واحد پویانمایی در استان فارس دو سال است کاملا تعطیل شده و تجهیزات و ابزارهای این مراکز در حال خاک خوردن است و این در حالی است که فارغ‌التحصیلان و علاقمندان بسیاری در این زمینه این روزها بیکار هستند.
کد خبر: ۱۳۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 17 November 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:مازیار محمدی نژاد ،تهیه کننده آثار پویانمایی با بیان اینکه در نبود واحد پویانمایی صداوسیما، تولیدی در این زمینه در شیراز وجود ندارد گفت:دو سال است ریالی بابت ساخت پویانمایی اختصاص نیافته و افزون بر صداوسیمای مرکز فارس همکاری با صداوسیمای تهران هم تنها عایدی‌اش این بوده که بعد از چهار سال معطلی در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان از آنها طلب داشته باشم.

این انیماتور مطرح، با اشاره به تعطیلی سه ساله موسسه صبا و فعالیت بسیار محدود صدا و سیما در حیطه پویانمایی خبر داد که درصدد تشکیل انجمن انیمیشن و رسانه‌های دیجیتال استان فارس است و گفت: درباره اینکه تاکنون بیش از ۲۷۰ نفر متقاضی عضویت در این انجمن هستند. بسیاری از این افراد دانشجویان رشته پویانمایی، مدرسان این رشته و علاقه‌مندان این هنر هستند که بیشتر درزمینهٔ آموزش در این انجمن قرارگرفته‌اند.

دانش‌آموختگان پرشمار رشته پویانمایی در پی مشاغل دیگر/پویانماها در انتظار فضای پساتحریم


وی بازار پویانمایی را در شرایط کنونی در بخش تجاری، تبلیغات و سفارش‌های بخش خصوصی دانست و گفت: دانش‌آموختگان پرشمار رشته پویانمایی اکنون یا بیکار و در پی مشاغل دیگر هستند. آن‌ها هم که دراین‌باره حرفه‌ای هستند مشغول تدریس یا منتظر ایجاد فضایی هستند تا شاید فرصت ساخت آثارشان فراهم شود.

مدیر گروه تلویزیون و پویانمایی دانشگاه هنر شیراز به پیشینه و کارکرد کنونی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان درزمینهٔ پویانمایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کانون تقریباً هیچ تولیدی دراین‌باره ندارد و فعالیت خود را معطوف به برگزاری دوسالانه پویانمایی ایران کرده است.

او بابیان اینکه در سال جاری سفارش ساخت یک مجموعه ۲۶ قسمتی از سوی شهرداری شیراز به وی داده‌شده، گفت: این تولیدات به نحوی است که افزون بر نمایش در شبکه‌های تلویزیونی داخلی برای بازنشر در شبکه‌های اجتماعی و شبکه نمایش خانگی ساخته‌شده است.

برگزاری جشنواره پویانمایی ترافیک در شیراز


محمدی نژاد همچنین از برگزاری یک جشنواره با موضوع ترافیک درزمینهٔ پویانمایی در شیراز خبر داد و گفت: در مرحله برنامه‌ریزی و تدارکات این جشنواره به سر می‌بریم و برای آیین پایانی آن از هم اکنون روی چهره‌های تلویزیونی و سینمایی برنامه‌ریزی‌شده است.

وی ۲۶ آذرماه امسال را روز اعلام نتایج این جشنواره عنوان کرد و گفت: در این جشنواره برنامه‌ای جنبی درباره خسارت‌های ناشی از کشته شدن مردم در بلوارها و خیابان‌ها برگزار می‌شود تا عموم مردم متوجه خطرات ناشی از سرعت در رانندگی بشوند.

این تهیه‌کننده آثار پویانمایی به تولیدات اخیر خود اشاره کرد و گفت: آخرین تولیدی که برای صداوسیما داشتم مربوط به سه سال پیش و پویانمایی «شهر راز» بود که مجموعه‌ای ۴۰۰ دقیقه‌ای را در بر می‌گرفت.

این کارگردان نخستین انیمیشن سینمایی سه‌بعدی ایران که مجموعه‌ای ۱۱ قسمتی درزمینهٔ پویانمایی در حال ساخت دارد، گفت: این پویانمایی با عنوان «بزن بریم به سمت یک داستان باحال» برای فروش به مشتریان خارجی ساخته شد که هنوز موفق به فروختن آن نشده‌ایم.

هیچ کشوری در فهرست خریداران پویانمایی ایرانی قرار ندارد/کپی‌رایت مانع ورود ایران به بازار جهانی

وی در پاسخ به اینکه کدام‌یک از کشورها در فهرست خریداران پویانمایی ایران قرار دارند، گفت: متأسفانه این موضوع بسیار نادر است و تنها به خرید یکی، دوتا آثار جشنواره‌ای محدود می‌شود و این‌گونه نبوده که از ایران سریال پویانمایی بخرند.

محمدی نژاد افزود: ایران به این دلیل نمی‌تواند وارد بازار جهانی انیمیشن شود که قانون کپی‌رایت را نپذیرفته است. بدین خاطر آثار مطرح سینمایی به‌سادگی از بازار آمریکا و اروپا به ایران راه‌یافته و باقیمتی نازل به فروش می‌رسد درحالی‌که تهیه‌کنندگان آثار پویانمایی با به دوش کشیدن هزینه‌های نیم میلیاردی نیز باید به‌صورت تک‌فروشی اثر خود را به قیمت ۲۵۰۰ تومان بفروشند.

وی بابیان اینکه رقابت با پویانمایی‌های ساخت آمریکا و اروپا  در فضای کنونی ممکن نیست، ادامه داد: مخاطبان آثار پویانمایی نیز ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی را خریداری کنند که با هزینه‌هایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری ساخته‌شده‌اند. درحالی‌که اگر قانون کپی‌رایت در ایران رعایت می‌شد در مقابل محصولی که ۱۵۰ دلار فروخته می‌شد، تهیه‌کننده ایرانی می‌توانست محصول خود را به ۱۰ دلار بفروشد.

وی رقابت با محصولات حرفه‌ای سینمای جهان را به لحاظ نظری در ایران شدنی دانست و گفت: این ممکن است به شرطی که پول آن موجود باشد. زیرا متخصص این کار به همراه نرم‌افزار و سخت‌افزار آن به‌صورت یکسان با دنیا در ایران هست.

سیاست‌گذاری‌های محدود صداوسیما مانع ساخت پویانمایی/نبود چرخه اقتصادی موجب تعطیلی واحدها


وی سیاست‌گذاری‌های صداوسیما در حوزه پویانمایی را محدود عنوان و بیان کرد: بااینکه دستورالعمل‌های این نهاد عمومی توجه به ساخت آثاری در پیوند با حفظ محیط‌زیست و فرهنگ عمومی را مورد تأکید قرار داده، اما به این موضوع‌ها در قالب پویانمایی کمتر پرداخته می‌شود.

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه پویانمایی «شهر راز» از تعطیلی همگی مراکز ساخت پویانمایی صداوسیما در سراسر کشور خبر داد و گفت: مراکز تولید پویانمایی افزون بر شیراز در شهرهای همدان، مشهد، کرمان و استان‌هایی که تولیدات محدود دراین‌باره داشتند کاملاً متوقف‌شده‌اند.

وی نبود چرخه اقتصادی را در تولید پویانمایی برای مراکز صداوسیما را مورداشاره قرارداد و افزود: بزرگ‌ترین مشکل سازندگان انیمیشن در ایران نبود سازوکار تولید است که دست‌وبال آن‌ها را بسته است.

وی به فعالیت‌های جانبی تولید پویانمایی در دنیا اشاره کرد و گفت: کشوری مانند ژاپن در سال ۲۰۱۲ فقط به‌واسطه تولید محصولات جانبی پویانمایی مانند کیف، کفش، تی‌شرت و ازاین‌دست دو برابر فروش نفت ایران درآمد داشت. درحالی‌که در ایران این روند فقط تولید هزینه کرده و نتیجه آنکه پول نفت صرف ساخت محصولی بدون فروش می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار