کد خبر: ۱۴۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 08 December 2015
فن‌بازار یا همان بازار فناوری استان فعالیت خود را برای تبدیل ایده به محصول و توسعه اقتصاد دانش‌محور در استان آغاز کرد. این اقدام استان یزد را که با تلاش‌های فراوان در سال‌های گذشته به شهر صنعتی تبدیل کرده بود، به یک شهر صنعتی مبتنی بر دانش تبدیل می‌کند. به این ترتیب با ایجاد بازاری به نام فن‌بازار، اطلاعات، ایده، تکنولوژی و اختراعات در رأس مبادله و خرید و فروش در این بازار قرار می‌گیرد چرا که با رشد تکنولوژی، ارتباطات و فناوری، ایجاد مرکزی برای ارتباط میان صاحبان ایده، فناوران و مخترعان با سرمایه‌گذاران اجتناب‌ناپذیر بود. روزنامه همشهری برای آگاهی از نحوه فعالیت فن‌بازار استان با «محمدرضا حسینی» مدیر آن گفت‌وگویی انجام داده که می‌خوانید.
  • منظور از بازار فناوری، چه نوع بازاری است؟
بازار فناوری یا فن‌بازارها مکانی برای تبادل فناوری هستند. این بازارها نقش واسطه برای انتقال اطلاعات به عرضه‌کنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دارند. فن‌بازارها، در کنار انتقال اطلاعات و تکنولوژی به ارائه مشاوره درباره مراحل انتقال تکنولوژی نیز می‌پردازند. در این بازارها، فروشنده‌های تکنولوژی، فرصت پیدا می‌کنند تا ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود را به نمایش بگذارند و برای بازاریابی آنها اقدام کنند.  متقاضیان تکنولوژی نیز فرصت می‌یابند که تقاضاهای خود را در این بازار مطرح کنند و به این طریق برای پیشبرد اهداف خود گام بردارند.
  • ایده فن‌بازار در استان از کجا جرقه خورده‌است؟
ایجاد مرکزی برای بازاریابی عرضه فناوری‌ها به متقاضیان با رشد تکنولوژی در استان به شدت احساس می‌شد تا این‌که در سال91 ایجاد این مرکز با عنوان فن‌بازار از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به معاونت فناوری ریاست‌جمهوری واگذار ‌شد. پارک‌های علم‌ و فناوری استان‌ها گنجایش علمی خوبی برای ایجاد این مراکز دارند؛ از این‌رو، سرانجام راه‌اندازی این فن‌بازارها به پارک‌های علم‌ و فناوری استان‌ها واگذار شد و یزد سیزدهمین استانی بود که ایجاد فن‌بازارها در آن جرقه خورد.
  • چه اهدافی پس از ایجاد فن‌بازار در استان دنبال می‌شود؟
انتقال تکنولوژی، اطلاع‌رسانی درست، مشاوره و استاندارد‌سازی انتقال اطلاعات از جمله اهدافی است که استان با راه‌اندازی فن‌بازار دنبال می‌کند. فن‌بازار نقش یک واسطه حرفه‌ای را ایفا می‌کند. تلاش ما این است که بازار فناوری با عرضه‌کنندگان، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، واحد‌های تحقیق و توسعه صنایع، متقاضیان تکنولوژی، صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و سرمایه‌گذاران در تعامل باشد.
  • فعالیت فن‌بازارها را برای تحقق این اهداف توضیح دهید؟
فعالیت‌های فن‌بازار به 3 مرحله ایجاد، تثبیت و بلوغ تقسیم‌ می‌شود که استان اکنون در حال توانمند شدن برای پیشبرد درست این مراحل است. ایجاد رابطه تجاری میان فناوران، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران از جمله نخستین اهدافی است که در نظر گرفته‌ایم. در نخستین گام، برای تهیه بانک اطلاعاتی از لیست شرکت‌های دانش‌بنیان استان اقدام شده است. دوره تثبیت، دوره‌ای 5 ساله برای تثبیت فناوری است. دوره بلوغ نیز مهم‌ترین مرحله فن‌بازار است که نقشه‌ راه به حساب می‌آید.
  • فن بازار چه فرصت‌هایی را در اختیار فناوران و مخترعان قرار می‌دهد. آیا با وجود فن بازار باز هم مشکل تجاری‌سازی محسوس است؟
از جمله فرصت‌هایی که فن‌بازار در اختیار مخترعان و فناوران می‌گذارد، تجاری‌سازی است. بازار فناوری، مکانی برای برقراری ارتباط میان پژوهشگران و فناوران، مراکز تولید فناوری و سرمایه‌گذاران و همچنین بازاریابان است. از این‌رو، این بازار خواهد توانست با پیگیری‌های مخترعان و فناوران، به بازاری قدرتمند برای تجاری‌سازی تبدیل شود.
  • چه فعالیت‌های دیگری برای کمک به ایده‌پردازان و مخترعان استان انجام شده است؟
 تلاش ما این است که از طریق ایجاد زیر ساخت‌هایی مانند صندوق پژوهش و فناوری، پیگیر تجاری‌سازی اختراعات مخترعان با اعطای تسهیلات باشیم. برای تحقق این مهم، از مخترعان نیز انتظار ایده‌پردازی و اختراع بر اساس نیاز بازار استان داریم. اکنون 60‌شرکت دانش بنیان به ثبت رسانده‌ایم و این نشان‌دهنده جهش علمی استان است. با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش‌محور، فن‌بازار چشم‌انداز خوبی برای پارک علم ‌و فناوری استان رقم خواهد زد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار