معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:در حال حاضر پساب 22 قالیشویی به کشف رود تخلیه می شود.
کد خبر: ۱۳۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ 17 November 2015
محمد عرفانی گفت: در محدوده کشف رود 37 قالیشویی فعالیت دارد که از این تعداد 22 واحد پساب ناشی از فعالیت خود را به سرشاخه های کشف رود تخلیه می کنند.

وی اظهار کرد: به کلیه این واحدها یک ماه فرصت داده شده است تا نسبت به تعیین تکلیف و ساماندهی پساب های تولیدی خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: این فرصت در هماهنگی انجام شده با سازمان صنعت ، معدن و اتحادیه قالیشویی ، آب منطقه ای و استانداری خراسان رضوی انجام گرفته است.

این مسئول گفت: واحدهای قالیشویی که مجوز فعالیت دریافت می کنند باید نسبت به ایجاد سیستم تصفیه یا ساماندهی فاضلاب خروجی واحد خود اقدام نمایند و واحدهایی که موفق به دریافت مجوز نمی شوند باید نسبت به جمع کردن واحد خود اقدام نمایند.

وی اظهار کرد: فاضلاب واحدهای قالیشویی دارای باقی مانده مواد شوینده قالی ، لکه برها و دترجنتها(پاک کننده ها) هستند که دارای مواد آلی و خطرناک هستند.

عرفانی بیان کرد: انتظار می رود شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان رضوی وارد شود و نسبت به پلمپ چاه های غیر مجاز این واحدها اقدام نماید تا موضوع به صورت ریشه ای حل شود.

این مسئول تاکید کرد: کشف رود از جمله 41 منطقه تحت حفاظت محیط زیست در خراسان رضوی است اما با توجه به آثار آن و توزیع محصولات در دیگر استانها، این مسئله یک معضل ملی و نیازمند نگاه ملی برای مدیریت است.

کشف رود از رودخانه های فصلی مشهد و از جمله منابع آبیاری مزارع و اراضی اطراف شهر می باشد که برای کشاورزی استفاده می شود.

شعبه ای از کشف رود از کوههای هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.

این رود 290 کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار