جشنواره غذاهای محلی (گیل فود ) که به مدت چهار روز در نمایشگاه دائمی گیلان برپا بود ، جمعه گذشته با اما و اگرها پایان یافت ، در غرفه های شرکت کننده این نمایشگاه دو محصول مهم و استراتژیک گیلان 'چای و برنج ' هم قابل ملاحظه بود
کد خبر: ۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸ 27 January 2015
جشنواره غذاهای محلی (گیل فود ) که به مدت چهار روز در نمایشگاه دائمی گیلان برپا بود ، جمعه گذشته با اما و اگرها پایان یافت ، در غرفه های شرکت کننده این نمایشگاه دو محصول مهم و استراتژیک گیلان 'چای و برنج ' هم قابل ملاحظه بود ، چای در محصولات باغی جهان از ارزش بالایی برخوردار است و در 36 کشور جهان کشت می شود و گردش اقتصادی این محصول در امریکا بالغ بر 25 میلیارد دلار است که در سالهای اخیر کشت این محصول در آن کشور نیز رایج شده و برابر آمار سازمان چای کشور میزان مصرف سرانه چای در ایران 1 . 35 کیلو گرم است و با این حساب مصرف چای در ایران 105 هزار تن است.

نکته حایز اهمیت اینکه متصدی غرفه چای با معرفی چند برند از چای گیلان عنوان کرد : چای ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی کیلویی 750 هزار تومان به فروش می رسد و هیچگاه این محصول با این قیمت در کشورمان بازار نخواهند داشت ، وی با اشاره به یک برند دیگر از چای گیلان گفت ، یک چهارم کیلو از این نوع چای در یک بسته بندی قشنگ به قیمت 45 هزار تومان عرضه می شود و مشتری هم دارد ، ما در گیلان ترجیح می دهیم از چای خارجی که دارای رنگ مصنوعی و اسانس است استفاده کنیم ، او اضافه کرد : چای ایرانی در جهان بی نظیر است اما بازدیدکنندگان کمتر به این غرفه توجه داشتند ! 

نکته دیگر اینکه برغم آن چند غرفه برای محصول برنج اختصاص یافته بودند اصلا به ارزش غذایی برنج سفید ، نیمه سفید و قهوه ای هیچ اشاره ای نشده بود .

نکته دیگر اینکه سه موضوع کوچک و مهم عدم موفقیت برگزار کنندگان جشنواره محلی را سبب شدند ، اول اینکه برگزیده هایی که به نمایشگاه راه یافتند برخی از آنها به عنوان سوغات ایران از دیگر استانهای کشور آمده بودند و محصولات آنها ' گیل فود ' محسوب نمی شد و دوم آنکه انتخاب واژه گیل فود برای غذا های محلی گیلان عنوان خوبی نبود و برای بسیاری از بازدیدکنندگان مجهول و نامانوس بود و اتفاقی که به نمایشگاه رونق نبخشید این بود که بعضی از تولید کنندگان برای حضور در این جشنواره ثبت نام کرده بودند و در نیمه راه انصراف دادند ، البته این موضوع آسیب شناسی خاص خودش را می طلبد ، شاید مدیران این مجموعه هم سلیقه نبودند و سوال اینجاست که چرا برای بازدید کنندگان مانند سالهای گذشته امکانات رفت و برگشت مهیا نبود و خیلی ها برای آنکه در پایان ساعات بازدید از نمابشگاه در جاده سرگردان نشوند نیامدند و نظرشان این بود مهم ترین مهارت یک مدید شناخت قابلیت ها و کاستی هاست !
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار