر واقعی دامنه فقر در استان نمی‌شود اما با نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی ومالی حاکم بر جوامع روستایی وشهری ایلام ،وبررسی پرونده های متشکله در نهادهای حمایتی رسمی وغیر رسمی وموسسات خیریه ،می توان به عمق محرومیت نهادینه شده دراین استان بیشترپی برد.
کد خبر: ۱۴۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ 13 December 2015
وضعیت اقتصادی حاکم بر مناطق مختلف روستایی وعشایری استان ایلام،نبود صنایع وکارخانه های بزرگ واتکااغلب خانواده های ساکن درروستاها وشهرهای سطح استان به درآمدهای ضعیف ناشی از کشاورزی ودامداریهای سنتی کم رونق جمعیت کثیری از این استان را درزمره افراد کم بضاعت وبی بضاعت قرارداده است.

به گزارش تابناک ایلام،براساس آمارهای رسمی‌ موجود در استان هم اکنون از مجموع حدود 580 روستای موجود در استان، 578 روستا به‌طور کامل تحت پوشش تنها یک نهاد حمایتی هستند که این امر نشان از فاصله استان خصوصا در مناطق روستایی از برنامه کاهش فقر و اهداف برنامه توسعه کشور دارد به گونه‌ای که با وجود تلاش‌های انجام شده توسط دولت‌ها و نهادهای حمایتی و سرمایه‌گذاری و توانمندسازی‌ها، نتیجه‌ لازم به دست نیامده است.
آمارهای رسمی‌ حکایت از تحت پوشش بودن حدود 110 هزار نفر از جمعیت 600 هزار نفری استان ایلام توسط کمیته‌ امام خمینی(ره) دارد که با احتساب تعداد دیگری از جمعیت استان که تحت پوشش دیگر نهادهای حمایتی از قبیل بهزیستی هستند، بیش از یک پنجم جمعیت استان به صورت رسمی‌ حمایت می‌شوند و بسیاری از خانوارهای روستایی و شهری استان هیچ گونه حمایتی از سوی نهادهای حمایتی و دولت دریافت نمی‌کنند.

هر چند چنین آمارهای کلی به هیچ وجه منتج به ارایه تصویر واقعی دامنه فقر در استان نمی‌شود اما با نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی ومالی حاکم بر جوامع روستایی وشهری ایلام ،وبررسی پرونده های متشکله در نهادهای حمایتی رسمی وغیر رسمی وموسسات خیریه ،می توان به عمق محرومیت نهادینه شده دراین استان بیشترپی برد.

درحالیکه جمیع مدارک وشواهد از افزایش دامنه های فقر در استان کوچک ومحروم ایلام حکایت دارد ولزوم برنامه ریزی دقیق تر واقعی تر برای خروج این استان از فقر ومحرومیت را می طلبد اما با کمال تعجب شاهد کاهش اعتبارات وبرنامه های حمایتی نهادهای رسمی همچون بهزیستی وکمیته امداد از اقشار آسیب پذیر درسطح این استان هستیم که این موضوع می تواند در دراز مدت افزایش مسایل ومعضلات اجتماعی را بدنبال داشته باشد.
کاهش اعتبارت حمایتی از نهاد های حمایتی نظیر سازمان بهزیستی استان ایلام منجر به تلنبار شدن پرونده ها ودرخواستهای متعدد حمایتی از قبیل پرداخت کمک هزینه ازدواج  خانواده های  محروم در سازمان بهزیستی استان شده است که چشم انتظاری 500نوعروس محروم برای دریافت کمک هزینه خرید جهیزیه مشتی است  نمونه خروار!
نعمت الله خدامرادی سرپرست اداره اشتغال،مشارکتهای مردمی وموسسسات خیریه اداره کل بهزیستی استان ایلام دراین باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفته است : به علت عدم تامین اعتبار، تاکنون کمک هزینه خرید جهیزیه برای این تعداد نوعروس از سوی بهزیستی پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه عمده این مددجویان سال گذشته ازدواج کرده اند، ادامه داد: تعدادی از این نوعروسان نیز با وجود اینکه به خانه بخت رفته اند، از سال 92 و 93 تاکنون چشم براه دریافت کمک هزینه خرید جهیزیه هستند.
خدامرادی با بیان اینکه بهزیستی در صورت تامین اعتبار به هر یک از نوعروسان مددجو 100 میلیون ریال به عنوان کمک خرید جهیزیه پرداخت می کند، افزود: امسال دو میلیارد و 500 میلیون ریال کمک هزینه خرید جهیزیه به 205 نوعروس مددجو پرداخت شده ولی 500 نفر دیگر همچنان در نوبت هستند.
وی با بیان اینکه در این زمینه با بهزیستی کشور مکاتبه انجام شده است، یادآور شد: با توجه به محدود بودن اعتبارهای دولتی افراد خیر و نیکوکار باید در این امر مهم مشارکت کرده و در تامین خرید جهیزیه نوعروسان بهزیستی را بیش از پیش یاری دهند.
انتظار می رود مسئولین کشوری واستانی با نیم نگاهی به ظرفیتها وپتانسیلهای منابع هنگفت زیرزمینی وشرایط استثنایی تاریخی،طبیعی و گردشگری در استان ایلام زمینه رشد وتوسعه همه جانبه این استان محروم را فراهم آورند تا مردم استان ایلام نیز همانند سایر نقاط کشور با بهره مندی از منابعی که حق آنان است بتوانند از وابستگی به نهاد های حمایتی رهایی یابند زیرا که اتکا به نهادهایی که خود متکی به اعتبارات وتوجه هستند دردی از دردهای فراگیر شده اقتصادی این استان رادوا نخواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار