بسته ویژه خبری تابناک؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«ثبت رسمی «فیس‌بوک» در ایران»؛ «واکنش گزارشگر فوتبال به سانسور بازی گوام» ؛ «عبور موشک‌های روسیه از ایران به شدت به ضررمان بود» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 18 November 2015
بازگشایی سفارت آمریکا مطرح نیست

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سالک، توضیح داد: من همین الآن از آقای قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در این باره سؤال کردم که آیا در دولت محترم، مسئولان راجع به بازگشایی سفارت کشوری (آمریکا) که اشاره کردید که حتی من نمی‌خواهم نام آن را ببرم و به هیچ وجه در ادبیات سیاسی ما ارتباط با آنها موضوعیتی ندارد، برنامه‌ای دارند؟ که قشقاوی در جواب گفت که چنین چیزی اصلاً مطرح نیست، حال اگر نشریه‌ای مطلبی زده است، این مطالب در شأن و شئون مسئولان نظام و دولت نیست.

ثبت رسمی «فیس‌بوک» در ایران

همین چند هفته پیش بود که خبر ثبت رسمی «مک‌دونالد» در ایران، بازتاب‌ها و واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت.به گزارش «صبحانه آنلاین»، اگرچه این اتفاق، رسما در سال 93 افتاده بود اما انتشار اسناد آن در پاییز امسال، نشان داد کمپانی‌های بزرگ امریکایی علاقه‌مند به حضور در فضای کشورمان هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع صرفا به کمپانی‌های مواد غذایی نیز خلاصه نشده است.طبق اعلام روزنامه رسمی در تاریخ 20 آبان‌ماه امسال، تقاضای ثبت علامت تجاری توسط کمپانی «فیس‌بوک» در ایران مورد تایید قرار گرفته و این شرکت می‌تواند بر اساس نامه 22 مهرماه اداره ثبت، از این علامت در کشورمان استفاده کند.طبق بخش دیگری از این آگهی، شرکت فیس‌بوک آی‌ان‌سی مستقر در ایالت کالیفرنیای آمریکا، به موجب اظهارنامه مورخ 28 خردادماه امسال خود، علامت تجاری خود را که همان کلمه انگلیسی F با پس‌زمینه آبی است، به کمک نماینده قانونی خود در ایران به ثبت رسانده است.بر اساس آگهی مذکور، این علامت تجاری در حوزه وسایلی چون تلفن همراه، تجهیزات رایانه‌ای و داده‌ها، نرم‌افزار، مدیریت تجاری، شبکه‌های رایانه‌ای، خدمات مخابرات از راه دور، برنامه‌نویسی کامپیوتری و مانند آن ثبت شده است.

واکنش گزارشگر فوتبال به سانسور بازی گوام

گزارشگر بازی فوتبال تیم‌های ملی ایران و گوام - به پخش تصاویر تکراری در پخش تلویزیونی این دیدار واکنش نشان داد.«خبرآنلاین» آورده است: از آنجا که گوام جزیره‌ای توریستی است و هوای آن گرم، سانسور تصاویر در حین پخش بازی تیم ملی، از همان ابتدا آغاز شد.کارگردان خوش‌ذوق تلویزیونی ایران هم که فقط دو صحنه را در نظر گرفته بود، مدام بازی را قطع می‌کرد و این دو تصویر را روی آنتن می‌فرستاد تا روی اعصاب بیننده‌های تلویزیونی رژه برود.قبل از شروع مسابقه کارلوس کی‌روش و افشین پیروانی به خاطر گرمای هوا مجبور شدند کت خود را در بیاورند و یقه پیراهنشان را باز کنند. کارگردان تلویزیونی همین صحنه را گرفت و در اکثر دقایق، آن را پخش کرد تا پیمان یوسفی گزارشگر بازی هم در واکنش به این تصاویر بگوید: «دیگه مجبوریم که این تصاویر تکراری رو پخش کنیم؛ به‌خاطر اینکه یه‌سری تصاویر هست که نمیشه پخش شه.»در نیمه دوم هم پس از پخش تصاویر تکراری نیمه اول، پیمان یوسفی گفت: «دیگه دوستان اینقدر تصویر کم آوردند که تصاویر نیمه اول رو نشون می‌دن. امیدوارم بازی زودتر به پایان برسه تا کار سخت همکاران ما هم تموم شه!»


با تندروهاي اصولگرا زير يك سقف جمع نمي‌شويم

کاظم جلالی در گفت و گویی بیان داشته است که قايل به اين هستيم كه به هيچ عنوان با جريان تندروي اصولگرا امكان همكاري نخواهيم داشت و هيچ‌وقت ما زير يك سقف جمع نخواهيم شد. كمااينكه زمينه فعاليت مشترك ما با آنها حتي نسبت به انتخابات مجلس نهم هم با كاهش بيشتري مواجه شده و اختلاف‌نظرها نسبت به چهار سال پيش افزايش چشمگيري داشته است.

بازگشت احمدی نژاد التهاب آفرین خواهد بود

سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه اظهارکرد: بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست، جامعه را دچار تلاطم والتهاب خواهد کرد زیرا احمدی نژاد در توجه به پوپولیسم مهارت خاصی داشت و دارد وممکن است بخشی از توده ها را تحت تاثیر قرار دهد.بازگشت احمدی نژاد التهاب آفرین خواهد بودغلامعلی دهقان در گفت و گو با سایت نواندیش در ارزیابی خود از بازگشت محمود احمدی نژاد به عرصه سیاست با بیان اینکه نمی توان دراین عرصه از جهت قانونی از حق شهروندی انسان ایرانی دفاع نکرد افزود: رییس جمهورسابق هم مثل هر شهروند دیگری حق دارد که درعرصه فعالیت های سیاسی حضوردوباره داشته باشد اما اگر بخواهیم ارزیابی منصفانه ای از عملکرد رییس جمهور سابق داشته باشیم می توان به ایشان توصیه کرد که از گذشته درس بگیرند چرا که گذشته چراغ راه آینده است .

مشکل اصلی کشور از دیدگاه عارف

محمدرضا عارف در پنجمین کنفرانس ملی مدیریت اجرایی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با گرامیداشت سالروز آزاد سازی سوسنگرد با بیان اینکه کشور ما در مسیر شتابان توسعه و پیشرفت قرار دارد، گفت: بدون هیچگونه اغراقی باید بگویم در دنیا توجه و نگاه ویژه‌ای به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که این توجه به دلایل مختلف سیاسی، فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی است. این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام مشکل اصلی امروز کشور را بی‌اخلاقی عنوان کرد و افزود: در سطح مدیریتی کشور بازگشت به اخلاق را یکی از ضرورت‌های مهم قرار گرفتن کشور در مسیر پشرفت و تعالی و تحقق آرمان‌ها است.


روی تعهدات انتخاباتی کارگزاران نمی‌شود حساب قطعی باز کرد

منتجب‌نیا همچنین با اشاره به اینکه کارگزاران یک ایدئولوژی خاص یا استراتژی خاص سیاسی دائم و ثابتی ندارند، افزود: آنها دنبال این هستند که در حکومت بمانند و اثرگذار باشند. اکثریت آنها هم تمایلی به اصلاح‌طلبی دارند بنابراین فعلاً در جریان اصلاح طلبی می‌گنجند. اما آنها به تمامی مبانی فکری اصلاحات اعتقادی ندارند و معتقدند باید به گونه‌ای حرکت کنند که در درون حاکمیت جا داشته باشند. به هر حال به لحاظ تمایل اکثریت آنها به اصلاح طلبی و هم به لحاظ دیدگاه‌های اخیر آیت‌الله هاشمی، آنها به طرف اصلاح طلبی تمایل دارند اما این تمایل دائمی نیست.به گفته وی چه بسا آنها مصلحت خود را در حضور در طیف اصولگرایان بدانند و از اصلاح طلبان فاصله بگیرند. به هر حال روی تعهدات انتخاباتی آنها نمی‌شود حساب قطعی باز کرد زیرا اگر آنها ببیند مستقلاً می‌توانند پیروز انتخابات شوند چه بسا خرجشان را از اصلاح‌ طلبان جدا کنند.


تجربه تلخ ترکیه، مالزی، پاکستان و هندوستان در استفاده از اسامی بیگانه

مطهری با اشاره به نمونه هایی از آثار بکارگیری اصطلاحات بیگانه در کشورهای اسلامی گفت: ترکیه نمونه بارز این مساله است؛ تا چند سال پیش مردم ترکیه نیز مانند ما قرآن را به زبان عربی می خواندند، اما امروز آنها قرآنی را با حروف انگلیسی می خوانند که به هیچ عنوان معنی قرآن را منتقل نمی کند؛ به این ترتیب ارتباط مردم ترکیه با گذشته خود و فرهنگ اسلامی قطع شد، هر چند در چند سال اخیر تلاش هایی برای بازگشت به فرهنگ اسلامی صورت گرفته است.وی ادامه داد: در کشور مالزی نیز تا چند سال قبل حروف الفبای مردم عربی- فارسی بود، اما متاسفانه در دوره مهاتیر محمد با اینکه فرد آگاه و روشنی است، الفبای خود را تبدیل به انگلیسی کردند به گونه ای که امروز جوان مالزیایی قادر به خواندن قرآن عربی نیست و فرهنگ غربی نیز به سرعت در این کشور روبه گسترش است.نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در کشور پاکستان نیز از چند سال قبل زبان تدریس در دانشگاه های این کشور انگلیسی شده و در نتیجه ارتباطات جوانان پاکستانی با گذشته خود قطع شده است و در هندوستان نیز وقتی انگلیسی ها وارد شدند زبان هندو را از مکاتبات اداری حذف کردند که زمینه انتقال فرهنگ بیگانه شد.مطهری با بیان اینکه در کشور ما خطر هنوز به این حد نرسیده، اما سهل‌انگاری می شود، گفت: به نظر می رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اراده کافی برای حل این مشکل ندارد، چون شاهد افزایش این پدیده هستیم.

سیدحسن خمینی در خبرگان شرکت نکند

موسوی لاری در خصوص ورود سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری تاکید کرد: نظر شخصی من این است که فکر می‌کنم سیدحسن خمینی با همه شایستگی‌ها و لیاقتی که دارد، حضورش در حوزه علمیه و حفظ کرسی درس و بحث حوزوی بیشتر می‌تواند مغتنم باشد تا حضور وی در مجامع این چنینی. ولی عده زیادی از دوستان ما معتقدند  وی یک جوان مجتهد، نواندیش، خوش‌فکر، آ‌شنا به مسائل است که بودنش در خبرگان یک سرمایه است. بنابراین اصرار دارند که او در انتخابات خبرگان حضور داشته باشد، اما تصمیم نهایی با خود ایشان است.


بازهم ورود هواپیمای فرسوده به ناوگان هوایی ایران

در ادامه ورود هواپیماهای جدید به کشور، دیشب نیز یک فروند هواپیمای MD-83 وارد کشور شده است.به گزارش پارسینه،هرچند با توجه به خستگی شدید و فرسودگی بخش عمده‌ای از ناوگان هوایی کشور، ورود هر هواپیمای جدید را باید به فال نیک گرفت، اما نمی‌توان از ورود هواپیماهایی که عمر مفید خود را سپری کرده و در اواخر سیکل پروازی قرار دارند خوشحال شد.اگر قریب‌الوقوع بودن رفع تحریم‌ها را نیز در نظر داشته باشیم - که ممکن است نهایتا تا دی‌ماه امسال باشد - ورود این هواپیما به کشور دو توجیه بیشتر نمی‌تواند داشته باشد: توجیه خوشبینانه، وارد کردن این هواپیما به جهت استفاده از قطعات آن برای سایر MDهای فعال در ناوگان هوایی است و توجیه بدبینانه، قدرت بالای نفوذ دلالان صنعت هوایی که رفع تحریم کشور را پایان جولان خود دیده و بدنبال استفاده از این یکی دو ماه باقیمانده از تحریم‌ها هستند می‌باشد.وبلاگ طیاره نوشت: از سوی دیگر، سازمان هواپیمایی کشوری نیز که پیش‌تر و با هدف کاهش متوسط سن ناوگان هواپیمایی کشور، خرید یا اجاره هواپیماهای با سن بالای 15 سال را ممنوع کرده بود، بارها چشم خود را بر عدم رعایت این مصوبه توسط برخی ایرلاین‌ها بسته و زمینه را برای ورود و پرواز هواپیماهای مسن در کشور مهیا نموده است.گفتنی است، هواپیمای MD جدید با رجیستر UR-CJU تولید سال 1989 است. یعنی نزدیک 27 سال عمر دارد و از طریق شرکت اوکراینی Dart به کشور آورده شده است. شرکت وارد کننده هواپیما نیز فعلا مشخص نیست.

پشت پرده انتخاب زاكانی به عنوان رييس كميسيون برجام

بررسي طرح برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) در مجلس شوراي اسلامي با حاشيه‌هاي فراواني در خصوص تشکیل کمیسیون بررسی برجام همراه بود.  در اين بين اما آنچه بيش از همه ایجاد حاشیه کرد، انتخاب رييس اين كميسيون بود كه هرچند در ابتدا موضوع خاصي به نظر نمي‌آمد اما با گذشت زمان و اتفاقات و رخدادهايي كه در جلسات و مهمانان دعوت شده در كميسيون ويژه گذشت، اهميت رياست اين كميسيون بيشتر جلوه پيدا كرد. آنچه در انتخاب عليرضا زاكاني به عنوان رييس كميسيون ويژه برجام تاثيرگذار بود، راي "سيدحسين نقوي‌حسيني" عضو شوراي مركزي رهروان ولايت به زاكاني بود.  قبل از تعيين اعضاي هيات رييسه كميسيون ويژه برجام، جلسه‌اي با حضور سيد محمد حسن ابوترابي فرد، علاءالدين بروجردي، منصور حقيقت پور، غلامرضا تاجگردون، وحيد احمدي، مسعود پزشكيان، عباسعلي منصوري آراني و سيد حسين نقوي حسيني، تشكيل مي‌شود كه البته قرار بود محمد مهدي زاهدي نيز در آن نشست حضور داشته باشد اما بنا به دلايلي موفق به حضور در اين جلسه نشد.در اين نشست كه به رياست كاظم جلالي رييس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت تشكيل مي‌شود، بر روي تركيب هيات رييسه كميسيون ويژه برجام تصميم گيري مي‌شود و همه اعضا با يكديگر هم‌پيمان مي‌شوند كه به تركيب تعيين شده راي بدهند.ولی با تخلف سيد حسين نقوي حسيني و راي غير تشكيلاتي او عليرضا زاكاني رييس كميسيون برجام شد.  نكته مهم دیگر، حضور سيدحسين نقوي حسيني در كميسيون ويژه برجام به عنوان یکی از 5 نفر منتخب فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت است. انتخابي كه با آراي اعضا اين فراكسيون حاصل شد و به اين ترتيب و براساس اصول بايد برآورنده نگاه‌ها و خواست‌هاي تشكيلاتي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت می بود. اما برخلاف اهداف و رويكردهاي فراكسيون اكثريت مجلس شوراي اسلامي درباره برجام، سيدحسين نقوي حسيني در مسيري ديگر و در سايه اهداف پايداري‌هاي مجلسي گام برداشت. اقدامي كه با نطق‌هاي ضد مذاكره‌اي و خلاف برجامي، به هرشكل چه در بيان و چه در عمل خلاف رويكرد و خواست فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت بود که او را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده بودند. نكته جالب توجه اظهارات نقوي حسيني درخصوص رويكرد تشكيلاتي و تاكيد بر تصميم‌گيري فراكسيوني بود كه در نشست قبل از تشكيل كميسيون ويژه برجام در فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت بود.


آرایش انتخابات بستگی به نگاه شورای نگهبان دارد

علی مطهری در گفت و گو با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از عاملان حوادث شیراز، توضیح داد: از مهاجمان حادثه شیراز در حال حاضر 8 نفر در دادگاه پرونده دارند که صحبت های آنها همه شنیده شده و جلسه دادگاه نیز تمام شده و منتظر حکم دادگاه هستیم. وی افزود: البته این مهاجمان در حرف هایشان از ما درخواست گذشت دارند که من نیز در حال بررسی درخواست آنها هستم؛ اما وکیل پرونده نوع دیگری موضوع را در رسانه ها عنوان کرد، که حرف درستی نبود. نماینده مردم تهران در مجلس نهم درباره آرایش انتخاباتی و سیاسی مجلس دهم نیز گفت: این مسئله خیلی قابل پیش بینی نیست و تا حد زیادی بستگی به نوع نگاه شورای نگهبان دارد که چگونه صلاحیت ها را بررسی کند و چه تعداد از کاندیداهای مستقل بتوانند به انتخابات راه پیدا کنند.

80 درصد اصلاح طلبان به لیست واحد میرسند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به موضوع سرلیستی برخی چهره های اصلاح طلب در انتخابات مجلس و در لیست های انتخاباتی، گفت: طبعا تا زمان انتخابات وضعیت مقبولیت کاندیدا ها در جامعه روشن تر خواهد شد؛ آنگاه می توان سرلیست را مشخص کرد. محمدحسین خلیلی اردکانی جماران، در پاسخ به سوالی در مورد روند وحدت اصلاح طلبان در انتخابات آتی اظهار کرد: با توجه به مسیری که اکنون پیش می رود به نظر می رسد اصلاح طلبان حول محور رئیس دولت اصلاحات منسجم هستند و در استانها و شهرستانها نیز این رویه حاکم است. گرچه ممکن است در برخی نقاط و شهرهای کوچک با اختلاف نظر مواجه باشیم ولی تصور من این است که وضع غالب انسجام است. وی تجربه انتخابات ریاست جمهوری 92 را الگوی موفقی برای اجماع میان اصلاح طلبان خواند و افزود: پس از ورود آقای دکتر عارف به مجموعه شورای هماهنگی اعتقادم بر این است که حداقل 80 درصد اصلاح طلبان کشور بتوانند به لیست واحد برسند و باقیمانده نیز به خاطر در نظر گرفتن احتمال برخی مشکلات در رسیدن به وحدت است.

چراغ رونق خودروسازی باز هم خاموش می شود؟

سعید لیلاز با اشاره به سیاست جدید دولت در اختصاص شرایط ویژه برای خرید خودرو های داخلی در کشور یاد آور شد: طبیعتا کاری که دولت در هفته گذشته شروع کرده و شرایط ویژه ای را برای فروش خودرو داخلی لحاظ کرده است تا زمانی که پول و یارانه تزریق کند موفق خواهد بود؛ اما من نگران این موضوع هستم که با ته کشیدن منابع دولت مجددا چراغ رونق در خودرو سازی ایران خاموش شود. وی در گفت و گو با جماران با اشاره به اتفاقات این روزهای بازار خودرو و کمپین های مقابله با خرید خودرو داخلی در کشور اظهار کرد: کمپین خودرو نه تنها بد نبود، بلکه به خودروسازان کمک هم کرد. وی با اشاره به قدرت خرید مردم در 6 سال اخیر، بیان کرد: قدرت خرید توده مردم در 6 سال گذشته کاملا از بین رفته است. وقتی مصرف لبنیات در کشور در 10 سال گذشته نصف شده است و به طور کلی مصرف سرانه مواد غذایی 26 درصد کاهش پیدا کرده است، طبیعی است که بازار صنعت خودرو نیز به طریق اولی کاهش بیشتری در بخش تولید و تقاضا پیدا کند؛ لذا این کمپین ها معلول آن اتفاقات هستند و نه خالق و عامل کاهش خرید خودرو درکشور.

صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» در اسپانیا

روزنامه بوبلیکوی اسپانیا اعلام کرد:دادگاهی در اسپانیا اعلام کرده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، و هفت نفر دیگر از مقامات کنونی و قبلی اسرائیل به‌محض ورود به خاک اسپانیا باید دستگیر شوند. «خوزه دی لاماتا» قاضی اسپانیایی در دادگاه ملی این کشور خواست تا نتانیاهو هنگام ورود به این کشور به علت بازجویی و بازبودن پرونده حمله نیروهای اشغالگر به کشتی مرمره در سال 2010 میلادی بازداشت شود. علاوه بر نتانیاهو، اسامی «ایهود باراک» ، «اویگدور لیبرمن» ، «موشه یعلون» ، «ایلی یشای» و «بنی بیگن» و دریادار «ایلییزر مارون» از مسئولان صهیونیستی در این حکم بازداشت وجود دارد. سخنگوی امور خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه «اورشلیم پست» گفت: ما در این حکم انزجارطلبی را می بینیم و برای باطل کردن این حکم تلاش می کنیم و امیدواریم که بتوانیم این مسئله را در اسرع وقت حل کنیم.  پیش از این، منابع آگاه اعلام کرد: حکم این قاضی پس از شکایت خانواده های قربانیان اسپانیایی اعلام شده است که در حمله رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره کشته شدند. گفتنی است، نیروهای دریایی رژیم صهیونیستی در نیمه سال 2010 میلادی با گلوله و گاز به کشتی مرمره بزرگترین کشتی ناوگان آزادی که با بیش از 500 فعال حقوق بشر به سمت نوار غزه در حرکت بود، حمله کرد که در این حمله شماری از فعالان حقوق بشر کشته و زخمی شدند.

پذیرش دانشجوی ایرانی در مالزی متوقف شد

سفارت ایران و رایزنی علمی ایران در منطقه شرق آسیا با صدور اطلاعیه ای از متقاضیان ادامه تحصیل در مالزی خواستند قبل از هرگونه اقدام برای ثبت نام در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور نسبت به مجاز بودن این دانشگاه ها برای پذیرش دانشجوی ایرانی اطمینان حاصل کنند. 'عباس قنبری' رایزن علمی ایران در شرق آسیا روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا، گفت که از 23 مهر ماه سال جاری براساس مصوبه وزارت آموزش عالی مالزی و ابلاغیه اداره مهاجرت، تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور باید قبل از پذیرش دانشجوی ایرانی از رایزنی علمی ایران استعلام گرفته و سپس اقدام به جذب دانشجو کند. وی گفت که رایزنی علمی ایران با همکاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی و اداره مهاجرت این کشور راهکارها و تمهیداتی اندیشیده اند تا فرایند پذیرش دانشجویان ایرانی براساس قوانین مصوب مالزی صورت پذیرد. به گفته قنبری، تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی براساس قوانین باید ابتدا در رایزنی علمی تشکیل پرونده داده و کم وکیف رشته های تحصیلی دانشگاه اعم از میزان شهریه، طول مدت تحصیل، خدماتی که ارائه می کنند و ... را ارائه دهند. این دانشگاه ها موظف شده اند برای تمام دانشجویان از رایزنی علمی ایران استعلام گرفته و تنها در صورت مجوز این ارگان ایرانی قادر به جذب دانشجو از کشورمان خواهند بود.

رشد اقتصادی ایران بیشتر از چین خواهد بود

به گزارش اینترنشنال بینزس تایمز رشد اقتصادی ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها تا 6% درصد افزایش خواهد یافت که به این ترتیب از رشد اقتصادی سالانه چین بیشتر خواهد بود. چین که موتور اقتصاد جهانی است اکنون با رکود نسبی در بازار سرمایه و تولید رو به رو است و بازار بکر ایران با جمعیت 85 میلیون نفری برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب است. ایران به علت داشتن زیربناهای کافی برای توسعه و همچنین منابع غنی انرژی در حال حاضر به مبدا بسیار جالبی برای سرمایه گذاران مبدل شده است . اقتصاد ایران طی سالهای گذشته با چالش بزرگ تحریم ها رو به رو بوده است وسرمایه ها از بازارهای تولید بیرون آمده و عقب ماندگی فن آوری در صنایع حساسی چون انرژی این کشور را عقب انداخته بود اما اکنون با رفع تحریم و گزارش موسسه جهانی سرمایه می گوید بانک ها و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری به سرعت خود را به ایران رسانده اند و به زودی شاهد تحولاتی در این کشور خواهیم بود. رشد اقتصادی ایران با توجه به تحریم های گسترده از 1.4 در سال فراتر نرفته است و رقم 6 رصد پرشی بزرگ برای این کشور به حساب می آید. تولید ناخالص ملی ایران به رقمی بالغ بر 7 درصد در سال 2016 می رسد که همین سال در چین این رقم 4 و در بهترین حالت 5 درصد پیشبینی می شود .

فاصله تا ارائه فهرست نهایی اصلاح طلبان بسیار زیاد است

عضو شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: فهرست اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات نهایی نشده و فاصله تا ارائه این فهرست بسیار زیاد است. مرتضی حاجی روز سه شنبه با بیان این که تهیه فهرست به عهده این شورا نیست در گفت و گو با ایرنا افزود: این وظیفه به عهده تشکل های استانی در حوزه های انتخابیه است. تنها اگر لازم شد، شورا این داوری را بین نامزدهای مختلف برای رسیدن به فهرست واحد، انجام خواهد داد. وی اضافه کرد: از مجموعه احزاب اصلاح طلب و کمیته راهبردی و دیگر فعالان انتخابات در بین اصلاح طلبان کارها خوب پیش می رود و کمیته های تخصصی برای فعالیت های پیش رو تشکیل شده و کار خود را شروع کرده اند.

نمایش پرچم داعش در سایت یک باشگاه اروپایی

در حمله اینترنتی که به وب‌سایت رسمی باشگاه مخلن بلژیک صورت گرفت، پس از هک سایت، پرچم گروه تروریستی داعش در آن نقش بست.در حالی که دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال اسپانیا و بلژیک که قرار بود امشب (سه‌شنبه) در شهر بروکسل برگزار شود، به دلایل امنیتی و بیم از حمله تروریستی در این کشور لغو شد، حالا خبر می‌رسد که روز گذشته (دوشنبه) سایت رسمی باشگاه «مخلن» بلژیک هم توسط هکرها هک شده و پرچم گروه تروریستی داعش در صفحه اول آن نقش بسته است.  باشگاه مخلن هم پس از اینکه سایت خود را هک‌شده دید موقتاً آن را از دسترس خارج کرده و هواداران این تیم همچنان نمی‌توانند به سایت رسمی تیم محبوب خود دسترسی پیدا کنند.

هجمه هایی دور از شئونات انسانی به ما می شود

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در مورد هجمه های وارده به سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در بحث انتقاد از آن جا که فضای دولت یازدهم فضای بازی است ما هیچ مشکلی نداریم و از این مقوله استقبال می کنیم. وی افزود اما در بحث تهمت و تهدید صبوری می کنیم و با سعه صدر توضیح می دهیم. متأسفانه حاشیه های غیر اخلاقی و دور از همه شئونات انسانی هم وجود دارد که ما به عنوان دولت سعی می کنیم فضا یک فضای اخلاقی و منطقی بشود. ابتکار خاطر نشان کرد: تلاش کرده ایم که از این پس اطلاع رسانی خود را افزایش دهیم تا حاشیه سازی ها پس زده شود و کارمان را تحت تأثیر این حاشیه ها و تهمت ها قرار نمی دهیم.


 برخی کتاب‌ها را تنها باید سوزاند

آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری ظهر امروز در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق گروه دانش‌های وابسته به فقه که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه ائمه اطهار (ع) از مفسران واقعی قرآن کریم هستند، اظهار کرد: استواری دین و اعتقادات یک جامعه بستگی به قلم نویسندگان دارند. حسینی‌بوشهری تصریح کرد: نویسنده تنها برای خود نمی‌نویسد برای پیشینه تاریخ و راهوری جامعه نویسندگان فعالیت می‌کنند، نویسندگان در صف نخست انقلاب بوده و هستند. به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه آثار برخی از نویسندگان در جامعه نقش مخرب دارد، گفت: هر کتابی قابل خواندن نیست، برخی از کتاب‌ها تنها قابلیت سوزانده شدن دارند. مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در برخی از مواقع مردم به ظرافت‌ها و نکات ظاهری کتاب توجه می‌کنند در حالی که برخی از این کتاب‌ها ارزش مطالعه را ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار