شنا به طور کلی به عنوان یکی از رشته‌هایی مطرح است که در قم جنبه قهرمانی آن زیر سایه جنبه همگانی قرار گرفته و رشته‌ای مظلوم به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۳۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰ 18 November 2015
به گزارش تابناک قم، شنیدن نام شنا ممکن است هر کسی را به یاد استخر یا فضای آبی دیگر با انبوهی از شناگرانی که به طور تفریحی در آن در حال تفریح و ورزش هستند، بیندازد.

این تمام مفهومی است که در ذهن عموم مردم از این رشته مدال‌آور جا افتاده است، اما واقعیت ورزش شنا و به طور کلی رشته‌های ورزشی آبی فرا‌تر از این تعریف است.

رشته شنا از نظر میزبان اهمیت در ورزش قهرمانی تقریبا‌‌‌ً همان اهمیتی را دارد که جامعه جهانی ورزش برای رشته‌ای همچون دوومیدانی قائل می‌شود.

شنا همانند دوومیدانی دارای مواد مختلف و پرتعداد است و از نظر ظرفیت مدال‌آوری جایگاهی ویژه و خاص در میان رشته‌های ورزشی دارد و سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف روی این رشته، با توجه به توزیع مدال‌های فراوان در آن کاملاً منطقی و عقلانی است.

مایکل فلپس شناگر آمریکایی که بزرگ‌ترین قهرمان و مدال‌آور تمام ادوار المپیک در میان تمام رشته‌های ورزشی است توانسته به تنهایی 22 مدال از شنا با حضور در سه دوره المپیک کسب کند که از جمع آمار مدال‌های کاروان ورزشی ایران از المپیک 1976 مونترال کانادا تا المپیک 2008 پکن بیشتر است.

فلپس در المپیک 2008 پکن در هر هشت ماده‌ای که در آن شرکت کرد مدال طلا گرفت و در المپیک 2012 لندن، چهار طلا و دو نقره و در المپیک 2004 آتن شش طلا و دو برنز به دست آورد و نقش مهمی در موفقیت کشورش در رنکینگ نهایی المپیک ایفا کرد.

از این رو، سرمایه‌گذاری در رشته شنا با توجه به آمار مدال‌های آن در مسابقات معتبری چون بازی‌های آسیایی و المپیک تابستانی می‌تواند سرآغاز درخشش در دوره‌های آتی این مسابقات و کسب مدال‌های خوشرنگی برای کشورمان شود.

در قم، رشته شنا با توجه به مشکلات ساختاری خود رشته‌ای در حاشیه بود که هنوز در بخش قهرمانی نتوانسته است شایستگی‌ها و ظرفیت‌های واقعی خود را به نمایش بگذارد.

پایگاه قهرمانی شنای قم در اغما

شنای قم از زمان تعطیلی استخر شنای شهدای هفتم تیر و استخر جهان پهلوان تختی قم دچار مشکل در انجام برنامه‌های خود شد.

در آن زمان، شناگران قمی تمرینات خود را برای اعزام به مسابقات کشوری در این استخر‌ها انجام می‌دادند، اما تعطیلی این استخر‌ها سبب بی‌سرپناهی شناگران قمی شد.

عدم تخصیص استخر دیگری به شناگران قمی و طرح وزارت ورزش و جوانان مبنی بر واگذاری اماکن ورزشی زیر مجموعه به بخش خصوصی سبب شد شنای قم دیگر نتواند صاحب پایگاه قهرمانی شود و این امر سبب اغمای شنای قم در بخش قهرمانی شد.

استخر ورزشگاه هفتم تیر به طور کامل تعطیل شد و امیدی به بازگشایی آن نیست، اما استخر ورزشگاه تختی قم در حال حاضر به صورت نیمه‌تمام‌‌ رها شده و اداره‌کل ورزش و جوانان استان قم نیز به دنبال واگذاری آن به بخش خصوصی برای تکمیل و بهره‌برداری است.

با توجه به شرایط فعلی و مشابه آنچه برای استخر تازه تاسیس حجاب رخ داد، به نظر می‌رسد حتی راه‌اندازی استخر ورزشگاه تختی نیز شرایط را چندان برای هیئت شنا تغییر ندهد، زیرا این استخر همانند سایر استخر‌ها در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.

جمال: مشکل شنای قم عدم وجود استخر استاندارد است

رئیس هیئت شنای استان قم گفت: مشکل عمده شنای قم در حال حاضر عدم وجود استخر استاندارد است و در زمینه مربی و شناگر، کم و کاستی در قم وجود ندارد.

مسعود حسین‌جمال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: رشته شنا در قم رشته‌ای است که مظلوم واقع شده و تجهیزات و زیرساخت‌های فیزیکی این رشته در قم برای توسعه ورزش قهرمانی و بعد مدال‌آوری مهیا نیست.

وی افزود: در قم مربیانی مسلط به دانش روز و توانمند در اختیار داریم و در زمینه ورزشکار نیز تعداد شناگران ما در حوزه قهرمانی و نفراتی که قابلیت پیشرفت دارد قابل توجه است و از این بابت مشکلی نداریم.

رئیس هیئت شنای استان قم گفت: مشکل شنای قم عدم وجود استخر استاندارد است که سبب شده نتوانیم تمرینات و مسابقات را در شرایط ایده آل برگزار کنیم و طبیعتا به همین دلیل، قم نمی‌تواند میزبانی مسابقات شنای قهرمانی کشور و لیگ را از آن خود کند.

حسین‌جمال اضافه کرد: در صورتی که ساخت یک استخر استاندارد با ابعاد مناسب و مورد تأیید فدراسیون شنا در قم در دستور کار قرار گیرد وضعیت شنای قم متحول می‌شود و می‌توانیم به تدریج به سطحی برسیم که در مسابقات قهرمانی کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی شناگران مرد قمی برای تمرین فضای ثابت و مشخصی ندارند و در حقیقت استخری در اختیار هیئت شنا قرار ندارد و این شناگران مجبور هستند به صورت انفرادی در استخرهای مختلف سطح شهر به تمرین بپردازند و کاملاً بدیهی است که در چنین شرایطی رشد فنی مورد نظر تامین نمی‌شود.

رئیس هیئت شنای استان قم تصریح کرد: خواسته ما از مسئولان این است که به رشته شنا نگاه ویژه‌ای صورت گیرد، زیرا این رشته در زمره رشته‌هایی است که در دین مبین اسلام به آن سفارش شده و در شهری با جمعیت بالای یک میلیون نفر با شاخص‌های مذهبی، وجود یک استخر ایده‌آل و استاندارد برای ورزش قهرمانی خواسته زیادی نیست.

وضعیت شیرجه و واترپولو در قم

رشته‌های شیرجه و واترپولو نیز به عنوان زیرمجموعه از هیئت شنا به جذابیت‌های این رشته می‌افزایند، اما در قم خبری از شیرجه و واترپولو نیست.

در بخش شیرجه، امکانات سخت‌افزاری لازم نظیر عمق استاندارد استخر و تخته شیرجه اجتناب ناپذیر است، اما شرایط شنای قم و فقر زیرساخت‌ها اجازه تامین این شرایط و فعال شدن بخش شیرجه را در قم نداده است.

این در حالی است که رشته شیرجه در بسیاری از استان‌ها به صورت جدی در حال آموزش بوده و در سال‌های اخیر در کشور به سطح و پیشرفت چشمگیری رسیده است.

در بخش واترپولو که به واسطه تلفیق ورزشی توپی با رشته‌ای آبی، رشته جذابی پدید آمده، هیئت شنای قم هنوز نتوانسته است شرایط را برای راه‌اندازی این رشته فراهم کند.

به گفته رئیس هیئت شنای استان قم، اقدامات مؤثری در این زمینه صورت گرفته، اما خرید دروازه‌های رشته واترپولو نیازمند صرف هزینه گزافی بوده که از توان هیئت شنای استان قم خارج است.

عدم وجود استخر استاندارد نیز علت دیگری است که راه‌اندازی رشته جذاب واترپولو را با مشکل مواجه کرده؛ اگر چه به نظر می‌رسد اگر این رشته ورزشی در قم فعال شود قشر قابل توجهی از جوانان را به سمت و سوی خود جذب خواهد کرد.

لیگ استخر‌ها، تلاش برای تزریق فضای رقابتی

راه‌اندازی لیگ شنای استخرهای قم یکی از اقداماتی بود که در یکی دو سال گذشته از سوی هیئت شنا با جدیت بیشتری پیگیری شد.

ترغیب استخرهای خصوصی یا در اختیار بخش خصوصی به فعالیت قهرمانی و پرورش قهرمان، بدون شک می‌تواند در بلندمدت گام مهمی برای توسعه شنا و معرفی استعدادهای آینده‌دار به این رشته باشد.

این مسابقات امسال نیز در بهمن‌ماه برگزار می‌شود؛ اگرچه افت رکوردهای فردی شناگران قمی که خود حاصل عدم وجود استخر در اختیار هیئت شنا بوده، مسئولان شنای قم را نگران کرده است.

با این حال اهالی شنای قم امیدوارند با تقویت لیگ شنای استخرهای استان قم، شرایط برای رشد شنای قم مهیا شود اگرچه آن‌ها باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.

ذوالشرافتین: برنامه‌های شنای بانوان در استخر نرگس برگزار می‌شود

نایب رئیس هیئت شنای استان قم گفت: برنامه‌های شنای بانوان در استخر نرگس برگزار می‌شود، اما قرار گرفتن این استخر در بوستان نرگس و تعطیلی زودهنگام آن بانوان شناگر را با مشکل مواجه کرده است.

فروغ‌السادات ذوالشرافتین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت‌های شنای بانوان قم در حوزه قهرمانی در استخر نرگس قم محدود شده است و برنامه‌های تمرینی و مسابقاتی بانوان شناگر قم در این استخر انجام می‌شود.

وی افزود: تخصیص استخری به شنای بانوان اقدام مثبتی بوده، اما مشکل این است که این استخر به دلیل قرار گرفتن در بوستان نرگس از نظر کاری، تابع این بوستان و شهرداری منطقه است و از ساعت 18 با پایان ساعت کاری این بوستان ویژه بانوان، استخر تعطیل می‌شود.

نایب رئیس هیئت شنای استان قم تصریح کرد: بسیاری از شناگران در ساعات معمول مشغول به تحصیل و رسیدن به امور روزمره هستند و پس از ساعت 18 می‌توانند در تمرین شرکت کنند، در حالی که در این زمان که بهترین ساعت تمرینی است، استخر بانوان قم تعطیل می‌شود.

ذوالشرافتین با اشاره به برگزاری مسابقات شنای استانی بانوان اضافه کرد: در رده‌های سنی پایه به صورت مقطعی و مناسبتی مسابقاتی را برگزار می‌کنیم و اخیراً در رقابت‌های شنای گرامیداشت 13 آبان در استخر فرهنگیان حدود 120 شناگر دختر در رده‌های سنی پایه حضور داشتند و استقبال خوبی از مسابقات شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با حل مشکل فضای تمرینی بانوان شناگر و مشارکت آموزش و پرورش بتوانیم شرایط بهتری را برای استعدادیابی شنا از میان دختران دانش‌آموز قم داشته باشیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار