مسئول کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: کودکان و نوجوانان ترجیحاً از مصرف نوشیدنی های ورزشی اجتناب کنند.
کد خبر: ۱۲۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 14 November 2015
مسئول کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: کودکان و نوجوانان ترجیحاً از مصرف نوشیدنی های ورزشی اجتناب کنند.

سارا مرادی اظهار کرد: در بسیاری از تبلیغات ادعا می شود نوشیدنی های ورزشی و انرژی‌ زا باعث بهبود کارایی و افزایش تمرکز و همچنین باعث افزایش انرژی، کاهش وزن، افزایش تحمل ورزشی و ... می شوند.

وی با اشاره به اینکه ماده اصلی این نوشیدنی ها کافئین است، ادامه داد: ممکن است اسیدهای آمینه ای مانند تورین و کربوهیدرات هایی مانند شکر و نیز ویتامین ها جزو مواد اصلی این نوشیدنی ها باشند.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: نوشیدنی های ورزشی برای جبران مایعات و الکترولیت‌هایی که از راه تعریق از بدن دفع شده، استفاده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: الکترولیت‌ها شامل پتاسیم، منیزیم، کلسیم و سدیم هستند. الکترولیت ها باعث حفظ تعادل مایعات بدن می شوند. این نوشیدنی ها ممکن است حاوی کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین ها و کافئین هم باشند.

مرادی تصریح کرد: آکادمی پزشکان اطفال آمریکا توصیه کرده کودکان و نوجوانان از نوشیدنی های انرژی زا استفاده نکنند و بهترین راه برای دریافت انرژی در کودکان و نوجوانان استفاده از رژیم غذایی متعادل است.

این مقام مسئول در هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: کودکان و نوجوانان در صورت مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا ممکن است دچار فشارخون بالا و مشکلات خواب شوند.

وی یادآور شد: مهمترین مسئله ای که در مصرف نوشیدنی های انرژی زا مهم است مقدار کافئین آن هاست. 500 میلی گرم کافئین در یک نوشیدنی انرژی زا معادل 14 لیوان نوشابه کولا می باشد. کافئین زیاد باعث محرومیت از خواب می شود.

مرادی با بیان اینکه بعضی از افزودنی های نوشیدنی های انرژی زا عوارض جانبی در بدن ایجاد می کنند، گفت: مقدار ایمن مصرف کافئین در بزرگسالان 100 تا 200 میلی گرم است که با یک فنجان قهوه دم کشیده تامین می شود. کافئین زیاد باعث عصبی شدن، ناراحتی معده، اسهال و سردرد می شود. از طرفی کافئین در ورزش با شدت بالا، باعث بهبود کارایی و عملکرد می شود، اما این اثر در ورزشکاران حرفه ای و افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند، دیده نمی شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار