کد خبر: ۱۳۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 18 November 2015

به گزارش تابناک یزد،نگاهش خیره مانده است به دیوار سیمانی روبه رویش که منقش است به چوب خط‌هایی که خبر از تعداد روزهای حضورش در اوین را می‌دهند. آن روزی را به خاطر می‌آورد که وارد بالکن رو به دریایش شده بود در حالی که با یک دست ویولنِ دست سازش را گرفته و با دست دیگر آرشه این سازِ همیشه همراهش را. شاید تنها کسی که به او وفادار ماند تا آخرین لحظه همین سازش بود. چشم هایش در آن روز به جای دیوار سیمانی زندان به افق خیره شده بود و باد موهای روشنش را بر پیشانیش پریشان کرده بود. یادش می‌آید حرکت آرشه بر ویولنش را. فالش نواخته بود. حتی ویولنش هم دیگر برایش ناکوک می‌زد. از عکاس اختصاصی اش خواسته بود تا قبل از رفتنش، از او در حال نواختن ویولن پرتره‌ای بگیرد. آخرین عکس خود را در صفحه ی اختصاصی فیسبوکش آپلود کرد و نیم نگاهی به ویولنی که احتمالا مدت‌های مدیدی دیگر آن را

نخواهد دید، انداخت و راهی جایی شد که اکنون در آن قرار دارد. فکرش
را از ساحل اختصاصی و ویولنش منحرف می‌سازد و شاید به وعده‌هایی
می‌اندیشد که به او داده اند و گفته اند تا می‌توانی طلبکار باش که ما پشتت هستیم (!). به فردی چون بیژن زنگنه، شیخ الوزرا، هر چه خواهی روانه کن که ما هوایت را داریم و از تو حمایت خواهیم کرد. او هم احتمالا بر اساس همین وعده و وعید‌ها نهمین جلسه دادگاهش را همانند هشت جلسه قبلش سپری کرد. برصندلی شاکی به جای متشاکی نشست و از همان تاکتیک فرار به جلو استفاده نمود. بدون حتی به زبان راندن واژه‌ای در خصوص اینکه پول‌های مردم را در کدام نقطه از جهان پنهان کرده است. بابک همچنان به دیوار سیمانی نگاه می‌کند و احتمالا در این اندیشه است که جای پول‌ها محفوظ است و دستهای پشت پرده از وی صیانت خواهند کرد ولی نمی‌داند فعلا در جایی قرار گرفته که مانند دیگران باید حساب پس دهد.
بابک بر صندلی شاکی نشست!
روز گذشته نهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی در حالی برگزار شد که احتمال قریب به یقین آن دوستان بابک، در آستانه این جلسه، بیش از پیش ساپورتش کرده بودند، که علاوه بر توهین به بیژن زنگنه که دیگر جذابیتش را برای افکار عمومی از دست داده و تکراری شده است این بار اعلام کند که قصد شکایت دارد! زنجانی
در این جلسه چنین گفت: «وکیل شرکت نفت مرا به دزدی متهم کرد و مرا با دزدان مقایسه کرد که به همین خاطر و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با وکلایم از وی به خاطر هتک حرمت شکایت می‌کنم.» نکته قابل توجه آنجایی است که بابک آنقدر شورش را در به کاربردن ادبیات طلبکارانه و توهین آمیز به وکیل شرکت نفت درآورد که در همان جلسه روز گذشته از قاضی تذکرهای پیاپی دریافت کرد و قاضی صلواتی به وی گفت: «از خود دفاع حقوقی کنید؛ خطاب شما به دادگاه باشد.» بدین ترتیب آنطور که از سریال برخوردهای طلبکارانه بیست و هشتمین ثروتمند جهان و یکی از بزرگترین مفسدین اقتصادی تاریخ کشور، می‌توان دریافت، احتمالا در جلسات بعدی دادگاهش از مردم ایران می‌خواهد که مراتب تقدیر و تشکر را از او به جای بیاورند و یک چیزی هم دستی به او بدهند!
بابک تنها نیست!
توهین‌های بی پروا و مکرر بابک به شیخ الوزرا و به زبان آوردن عباراتی چون «دوست ندارم زنگنه سوار ماشینم بشود» یا « اموالم را به زنگنه ندهید» این شائبه را در افکار عمومی ایجاد کرد که قطعا بابک پشتش به جایی گرم است که اینچنین طلبکارانه و حتی گستاخانه با سکان دار اصلی ترین وزارتخانه کشور سخن می‌گوید اما روز یکشنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، کسی که این روزها به دلیل صراحت لهجه اش همانند بیژن زنگنه مغضوب بابک است، دست به یک افشاگری بزرگ زد درباره کسانی که از پشت پرده بابک را حمایت می‌کنند:« این خیلی بد است و قابل قبول نیست، فردی
دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول مملکت را در اختیار داشته و برده باشد و از موضع طلبکار با جمهوری اسلامی صحبت کند. از موضع فردی که خیلی پول دارد و 22میلیارد یورو در حساب دارد صحبت می‌کند که باید بگوییم تو اگر پول داری چرا پول مملکت را نمی‌دهی، پول مملکت را بده از زندان برو و به کار و زندگیت برس،
این روش برخورد کردن توهین‌آمیز است... او نمی‌گوید چه کسانی این پول را در اختیار وی قرار دادند و گفته نمی‌شود که وی با این پول چه کار کرده است و این پول الآن کجاست بلکه یکسره به وزیر انقلابی، متدین و پاک جمهوری اسلامی آقای زنگنه گفته می‌شود که چرا این قضیه را پیگیری کردی و وی می‌گوید که چرا سوار ماشین من می‌شوی، در حالی که آقای زنگنه یکی از قوی‌ترین، پاکترین و با سابقه‌ترین وزرای کشور است که تنها باید عزم جدی‌ای را در مبارزه با فساد داشته باشیم و در مبارزه با فساد در همه بخش‌ها نباید تردید کنیم.» بدین سان جهانگیری مهر تاییدی زد بر تمام گمانه زنی‌های موجود در خصوص آنکه بابک زنجانی تنها نیست.
به بابک روحیه می‌دهند تا صدایش در نیاید
در اینکه بابک زنجانی این روزها به خیال خود پشتش گرم است تردیدی نیست اما سوال اساسی اینجاست که این افراد چه کسانی هستند؟ آیا همان‌هایی هستند که روزی به بابک مجوز فعالیت هایشان را می‌دادند و در برابر اقداماتش سکوت پیشه می‌کردند؟ آیا همان‌هایی هستند که با بابک عکس یادگاری می‌گرفتند؟ یا اینکه این روزها بابک دوستان جدیدی پیدا کرده است که به وی «روحیه» می‌دهند؟ درخصوص این ابهامات محمد دهدشتی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: ما به پرونده ی بابک زنجانی که یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی است، نگاه سیاسی نداریم. درست است که این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد که بابک زنجانی محصول دوران دولت قبل است و طبیعتا هم خیلی از مسئولین وقت با وی ارتباط داشته اند.
وی افزود: تخلفات بابک زنجانی در یک طرف قضیه قرار دارد مهم تر از آنها، آن سیستمی است که در وزارت نفت دولت سابق بوده است سپس افرادی که به راحتی با او در ارتباط بوده اند و قطعا دست هایی در کار بوده و بابک تنها نبوده است.
بعداز آن سیستم بانکی کشور است. یعنی چطور می‌شود بر یک موسسه ای که بعدها به نام بانک ثبت می‌شود، همان بانک‌های زنجانی، نظارت نمی‌کنند. به راحتی بسیاری از بانک‌ها می‌آیند در آن حساب باز می‌کنند اما اهم آن‌ها سیستم‌های نظارتی – امنیتی ما است.
این عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: زمانی که بابک این فسادها را انجام می‌داد نهادهای نظارتی کجا بوده اند خیلی از مسائل کوچک تر از این، در جامعه اتفاق می‌افتد ظرف 24 ساعت با آن برخورد می‌شود و به راحتی جمعش می‌کنند و عواملش را گیر می‌آورند. وی با اشاره به عملکرد مثبت دستگاه قضا در این خصوص گفت: نمی‌توان به دستگاه قضایی ایراد گرفت چون معمولا در مراحل نهایی وارد می‌شود. اگر کمیسیون انرژی مجلس ورود نمی‌کرد شاید به راحتی بابک را مخفی نگه می‌داشتند و بعد هم زنجانی فرار می‌کرد.
دهدشتی ادامه داد: به نظر من تخلف بابک زنجانی یک بخش کوچکی از موضوع است باید عواملی که در این میان دخالت داشته اند و همین الان هم حضور دارند را شناسایی کرد این افراد پای منافعشان در میان است باید شناسایی و معرفی شوند. به نظر من خود بابک زنجانی نقش کمتری نسبت به سایر همکاران و دستیاران و همان دست‌های پشت پرده داشته چرا که خود بابک زنجانی یک آدم اقتصادی است که حالا از مسیر تخلف رفته است. تخلفاتش سرجای خودش ولی آن چیزی که باعث ایجاد این مسائل شده است و با دید باز به صورت گرفتن این مسائل کمک کرده است باید روشن شود و دست اندرکارانش باید پاسخگو باشند. انتظارات از قوه قضائیه، که البته خوب هم ورود کرده است در این مسائل و ریز شده است، این است که تمام عواملی که در این قضیه چه عمدی و چه سهوی دست داشتند را مجازات کند.
دهدشتی در خصوص ادبیات طلبکارانه بابک زنجانی خاطر نشان کرد: طبیعتا این‌گونه رفتارهای زنجانی فرار به جلو است و ممکن است ابتکار خود متهم باشد شاید هم به او خط می‌دهند که اینگونه صحبت کند که سعی می‌کند پرونده خودش را خیلی وسیع تر کند. در واقع گروهی را در مقابل خود و گروهی را در کنار خودش
قرار دهد.ما باید به پرونده ی بابک زنجانی صرفا به چشم یک پرونده ی فساد اقتصادی نگاه کنیم. هر کسی از هر جناحی که باشد طبیعتا باید پاسخگو باشد و باید ریز شویم و ببینیم چه کسانی در این پرونده دخیل هستند. قطعا بابک نمی‌توانسته به تنهایی این تخلفاتش را انجام دهد عده ای بودند که زمینه را برای او فراهم کرده اند سفارشش را کرده اند و به‌هرحال شاید آنها هم در این قضیه آلوده شده اند.
این عضو کمیته پرونده بابک زنجانی گفت: این افرادی که امروز به خیال خود به او روحیه می‌دهند کسانی هستند که نمی‌خواهند نامشان افشا شود چرا که اگر دستشان باز شود ماهیتشان مشخص می‌شود. الان هم در کنارش در پشت پرده هستند و شاید به او روحیه می‌دهند که صدایش درنیاید و خیلی از مسائل را نگوید. زنجانی ادعا می‌کند که کسانی را دارد که می‌خواهند بدهی اش را پرداخت کنند. از ابتدا در پرونده بابک زنجانی افرادی حضور داشتند. وقتی پرونده زنجانی در کمیسیون انرژی بود و هنوز دستگیر نشده بود، در ایران بود و ما اورا به کمیسیون فراخواندیم از همان موقع چنین ادبیاتی داشت و افرادی همکاری می‌کرد ولی الان هم کسانی هستند در کنارش که به این مسائل دامن می‌زنند و به او روحیه می‌دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان عضو کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی مدارکی در اختیار دارید که بابک زنجانی تنها نبوده است، اظهار داشت: بله مدارک و مستندات را در جلساتی که کمیسیون با بانک «م»، بانک مرکزی، شرکت نیکو و... داشتیم، جمع آوری کردیم وآنها ادعاهایی داشتند و به نوعی از او حمایت کردند. بعد از آن دیگر سکوت کردند مطالب آنها قابل استناد است و از آن می‌توان کمک گرفت.
گفتند از بابک شکایتی نداریم
این نماینده مجلس در جواب به این پرسش که به نظرتان کمیسیون انرژی نباید زودتر از این‌ها دست به کار می‌شد گفت: نه، زمان بسیار خوبی کار روی پرونده بابک را شروع کردیم و زودتر از آن نمی‌شد.زمانی که ما رسیدگی این پرونده را شروع کردیم مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی بود و او گفت که به طور جدی وارد این بحث شویم زمانی که عملا کمیسیون وارد شد یکی دو ماه قبلش هشدارهایی داده شد به وزارت نفت که چرا به افرادی که پشتوانه اجرایی ندارند نفت فروخته می‌شود بعد زمانی که جدی تر وارد قضیه شدیم از اولین سررسید قرارداد ایشان گذشته بود یعنی اواخر شهریورماه باید اولین مبلغ قراردادش را پرداخت می‌کرد که پرداخت نکرد. دو ماه بعد باید همه قراردادش را پرداخت می‌کرد. 14قرارداد بشکه نفتی داشت. اولین قراردادش را که پرداخت نکرد ما به‌طور جدی وارد شدیم و وزیر نفت وقت یعنی آقای قاسمی را فراخواندیم حدودا یک ماه قبل از تحریم بانک زنجانی این اتفاقات افتاد این یک ماه عملا گذشت و وزارت نفت هم مدام می‌گفت ما شکایتی از آقای زنجانی نداریم چون مستمسک یا تعهد یا تضمینی از جانب او در اختیار نداریم که بر اساس آن از زنجانی شکایت کنیم و می‌توان گفت که خوش بین هم بودند که ایشان پول‌ها را بر می‌گرداند یک ماه به همین صورت گذشت. ما پیش‌بینی کرده بودیم که بابک زنجانی احتمالاً بانکش تحریم می‌شود و ایشان بهانه دارد که پرداخت نکند بنابراین زودتر از این اصلا منطقی نبود که ما بخواهیم ورود کنیم. بالاترین مبلغی هم که بدهکار بود و قرارداد
بسته بود 150 میلیون دلار بود یعنی از 5 میلیون و ده میلیون و 50 میلیون به 150میلیون دلار رسید. مبلغ یکی از قراردادهایش با یکی از شرکت‌های نفتی. اولین سررسید قراردادش که رسید و بابک مبلغی پرداخت نکرد نگرانی‌ها ایجاد شد و اگر کمیسیون پیگیری نمی‌کرد و قوه قضائیه خوب وارد نمی‌شد ایشان قطعاً مانند بسیاری از افراد از کشور خارج می‌شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت دولت سابق مهر تاییدی به کارهای زنجانی زده بود گفت: آنها اصلا نگران بابک زنجانی نبودند و می‌گفتند ما ناچاریم که پول‌ها را به این افراد بدهیم تمام حرف ما این بود که باید نظارت شود این پول برگردد و آن تضمین‌های لازم گرفته شود که پیگیری‌هایی که کمیسیون در همان موقع داشت نهایتاً منجر به این شد که چکی را از آقای زنجانی گرفتند.
دهدشتی اظهار داشت: چک دو میلیارد یورویی او از بانک «ا.ن» بود. این چک بعداز چند ماه پاس نشد و عملا به واسطه آن چک وزارت نفت دولت روحانی شکایت رسمی کرد و بر اساس آن چک پرونده ی زنجانی قضائی و حقوقی شد. اگر این چک هم در زمان احمدی نژاد گرفته نمی‌شد وزارت نفت دولت روحانی متسمسکی نداشت که بر علیه ایشان شکایتی تنظیم کند. سیستم‌های اطلاعاتی دولت یازدهم کاملا او را تحت نظر گرفت و ممنوع الخروجش کرد و نهایتا بازداشتش کردند.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی اسناد و مدارک همکاران زنجانی را افشا خواهید کرد گفت: قرار است این اسناد و مدارک را در اختیار دستگاه قضائی بگذاریم و بیشتر شامل کسانی است که وی را تایید می‌کردند و عملکرد زنجانی را مثبت تلقی می‌کردند.
بابک؛ قربانی روحیه دهندگان
بابک زنجانی همان پای ثابت عکس‌های دو نفره و چند نفره اکثر قریب به اتفاق دولتمردان نهم و دهم است و این افراد حداقل یک عکس یادگاری با بابک در آلبوم‌های عکس هایشان دارند. افرادی که بابک، زمانی به آنها دلخوش کرده بود و با مجوز آن‌ها و حمایت‌های آنها به فعالیت می‌پرداخت و نفت می‌فروخت و تحریم‌ها را دور می‌زد و پولی پرداخت نمی‌کرد، همان‌ها امروز از وی تبری می‌جویند و پشتش را خالی کرده اند. باقی مانده ی آنها احتمالا همان کسانی هستند که جهانگیری اشاره کرد. این افراد این روزها برای آنکه بابک نامی از آنها نبرد، به وی «روحیه» می‌دهند و از او پشتیبانی می‌کنند. به هرحال بابک باید بداند که خواهی نخواهی 209 جلد پرونده اش روزی بسته خواهد شد. حال هر چقدر هم که می‌خواهد زمان بخرد و پرونده اش را بسط دهد، بالاخره روزی نتیجه دادگاهش اعلام خواهد شد قطعا با این روندی که پیش می‌رود خواهد اتفاق خوبی برایش رخ نخواهد داد.
آفتاب یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار