رئیس مرکز بهداشت و درمان اسدآباد از روند افزاینده بیماری تب مالت در این شهرستان خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون 52 نفر به این بیماری خطرناک مبتلا شده اند.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱ 18 November 2015

رئیس مرکز بهداشت و درمان اسدآباد از روند افزاینده بیماری تب مالت در این شهرستان خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون 52 نفر به این بیماری خطرناک مبتلا شده اند.

به گزارش ایرنا دکتر الهام عظیمی درکارگروه سلامت و امنیت غذایی افزود: 80درصد این بیماران ساکن روستا و دامدار هستند و علت ابتلای آنها تماس با دامهای آلوده و استفاده از فراورده های لبنی این دامها گزارش شده است.

وی تصریح کرد: پنج نفر از مبتلایان در شهر زندگی می کنند و از طریق مصرف لبنیات به تب مالت دچار شده اند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان اسدآباد با بیان اینکه تب مالت از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام و تهدیدی جدی تلقی می شود گفت: افزایش ابتلا به این بیماری در دو سال گذشته نشانگر عدم کنترل کامل این بیماری در سطح شهرستان است.

عظیمی با تاکید بر واکسیناسیون به موقع و ایمن سازی دامها گفت: مراکز عرضه لبنیات سنتی نیز از کانونهای آلودگی هستند که باید بر تولیدات انها نظارت و کنترل بیشتری انجام شود .

وی با بیان اینکه بسیاری از ماست بندیهای محلی بدون مجوزبهداشتی و حتی پروانه کسب مشغول فعالیت هستند گفت: اتاق اصناف باید از فعالیت اینگونه واحدهای غیرمجاز که سلامت شهروندان را به خطرمی اندازد جلوگیری کند.

رئیس مرکز بهداشت اسدآباد عامل این بیماری را باکتری بروسلا عنوان کرد و افزود: میکروب این بیماری قابلیت انتقال خوراکی، پوستی و تنفسی را داراست و در صورت مصرف شیر و دیگر فرآورده های دامی غیرپاستوریزه و نجوشیده و همچنین مصرف مواد غذایی مانند جگر نیم پز احتمال انتقال گوارشی این بیماری وجود دارد.

وی طولانی شدن دوره درمان و مقاومت دارویی را از عمده مشکلات درمان تب مالت ذکر کرد و گفت: تب و لرز و تعریق شبانه، درد مبهم عضلات و مفاصل، احساس ناخوشایند کمردرد، ضعف و بی حالی از جمله علائم بالینی تب مالت است.

سال گذشته 68 نفر در اسدآباد به تب مالت مبتلا شدند.

شهرستان اسدآباد 107 هزار جمعیت دارد و در 45 کیلومتری همدان واقع شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار