محققان دانشگاه لیدز موفق به ساخت لنز بلور مایعی شده‌اند که می‌تواند دور بینی ناشی از پیری را درمان کند.
کد خبر: ۱۱۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 24 October 2015
تابناک بوشهر: مدتی است که دانشمندان به فکر جایگزینی لنزهای مصنوعی به جای لنزهای معمولی برای درمان چشم آسیب دیده یا کاهش دید در پیری هستند. لنزهای مصنوعی نسبت به لنزهای معمولی نتیجه بخش‌تر بوده و کاری بیشتر از بازگرداندن بینایی انجام می‌دهد.

به گزارش آنا به نقل از GizMag، پیش از این، شاهد ساخت لنزی با قابلیت تلسکوپی و لنزی با صفحه نمایش داخلی بودیم. لنزهای مصنوعی الکترونیکی قول بالا بردن امکانات مفید سایبرنتیکی بدن انسان را می‌دهند. برای رسیدن به این هدف، یک دانشمند در دانشگاه لیدز در حال توسعه نوعی لنز بلور مایع منحصر به‌فرد با قابلیت زوم اتوماتیک است که شاید به درمان دور بینی ناشی از افزایش سن کمک کند.

پیرچشمی شرایطی است که معمولا در افراد بالای 45 سال در نتیجه سفت شدن و کاهش انعطاف عدسی چشم ایجاد می‌شود. در اثر این بیماری اکثر ما با بالا رفتن سنمان به عینک مطالعه یا لنز احتیاج پیدا می‌کنیم.

یکی از دانشجویان دانشگاه لیدز به نام دویش میستری برای حل این مشکل در حال انجام یک سری آزمایش روی بلور مایع است تا یک لنز مصنوعی کاملا سازگار را تولید کرده و جایگزین لنزهای پیری چشم کند. لنز بلور مایع با یک جراحی ساده در چشم قرار می‌گیرد.

میستری در این‌باره می‌گوید: «با افزایش سن، عدسی درون چشم ما سفت‌تر می‌شود و هنگامی که عضلات داخل چشم منقبض می‌شوند، دیگر قادر به شکل دادن به عدسی‌ها برای نزدیک کردن اشیای دور به کانون دید نیستند.

با استفاده از لنزهای بلور مایع که بیشتر به عنوان مواد به کار رفته در صفحه نمایش تلویزیون و گوشی‌های هوشمند می‌شناسیم، بسته به حرکات عضلات چشم این لنز می‌تواند به طور خودکار منطبق و متمرکز شود».

میستری بر این باور است که مدل‌های بلور مایع جدید وی مانند جایگزینی عدسی در جراحی آب مروارید قابل کاشت است و منجر به جوان‌سازی قابلیت چشم در متمرکز شدن می‌شود. همچنین وی تصور می‌کند این امکان وجود دارد که تحقیقاتش در طی یک دهه، باعث کاشت لنزهای جدید از طریق یک روش جراحی نوین و بسیار ساده شود.

در این روش نوین، یک شکاف کوچک در قرنیه ایجاد می‌شود و با استفاده از فراصوت عدسی پیر را از بین می‌برند. سپس این عدسی از میان برداشته می‌شود و لنز بلور مایع جدید جای آن قرار می‌گیرد.

میستری در ادامه اضافه می‌کند: «بلور مایع یکی از حالت‌های ماده است که بسیار بی‌ارزش شمرده می‌شوند. اکثر مردم با مواد جامد، مایع و گاز راحت هستند اما بلور مایع چیزی بین بلورسان جامد و مایع است. این ماده مانند کریستال دارای یک ساختار منظم است اما همچنین می‌تواند مانند یک ماده روان باشد و به تحریکات پاسخ دهد».

خایرا بورس تحصیلی صنعتی از طرف کمیسیون سلطنتی به پروژه میستری تعلق گرفته است و بدین ترتیب تحقیقات وی تحت حمایت مطالعات علوم و مهندسی و آموزش صنعتی انگلستان ادامه خواهد یافت.

پروفسور هلن گلیسن، مدیر دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه لیدز، در این‌باره می‌گوید: «بسیار خوشحال هستم که دویش موفق به دریافت این بورس تحصیلی شد چراکه با این کار از تحقیق یک دانشجو حمایت می‌شود که در حال کار روی پروژه‌ای هیجان‌انگیز شامل علوم بینایی سنجی، فیزیک و مهندسی است».

میستری علاوه بر تحقیق و توسعه روی لنزهای بلور مایع در آزمایشگاه دانشگاه لیدز، به طور مستمر روی پیشرفته‌سازی وسیله دیگرش به نام «اولترا ویژن» که لنزهای خاصی را تولید می‌کند، شرکت می‌کند. وی امیدوار است تا پایان دوره دکترایش در سال 2018 موفق به ساخت یک نمونه اولیه از لنز بلور مایع شود. وی بر این باور است که این محصول بین 6 تا 10 سال آینده تجاری می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار