معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ایدز بیشتر از آن که یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی است ادامه داد: ابتلا به این بیماری دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وسیعی است.
کد خبر: ۱۳۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲ 03 December 2015

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ایدز بیشتر از آن که یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی است ادامه داد: ابتلا به این بیماری دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وسیعی است.

به گزارش ایرنا،دکتر حسین عرفانی  با تاکید بر اینکه برای آگاهی مردم از این آسیب اجتماعی تابوها باید کنار گذاشته شود افزود: مهم ترین راه انتقال ویروس در جهان تماس جنسی محافظت نشده است که این ویروس می تواند از مرد آلوده به زن سالم، از زن آلوده به مرد سالم و همچنین در افراد همجنس باز منتقل شود.

وی ادامه داد: اگر چه احتمال انتقال ویروس در هر بار رابطه جنسی کمتر از یک درصد است اما در حال حاضر بیش از 75 درصد موارد اچ آی وی در دنیا از این راه مبتلا شده اند.

عرفانی افزود: دومین راه ، انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده می باشد که می تواند از طریق تزریق خون آلوده و یا ابزار و وسایل آغشته به خون مانند استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر باشد.

وی اضافه کرد: سازمان انتقال خون کشور با انجام تمهیدات لازم توانسته احتمال انتقال ویروس از طریق اهدا خون را به استاندارد دنیا رسانده و در حال حاضر موارد انتقال از طریق تزریق خون در کشور به صفر رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان افزود: در حال حاضر مهم ترین راه انتقال در کشور استفاده مصرف کنندگان تزریقی مواد از سرنگ مشترک بوده و بیش از 69 درصداز بیماران کشور را مصرف کنندگان تزریقی مواد تشکیل می دهد.

به گفته وی سومین راه انتقال ویروس نیز ممکن است انتقال از مادر مبتلا و آلوده به ویروس به کودک خود در حین حاملگی، هنگام زایمان و یا از طریق شیردهی و پس از زایمان باشد.

وی اظهار کرد: بیش از 57 درصد موارد ابتلا در گروه سنی 20 تا 34 سال هستند و شایع ترین علت ابتلا به این بیماری استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی است.

وی عنوان کرد: 85 درصد از موارد ابتلا در استان آقایان و 15 درصد نیز خانم ها هستند.
وی ادامه داد: از زمان شناخت این بیماری تا شهریور ماه سالجاری نیز 257 نفر در استان همدان به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

**تنها 16 درصد جوانان با راههای انتقال ایدز آشنا هستند
عرفانی اضافه کرد: بسیاری از مردم به ویژه جوانان درباره این بیماری اطلاعات کمی داشته و باورهای نادرست دارند به نحوی که تنها 16 درصد افراد 15 تا 24 ساله هر سه راه انتقال را می دانند لذا به منظور پیشگیری از انتشار بیماری باید سطح آگاهی عمومی به خصوص افراد در معرض بیشترین خطر، افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که اچ آی وی ویروس بسیار ضعیفی است و خارج از بدن انسان در مدت زمان کوتاهی از بین می رود، نمی تواند از طریق دست دادن، بوسیدن، در آغوش کشیدن، استفاده از گوشی تلفن، دستگیره درب، شنا کردن در استخر، استفاده از توالت، سرفه، عطسه و ملاقات بیماران منتقل شود، بنابراین زندگی کردن در کنار بیماران خطری برای سایرین نداشته و لزومی به جداسازی و قرنطینه کردن آنان نمی باشد.

** 29 هزار و 414 نفر از مبتلایان در کشور شناسایی شده اند
دکتر عرفانی عنوان کرد: تاکنون 29 هزار و 414 نفر از بیماران مبتلا به اچ. آی. وی در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد شش هزار و 990 نفر وارد مرحله ایدز شده و شش هزار و 202 نفر از بیماران نیز جان خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه 88 درصد مبتلایان در کشور مرد و بقیه زن هستند بیان کرد: 6.45 درصد مبتلایان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند که این موضوع نشان می دهد این بیماری در جوانان شیوع بیشتری دارد.

معاون بهداشتی با اشاره به شعار روز جهانی ایدز در سالجاری افزود: 'زبان اچ آی وی کلید پیشگیری، بیماران را برای درمان حمایت کنید' شعار امسال روز جهانی است.

وی تصریح کرد: اگر افراد مبتلا به این بیماری در جامعه حمایت شوند می توانند عمر طبیعی همانند سایر افراد داشته باشند.

وی ادامه داد: از سال 1993 درمان بسیار فعال ضدرترو ویروسی به عنوان روش اصلی برخورد با اچ آی وی ایدز شناخته شده است ولی حتی با مصرف همزمان سه داروی مختلف، ویروس به تکثیر خود ادامه می دهد و گاهی مقاومت به دارو نیز پدید می آید.

وی اضافه کرد: تلاش های متعددی برای تهیه واکسن برای پیشگیری در جریان است و در تایلند نوعی واکسن ترکیبی ساخته شده که تا سه درصد خطر ابتلا به اچ آی وی را کاهش داده است.

وی افزود: ماهیت بیماری ایدز به گونه ای است که طی چند سال آینده کشور را با چالش جدی مواجه خواهد کرد چیزی که در کشورهایی مانند هندوستان، اوکراین و روسیه رخ داده و پس از مدتی سکوت و کم توجهی با تعداد بسیار زیادی از مبتلایان مواجه شده اند.

وی گفت: درمان قطعی این بیماری به دلیل تغییر دائمی آنتی ژن سطحی ویروس و وجود دوران عفونت مخفی امکان پذیر نیست، اگر چه امروزه با داروهای ضد رترو ویروسی می توان طول عمر بیماران را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

**کلینیک های مثلثی به صورت محرمانه مبتلایان را حمایت می کند
رئیس مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: با توجه به ماهیت بیماری که دارای دوره بدون علامت طولانی بوده و در بسیاری از مواقع تا حدود پنج تا 15 سال در فرد آلوده هیچ گونه علامتی مشاهده نمی شود و افراد مبتلا از بیماری خود آگاه نبوده و یا به دلیل ترس از انگ و بدنامی ناشی از آن از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری خودداری کرده و قسمت عمده مبتلایان در کشور ما ناشناخته باقی مانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در همه شهرستان های همدان مراکزی تحت عنوان مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری با حضور پزشک و کارشناسان مجرب و آموزش دیده به صورت کامل محرمانه و در نهایت رازداری خدمات آموزشی و مشاوره رایگان را به مراجعان ارائه می دهند و در صورت لزوم در همان مراکز به صورت محرمانه، داوطلبانه و رایگان نمونه از نظر تشخیص HIV تهیه می شود.

یک دسامبر مصادف با 10 آذر ماه به نام روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار