کد خبر: ۱۲۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰ 31 October 2015
تلاش ها و پیگیری های دولت در دو سال اخیر بیانگر آن است که تکمیل پروژه مسکن مهر به عنوان موضوع اولویت دار با جدیت در کشور و استان البرز دنبال می شود.
اساس آمار اعلام شده ساخت حدود 113 هزار واحد مسکن مهر در مناطق مختلف استان البرز در دولت دهم آغاز شد که گذشته از ایرادات وارده به نحوه اجرای آن و مکان یابی صورت گرفته برای اجرای پروژه ها، در زمینه تامین زیر ساخت های آن از قبیل آب، برق، گاز، تلفن، مراکز آموزشی و درمانی هریک پرونده ای قطور از دولت قبل برای دولت یازدهم به ارث باقی مانده است.
علاوه بر این با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، ناکافی بودن سهم آورده متقاضیان مسکن مهر و کمبود نقدینگی و در یک کلام مشکلات عمیق اعتباری در این سال ها، تعهد دولت به خدمت رسانی مطلوب به مردم باعث شد نه تنها به گواهی آمارها تکمیل این پروژه ها متوقف نشدن بلکه دولت بارها اعلام کرده که خود را متعهد به تکمیل پروژه های مسکن مهر می داند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت که با همت و تلاش دولت تدبیر و امید، 560هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است.
احمد اصغری مهرآبادی درنشست بررسی وضعیت پروژه های مسکن مهر استان البرز، افزود: این تعداد واحد مسکونی 46 درصد کل تعهداتی است که در زمینه مسکن مهر ارایه شده که به همت دولت یازدهم در طول دو سال تحویل شده است.
وی ادامه داد: در مجموع دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر از آغاز طرح هدف گذاری شده که تا امروز یک میلیون و 560 هزار واحد آن تحویل شده است.
مهرآبادی گفت: 470 هزار واحد مسکن مهر نیز که 50 درصد آن در مرحله نازک کاری است، در دست تکمیل شدن قرار دارد و با افزایش تسهیلات به دنبال سرعت بخشی به روند اجرایی پروژه های مسکن مهر هستیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درمسکن مهر خاطرنشان کرد: امروز هیچ مشکلی در پرداخت ها نیست و با تزریق اعتبارها به پروژه ها در تلاش هستیم که آنها را به اتمام برسانیم.
مهرآبادی اضافه کرد: درخصوص هزینه های زیربنایی نیز امسال بودجه ای در نظرگرفته شده و بر اساس برآورد صورت گرفته پنج هزار و 600 میلیارد تومان برای تامین آب ، برق و گاز نیاز است.
وی گفت:دولت بر اتمام سریع پروژه های مسکن مهر تاکید دارد و در تلاش هستیم تا پایان سال 95 این تکلیف را اجرایی کنیم، اما این اقدام نیازمند همت و هماهنگی بیش از پیش دستگاه های اجرایی است.
مهرآبادی در ادامه در خصوص موضوع خدمات روبنایی نیز افزود: یک هزار و 550 باب مدرسه در پروژه های مسکن مهر نیاز است که از این تعداد ساخت 440 واحد آغاز شده و 153 واحد نیز تحویل شده است.
وی گفت: درصدد هستیم تا یک سوم هزینه ها را از محل فروش اراضی برای تکمیل نیازهای رفاهی پروژه مسکن مهر تامین کنیم.
مهرآبادی تاکید کرد: دولت در شرایط سختی از نظر مالی است اما درتلاش برای تامین نیازهای مردم بوده و تا شهریورسال آینده حداقل پروژه های مسکن مهر 15 استان را تکمیل خواهیم کرد.
در استان البرز نیز حضور مسوولان عالی رتبه کشور از جمله وزیران راه و شهرسازی، نیرو و دیگر مسئولان در محل پروژه های مسکن مهر البرز این موضوع را یقینی کرد که دولت یازدهم از زیر بار مسئولیت و انجام تعهدات دولت قبلی شانه خالی نمی کند.
تاکید مسئولان عالی استان و توجه آنان به پروژه های مسکن مهر و نشست های پیاپی برای رفع موانع و نیازها بیانگر این واقعیت است که تلاش ها برای به سرانجام رساندن مسکن مهر با جدیت بیشتری ادامه دارد.
با اینکه تصور برخی براین بود که مسکن مهر البرز طفلی است که هیچگاه بزرگ نمی شود، اما واگذاری های ادامه دار این مجتمع های مسکونی مهر به مردم در دو سال اخیر بیانگر آن است که دوران طفولیت این طرح به پایان رسیده است.
با نگاهی به فعالیت های دو سال گذشته مسئولان در بخش مسکن مهر البرز این واقعیت مشهود است که تاکنون بسیاری از مردم در خانه های خود اسکان یافته هرچند که هنوز در بخش زیرساخت ها به واسطه مشکلاتی باقی مانده از قبل، مسایل اساسی وجود دارد.
با این حال هنوز بخش قابل توجهی از مشکلات زیرساخت ها در مسکن مهر البرز به قوت خود باقی است تا جایی که تعدادی از این واحدها هرچند در ماه های اخیر آماده بهره برداری شده اما به اذعان مدیرعامل عمران شهر جدید هشتگرد به علت تامین نشدن زیرساخت به مردم واگذار نشده است.
به منظور یادآوری اقدامات انجام شده و اظهار نظرها در خصوص مشکلات مسکن مهر البرز نگاهی به اخبار در ماه های گذشته داریم.
همزمان با هفته دولت (سال 94)، 5 هزار واحد مسکن مهر با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد تومان در شهر جدید هشتگرد به بهره برداری رسید.
این واحدها در فازهای 4 و 7 شهر جدید هشتگرد با امکانات کامل چون برق، آب، گاز، فضای آموزشی و سبز، با مشارکت 14 شرکت انبوه ساز، شرکت عمران، دستگاه های خدمات رسان و سهم آورده منقاضیان در شهر جدید هشتگرد مورد بهره برداری قرار گرفت.
یک عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید کشور در این آیین، گفت: دولت تدبیر و امید در بخش مسکن مهر با مشکلات مختلفی از جمله ایجاد زیرساخت ها و کمبود منابع مالی روبروست که تلاش می کنیم مسائل مسکن مهر در شهرهای جدید را از طریق منابع اعتباری داخلی برطرف کنیم.
علیرضا طاهرخانی افزود: دولت تدبیر و امید زمانی که پرونده مسکن مهر را تحویل گرفت نه تنها بخش اعظمی از تسهیلات بانکی آن پرداخت نشده بود، بلکه مردم با وعده های واقع بینانه پای کار نیامده بودند و تورم نیز در بخش ساخت و ساز بیداد می کرد.
وی اظهار کرد: سال گذشته دولت از محل یارانه ها به مسکن مهر در شهرهای جدید کشور کمک خوبی کرد که در سال 94 نیز به این کمک دولت برای تکمیل و واگذاری واحدها به متقاضیان نیاز داریم.
وی واحدها نیمه کاره، نبود زیر ساخت های خدمات رسانی ویژه واحدهای مسکن مهر به خصوص آب، برق، گاز، فاضلاب و عدم توان پرداخت خانواده ها در سهم آورده را از جمله مشکلات اصلی پرونده مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد برشمرد.
عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید کشور افزود: برای تکمیل واحدهای نیمه کاره مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد برداشتن شرایط واگذاری مسکن مهر در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: تامین آب در شهر جدید هشتگرد از مسائل مهمی است که تحقق آن از عهده شرکت عمران خارج است و دستگاه های مسئول برای تامین این نیاز مردم در کنار سایر زیر ساخت های خدمات رسانی اقدامات لازم را باید انجام بدهند.
طاهر خانی با اشاره به اینکه امسال مترو شهر جدید هشتگرد آماده بهره برداری نمی شود، یادآور شد: تکمیل این طرح نیاز به اعتبار بیشتری دارد که به دلیل کمبود اعتبار در سالجاری مردم شاهد راه اندازی این طرح مهم که شهر جدید هشتگرد را از بن بست نجات می دهد، نمی شوند.
وی تاکید کرد: در دهه 60 شهرهای جدید کشور با هدف ایجاد زیرساخت فنی و اصولی برای سکونت اقشار مختلف شکل گرفت ولی با باز شدن پرونده مهر توسط دولت قبلی کل برنامه های این شهرها به هم ریخت و زیرساخت های شهری در این شهر ها به مساله ای فرعی تبدیل شد.
مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز در این آئین گفت: 49 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد در حال ساخت و تکمیل است که تا کنون 19 هزار واحد آن به متقاضیان واگذار شده است.
محمد رضا توکلی افزود: بیشتر واحدهای این شهر تکمیل شده که به دلیل نداشتن انشعاب های آب، برق، گاز، تلفن و محوطه سازی به متقاضیان تحویل داده نمی شود.
وی بیان کرد: 10 هزار واجد مسکن مهر این شهر اکنون برای واگذاری به مردم برق و آب ندارد.
توکلی ادامه داد: مشکل آب مسکن مهر شهر جدید یا بهتر است بگوئیم تامین آب شرب ساکنان این شهر که در آینده ای نه چندان دور جمعیت آن به 600 هزار نفر می رسد با چاه آب حل نمی شود و نیاز به تامین منابع آبی دائمی از جمله تخصیص آب از سد طالقان داریم.
مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد خاطر نشان شد: درختان 15 ساله جنگلی این شهر به علت کم آبی در حال خشک شدن است و فضای سبز نیز در حال آسیب دیدن جدی است پس لازم است مسوولان ذیربط برای حل مشکل کم آبی در این شهر چاره ای اساسی بیندیشند.
فرماندار ساوجبلاغ نیز در این آئین گفت: شهر جدید هشتگرد نیاز به خدمات رسانی ویژه دستگاههای اجرایی به خصوص در بخش آب ، فاضلاب و مترو دارد تا مردم از امکانات مناسب در این شهر از جمله در واحدهای مسکن مهر برخوردار شوند.
ابوالقاسم پالیز گیر افزود: شهر جدید هشتگرد در بخش درمانی ، آموزشی ، فرهنگی ،تکمیل واحدهای مسکن مهر و مترو نیاز به کمک یارانه ای دولت دارد تا در دولتی که مهمترین دغدغه اش کاهش مشکلات مردمی است گامی برای حل مشکلات خانواده ها در این شهر برداشته شود.
شهر جدید هشتگرد با 80 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب کرج در استان البرز قرار دارد.
البته هفته گذشته در حکمی سید شمس میریان به عنوان مدیرعامل جدید شرکت عمران شهر جدید هشتگرد فعالیت خود را آغاز کرد.
این در حالی است که مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرجدید هشتگرد گفته بود که پرونده واحدهای مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد تا پایان سال جاری بسته می شود و با سیاست گذاری صورت گرفته مترو نیز تا آخر سال 94 به شهر جدید هشتگرد می رسد.
محمدرضا توکلی تاکید کرده بود که 49 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد برنامه ریزی شده بود که تا کنون 13 هزار و 800 واحد آن تحویل شده، 6 هزار واحد آماده تحویل بوده و منتظر انشعابات هستیم، 11 هزار واحد به صورت دوجانبه تعاونی ها و انبوه ساز در حال اجراست، 4 هزار واحد آن متوقف شده و 15 هزار واحد نیز 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با تاکید بر اینکه تا کنون 49 هزار انشعاب برای واحدها گرفته شده است، در خصوص افزایش قیمت ها در پروژه های مسکن مهر، گفت: بحث افزایش قیمت ها مربوط به سال 89 بوده و از پیمانکاران نیز بابت دیرکرد جریمه به نفع دارنده مسکن مهر دریافت شده اما برخی از پیمانکاران تاکید دارند که اعضا آورده خود را برای پروژه ها تکمیل نکرده اند و این موضوع در روند کار مشکل ایجاد کرده است.
توکلی همچنین گفت: 9 قلم نیز کارهای اضافه در واحدهای مسکونی بوده که به درخواست اعضا صورت گرفته و مشمول مابه التفاوت بوده است.
مدیرعامل سابق شرکت عمران شهر جدید هشتگرد خاطرنشان کرد: موضوع انشعابات را باید دستگاه های مربوطه اقدام کنند و این موضوع ارتباطی با ما ندارد.
وی با اشاره به اینکه واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد تحت نظارت نظام مهندسی و با حضور مهندس محاسب ساخته می شود، گفت: نکته مهم در پروژه ها ناقص بودن آورده برخی از اعضا است که ضروری است هر چه زودتر این نواقص برطرف شود تا هر چه سریع تر پروژه ها به نتیجه مطلوب دست یابد.
توکلی در ادامه با اشاره به اینکه فازهای یک و دو شهر جدید هشتگرد بر اساس استانداردهای شهرسازی و با خدمات شهری مناسب ساخته شده است، گفت: با ورود نزدیک به 50 هزار واحد مسکن مهر در دولت گذشته، ساخت و ساز به صورت پراکنده و گسترده در این شهر صورت گرفت، به گونه ای که خدمات رسانی را برای همه دستگاه های مسوول دشوار کرده است.
وی افزود: باید واحدهای مسکن مهر در یک فاز متمرکز می شد و کار به طور اصولی پیش می رفت. در دولت قبل تنها مسکن مهر ساخته اند و توجهی به ضرورت احداث محیط های خدماتی نشده است.
وی با اشاره به اینکه مسکن مهر این شهر نیاز به 100 باب مدرسه دارد، گفت: گر چه باید خدمات رسانی توسط همه دستگاه های مسوول پیگیری می شد اما برخی دستگاه ها ورود پیدا نکردند اما با تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی برخی از این موارد را از محل منابع داخلی تامین می کنیم.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای احداث 50 باب مدرسه به صورت دوشیفته برای تامین نیاز مسکن مهر شهر جدید هشتگرد، گفت: کار احداث 16 باب مدرسه آغاز شده، 8 باب مدرسه تحویل شده و 4 باب نیز آماده تحویل بوده و 28 باب مدرسه نیز در مرحله مناقصه است.
وی افزود: در شهر جدید هشتگرد کار احداث 6 سالن ورزشی را آغاز کرده ایم، 2 مرکز بهداشت و درمان برنامه ریزی شده بود که یک مرکز افتتاح شده و یک مرکز نیز در دست تکمیل است. همچنین از 8 مجتمع تجاری برنامه ریزی شده 5 مجتمع افتتاح شده و 3 مجتمع در دست تکمیل است. 8 باب مسجد نیز داریم که 3 باب آن افتتاح شده و 5 باب دیگر تا پایان امسال تکمیل و به بهره برداری می رسد.
وی درباره احداث مترو هشتگرد نیز گفت: از 450 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای این پروژه تا کنون 320 میلیارد تومان هزینه شده و پروژه 76 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. دو دستگاه قطار نیز برای مترو هشتگرد خریداری شده که اکنون از آن در مسیر تهران - گلشهر استفاده می شود.
با تکمیل پروژه مترو هشتگرد، تسهیل بسیار مناسبی برای رفت و آمد شهروندان صورت می گیرد و باعث می شود حضور شهروندان در این شهر گسترش یابد.
مدیرعامل سابق شرکت عمران شهر جدید هشتگرد همچنین با اشاره به نتقل و انتقال مسافر با ریل باس از هشتگرد به میدان راه آهن تهران، گفت: این قطار با سرعت 140 کیلومتر فاصله بین هشتگرد تا تهران را در کمتر از یک ساعت طی می کند. هم اکنون 4 قطار رفت و 4 قطار برگشت دارد که در هر نوبت 300 نفر را جابجا می کند.
جمعیت فعلی شهر جدید هشتگرد 80 هزار نفر است و پیش بینی می شود با تکمیل مترو و پروژه های مسکن مهر تا پایان سال 94، جمعیت این شهر به 200 هزار نفر افزایش یابد.
شهردار شهر جدید هشتگرد گفت: تاکنون امور خدماتی فازهای ساخته شده مسکن مهر در این شهر به شهرداری واگذار نشده است.
سید مسعود بزرگ زاده در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا در البرز افزود: به رغم واگذار نشدن فازهای مسکن مهر از طریق قانونی به شهرداری ، شهروندان از شهرداری انتظار خدمات رسانی دارند و به همین دلیل شهرداری شهر جدید طبق وظیفه مدیریت شهری در این فازها عمل می کند.
وی اظهار کرد: هم اکنون مدیریت شهری خدمات مربوط به رفت و روب ، نظافت شهری و مدیریت پسماند را انجام می دهد در حالی که هیچ وظیفه ای بر اساس قانون به دلیل واگذار نشدن فازهای مسکن مهر به شهرداری شهر جدید هشتگرد بر عهده ندارد.
بزرگ زاده با اشاره به اینکه دامنه خدمات به شهروندان در محدوده مدیریت شهری در شهرداری شهر جدید هشتگرد افزایش یافته ادامه داد: در این حال منابع مالی و ظرفیت نیروی انسانی برای خدمات رسانی به شهروندان در این شهر که هر روز به جمعیت آن افزود می شود، تغییر پیدا نکرده است.
وی یادآور شد: شهر نیاز به برنامه ریزی و تدارک خدمات رفاهی ، فرهنگی ، آموزشی ، عمرانی و ... همانند یک خانواده خوب و فعال دارد که این مهم در شهر جدید هشتگرد مورد بی مهری قرار گرفته است.
وی خاطر نشان شد: این شهر که بیش از 20 سال از عمران آن می گذرد و فضای خدمات رسانی شهری آن به خاطر ساخت واحدهای مسکن مهر گسترش یافته نیاز به افزایش نیرو و اختصاص بودجه مناسب دارد.
شهردار شهر جدید هشتگرد دو مدیریتی بودن شهر را مهمترین مشکل شهر جدید هشتگرد دانست و افزود: مردم در بخش خدمات رسانی و عمران شهری به دلیل استقرار شهرداری این دستگاه اجرایی را به عنوان متولی امور شهر می شناسند در حالی که این شهر مدیریت واحدی ندارد.
وی تاکید کرد: از مدیریت شرکت عمران شهر جدید هشتگرد درخواست می کنیم برای اجرای برنامه ریزی مدون ،خدمات رسانی جامع به مردم مدیریت شهری این شهر را به شهرداری واگذار کند زیرا این موضوع مهم حق شهروندان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شهر جدید هشتگرد با 60 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب کرج مرکز البرز قرار دارد.
مدیرمسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز نیز اعلام کرد که هفت هزار واحد مسکن مهر در شهرماهدشت و شهرک ابریشم این استان آماده بهره برداری شده است.
داریوش حسینی می‌گوید: این واحدها همزمان با سفر رییس جمهوری به استان البرز در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی یادآور شد: در مجموع 18هزار و 500 واحد مسکونی مهر در ماهدشت و شهرک ابریشم دردست ساخت و آماده سازی است که 12هزار واحد آن ها در مرحله پایانی یا تکمیل شده است.
این مسوول خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی واحد های مسکن مهر در ماهدشت و شهرک ابریشم بطور میانگین 85 درصد است.
حسینی، نبود زیرساخت از جمله مدرسه، پاسگاه انتظامی ، مسجد ، مراکز درمانی و خدماتی را مشکل مسکن مهر در استان البرز و بیشتر مناطق کشور دانست و گفت: با توجه به فراهم نبودن بخشی ار زیر ساخت ها مانند نبود فضای سبز، شهرداری از تحویل بخش خدمات مسکن مهر خودداری می کنند.
این مسوول افزود: پیش بینی می شود که 80هزار نفر در مسکن مهرماهدشت و شهرک ابریشم ساکن شوند.
وی یاد آور شد: ساخت مسکن مهر در شهرهای بالای 25هزار برعهده اداره کل راه و شهرسازی ، شهرهای زیر25هزار نفر جمعیت از وظایف بنیادمسکن و شهرهای جدید برعهده شرکت عمران است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان البرز همچنین اعلام کرد:این اداره کل به سرمایه گذاران در بخش مراکز خدماتی و رفاهی در محدوده مسکن مهر استان زمین واگذار می کند.
حسینی افزود: سرمایه گذاران می توانند برای ساخت فضاهای آموزشی ، ورزشی ، درمانی و فرهنگی در محدوده مسکن مهر به اداره کل راه و شهرسازی استان مراجعه کنند.
وی بیان داشت : واگذاری زمین در محدوده مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت از اختیارات اداره کل راه و شهرسازی استان است.
حسینی گفت: امکانات رو بنایی و زیر بنایی در محدوده مسکن مهر نیاز به اعتبار دارد و براین اساس بستری فراهم خواهیم کرد تا سرمایه گذاران بتوانند در این محدوده مشارکت کنند.
وی افزود: زمین با قیمت کارشناسی با 25درصد نقد و ما قی به صورت اقساط بلند مدت در محدوده مسکن مهر به متقاضیان واگذار می شود.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اظهار داشت: در قانون بودجه لازم برای خدمات دهی به مسکن مهر دیده شده است.
حسینی در خصوص پرداخت بدهی های مردم به مسکن مهر گفت: چهار هزار نفر
در البرز بدهی های خود را پرداخت در این بخش پرداخت نکرده اند.
وی در خصوص هزینه ساخت هر متر مربع مسکن مهر در البرز اظهار داشت: در سال های گذشته به ازای هر متر مربع 3 میلیون ریال بود که اکنون 700 هزار ریال افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه اگر متقاضیان در گذشته کل پول پرداختی را می دادند اکنون سازندگان مسکن مهر با این مشکل مواجه نمی شدند، افزود: اما این افزایش از 200 تا
700 هزارریال به تناسب پیشرفت پروژه ها بستگی دارد.
این مسوول اظهار کرد: البته برای افراد بی بضاعت که غالبا تحت پوشش دستگاه های حمایتی هستند تا سقف 60 میلیون ریال کمک شده است .
استاندار البرز نیز تاکید کرد که پروژه های نیمه تمام مسکن مهر بردوش این استان تازه تاسیس سنگینی می کند.
سید حمید طهایی در نشست بررسی روند اجرایی پروژه های مسکن مهر با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر، افزود: در این استان تازه تأسیس که اغلب ادارات آن هنوز در سطح شهرستانی هستند، با کمبود بسیاری از زیرساخت ها مواجه هستیم.
وی ادامه داد: باید پیشنهادات مناسبی را برای اجرای طرح های خودکفایی در پروژه های مسکن مهر داشت که دراین زمینه همت بیشتری از سوی دستگاه های اجرایی لازم است.
استاندار البرز گفت: تکمیل پروژه های مسکن مهر ضروری بوده و باید نیازهای رفاهی و شهری آنها را تامین کرد.
طهایی خاطرنشان کرد: اگرچه واحدهای مسکن مهر همانند روستاها و برخی از مناطق استان البرز با مشکل کم آبی مواجه هستند اما این امر همت بیش از پیش مسوولان را برای تامین رضایت مردم دراین بخش می طلبد .
استاندارالبرز اضافه کرد: امروز با پیگیری های انجام شده درصدد آن هستیم تا 50 درصد آبی که از استان خارج می شود بصورت پساب در صنعت وکشاورزی استفاده کنیم .
وی تاکید کرد: بنابراین تمام دستگاه های اجرایی موظف هستند تا با مطالعه بیشتر و جمع بندی مشکلات راهکارهای عملی مناسب را برای رفع معضلات در زمینه مسکن مهر ارایه دهند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درمسکن مهر گفت: تسهیلات مسکن مهر امسال از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یافت.
احمد اصغری مهرآبادی درحاشیه نشست بررسی وضعیت مسکن مهراستان البرز نیز گفته است: اساسی ترین مشکل ما در ساخت مسکن مهر مساله تسهیلات بود که این تسهیلات تصویب و ابلاغ آن به تمام بانک ها صورت گرفته و بانک ها ملزم هستند با پیشرفت فیزیکی این مبلغ را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: با پرداخت این تسهیلات کار ساخت مسکن مهر سرعت گرفته و امیدواریم تا پایان سال 95 پروژه ها را به اتمام برسانیم.
مهرآبادی گفت: در دولت یازدهم کارهای خوبی در زمینه پروژه های مسکن مهر انجام گرفته و کار تعطیل نشده و محدودیت منابع مالی مشکل اساسی ما است.
وی خاطرنشان کرد: درامور زیربنایی نظیر آب و برق نیز مشکلاتی داریم. 250 هزار واحد برای تحویل داریم که فاقد این خدمات زیربنایی هستند.
این مسوول افزود: وزارت نیرو همکاری خوبی در حد توان خود داشته، اما انتظار ما بیشتر است و با همکاری همه دستگاه های اجرایی امیدواریم روند اجرایی پروژه های مسکن مهر را سرعت دهیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درمسکن مهر تاکید کرد: برای ساخت واحدهای مسکن مهر از محل آورده نقدی متقاضیان و تسهیلات بانکی اقدام می شود.
وی یادآورشد: کمکی که دولت درکل کشور دراین زمینه انجام داده واگذاری زمین به صورت رایگان و تسهیلات بانکی ارزان قیمت است.
مهرآبادی گفت: کمک به صدور پروانه ساختمانی از دیگر کمک های انجام شده دراین پروژه ها است که 50 درصد را دولت تقبل کرده و این موضوع درکل کشور یکسان است.
وی خاطرنشان کرد: از محل یارانه های مسکن هم تا آنجایی که مقدور بوده لحاظ شده است. برای استان البرز نیز تصمیمات خوبی در این نشست گرفته شده که از جمله آن کمک برای خدمات زیربنایی و سرعت بخشی در شهرجدید هشتگرد و گسترش خدمات روبنایی بود.
وی افزود: درمورد آب و برق کمک هایی به استان البرز شده که در سالجاری نیز تلاش ها دراین زمینه ادامه می یابد و از محل فروش اراضی نیز کمک خواهیم کرد.
روند اجرایی پروژه های مسکن مهر استان البرز با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درمسکن مهر و مسوولان این استان به صورت ویژه بررسی شد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در این نشست تاکید کرد: تسهیلاتی که دولت به مسکن مهر داده را باید با تدبیر و مدیریت صحیح به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند.
محمد جواد کولیوند افزود: دراین زمینه هماهنگی و همکاری بیش از پیش دستگاه های اجرایی از جمله تاسیسات شهری ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این جلسه روند اجرایی پروژه های مسکن مهر استان البرز با حضور مدیران استانی بررسی شده بودکه انشعاب های برق و آب از جمله مشکلات این پروژه ها برای واگذاری بوده است.
فرماندار کرج نیز دراین نشست گفت: دولت یازدهم وارث مشکلات دراین زمینه بوده و با بحران هایی در زمینه مسکن مهر مواجه بوده است.
محمد تقی ایرانی افزود: نبود برق در برخی از این واحدهای مسکن مهر از جمله در منطقه ماهدشت زمینه بهره مندی از خدمات شهری از جمله آسانسور و روشنایی را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه داد: واگذار نشدن انشعاب گاز دراین واحدها با توجه به فرارسیدن فصل زمستان مساله مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار کرج یادآورشد: 10 هزار و 400 واحد مسکونی مهر در منطقه ماهدشت وجود دارد که شش هزار واحد آن تحویل شده و مشکلات و نبود بسیاری از امکانات سبب شده تا خانواده ها تنها در سه هزار واحد امکان سکونت داشته باشند.
دراین نشست مدیران دستگاه های اجرایی استان البربه بیان نقطه نظرات خود در زمینه ارایه خدمات بهتر به متقاضیان مسکن مهر و چالش های موجود پرداختند.
دراین نشست قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در مسکن مهر نیز نگاه ویژه دولت را به پروژه های مسکن مهر در تمام استانها از جمله استان البرز مورد تاکید قرارداد.
با این حال اگرچه طبق آمار ساخت 113 هزار واحد مسکن مهر در دستور کار مسوولان البرز قرار گرفت اما بنا به عللی همچون کاهش سهم آورده مردم ، تعداد این واحدها به حدود یکصد هزار واحد تقلیل یافت .
ساخت واحدهای مسکن مهر البرز بر عهده چند دستگاه اجرایی از جمله اداره کل راه و شهرسازی، شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ، بنیاد مسکن و تعدادی انبوه ساز است.
بیشترین تعداد واحدهای مسکونی استان البرز درشهر جدید هشتگرد و شهر جدید ابریشم شهرستان ساوجبلاغ در دست ساخت قرار گرفت.
تعداد واحدهای مسکن مهر این شهرستان حدود 64 هزار واحد برآورد می شود، نزدیک به سه هزار واحد مسکونی مهر در نظرآباد، حدود 12 هزار واحد در ماهدشت کرج و مابقی در سایر مناطق البرز اجرایی شد.
هرچند تاکنون مسوولان آمار دقیقی از تعداد واحدهای واگذار شده به مردم ارایه نداده اند اما طبق آمار غیر رسمی تاکنون نزدیک به 60 هزار خانوار در البرز صاحب مسکن شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار