معاون برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد:
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: حقوق کتابداران روستایی از سال گذشته تاکنون حدود 180 درصد افزایش داشته و در طی چند روزه آینده، حداقل کف قانونی بیمه برای کتابداران روستایی بیش از 750 هزار تومان است.
کد خبر: ۱۲۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 06 November 2015
امین متولیان در اختتامیه هشتمین دوره آموزش مشاور کتابدار استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان که در محل هتل خورشید تابان برگزار شد، اظهار کرد: اینکه با وجود کمبود منابع و امکانات برای هشتمین‌ بار دوره‌های آموزشی مشاوره کتابدار برگزار شد، مطالبه و دغدغه‌مندی خود کتابداران است.

وی با بیان اینکه معیشت، مقدمه توانمندی‌های فرهنگی است، تصریح کرد: در گذشته سطح معیشتی کتابدار با سطح فضیلت و دانش آنها متناسب نبود و امروز اگر چه این ارتقاء سطح معیشتی انجام شده اما هنوز با شأن اجتماعی کتابداران فاصله دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کتابخانه‌های عمومی کشور خاطر نشان کرد: حقوق کتابداران روستایی از سال گذشته تاکنون حدود 180 درصد افزایش داشته و در چند روزه آینده، حداقل کف قانونی بیمه برای کتابداران روستایی بیش از 750 هزار تومان است که به زودی این حکم جاری می‌شود.

متولیان از برگزاری تقدیر از کتابداران نمونه در روز ملی کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: فرایند این تقدیر که هر ساله انجام می‌شود امسال اصلاح شد و به صورت بسیار دقیق و با معیارهای کارشناسی شده و با توجه به پرونده‌های ارسالی از سوی استان‌ها تجلیل از کتابداران برگزیده صورت می‌گیرد.

وی از کتابداری به عنوان تنها صنفی که خدمت مستمر ارائه می‌دهد یاد کرد و اظهار داشت: در بین تمام اصناف فرهنگی، کتابداری تنها صنفی است که با همه ابعاد یک مسئله فرهنگی مواجه است و نیاز است تا افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند مطالعه داشته و با فنون آن آشنا شوند؛ بنابراین ماهیت و حیثیت این شغل نمونه است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه به یک‌هزار و 200 کتابدار نیاز داریم، خاطر نشان کرد: در آزمون استخدامی امسال نهاد کتابخانه‌ها، 360 نفر ظرفیت داشتیم که یک چهارم نیازهای ما و نهاد بود و برای رشته کتابداری حدود 3 هزار نفر داوطلب داشتیم که از این تعداد 70 درصد خانم و 30 درصد آقایان بودند.

متولیان بیان کرد: آزمون استخدامی نهاد از صفر تا 100 آن همچون سایر آزمون استخدامی را سازمان سنجش کشور برنامه‌ریزی می‌کند و برای نخستین‌بار امسال بر اساس تدبیر آقای مختارپور، سهمیه‌های قانونی، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و رزمندگان اعمال شد و دیگر اینکه آزمون امسال فقط فرایند گزینش داشته و مصاحبه ندارد.

وی، نگهداری عضو در کتابخانه را به عنوان یک مسئله جدی خواند و اظهار کرد: ورودی‌های ما به عنوان عضو در سال‌های اخیر رشد داشته اما نگهداری، حفظ و برگشت مجدد آنها در کتابخانه‌ها به یک مسئله تبدیل شده است چرا که عضو، بخش عمده کارکرد کتابدار را تشکیل می‌دهد و عدم وجود آن هویت وجودی کتابداران را زیر سئوال می‌برد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: نحوه خدمت‌رسانی و برخورد و ارائه خلاقیت کتابداران می‌تواند در مسئله نگهداری عضو در فرایند خدمات فرهنگی مؤثر باشد.

متولیان از وجود 6 هزار کتابدار در کشور خبر داد و تصریح کرد: متوسط تیراژ 300 تا 400 و یا حتی به 150 نیز رسیده از طرفی ما قائل نیستیم که رسانه‌ای جدید به کتابخوانی آسیب زده یا نزده است چرا که محیط پیرامون کتابخانه در آن تأثیر می‌گذارد و از طرفی وضع اجتماعی بر آن مؤثر است پس تنها عامل در کاهش و افزایش عضو، کتابداران هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار