استاندار مرکزی در پیام نوروزی خود گزارشی از عملکرد سال گذشته این دستگاه اجرایی داد و مسئله تولید و اشتغال، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و جبران عقب ماندگی در حوزه مسکن را اولویت این استانداری دانست.
کد خبر: ۱۱۵۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲ 20 March 2024

به گزارش تابناک مرکزی،استاندار مرکزی پیام نوروزی خود را با دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» شروع کرد و در ادامه گفت: اینجانب حلول سال جدید در ایام پُرطراوت بهار که جلوه‌ای از حکمت و رحمت بی‌مثال و قدرت بی‌بدیل خداوند متعال است را به عموم ملت عزیز ایران و به ویژه مردم شریف استان سرافراز مرکزی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و همه میهمانان گران‌قدر در سرزمین آفتاب تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

مشروح پیام استاندار مرکزی بدین شرح است:

امسال نیز رستاخیز دوباره طبیعت در تقارن با بهار قرآن و ماه مبارک رمضان قرار گرفته و عطر گل‌های بهاری با عطر معنویت ماه نورانی صیام در هم آمیخته که هر دو موهبتی گران‌سنگ است.

مردم فرهیخته، ولایتمدار، آگاه و سرافراز استان مرکزی نیک می‌دانند که مجموعه مدیریتی استان در سال ۱۴۰۲ تمامِ تلاش و ظرفیت خود جهت پیشرفت و شکوفایی این سرزمین به‌کار گرفت و به توفیقات بزرگی نیز دست یافت هر چند کماکان با نقطه‌ی مطلوب فاصله داریم که به فضل الهی این فاصله نیز با همراهی مردم به ویژه جوانان طی خواهد شد.
در سال ۱۴۰۲ با تمامی فراز و فرودهایش با کمک شما مردم توانستیم در بخش‌های مختلف اقدامات خوبی را به انجام برسانیم، گفتیم که در دولت مردمی چرخ تولید را با قوت به حرکت در می‌آوریم و امروز آمار‌های رسمی نشان می‌دهد بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی راکد و تعطیل در استان مرکزی در مسیر احیاء قرار گرفته و فرصت‌های شغلی بسیاری را در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات ایجاد کرده است.
واحد‌های صنعتی بزرگ استان مرکزی که در ابتدای دولتِ سیزدهم با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان بودند طی دو سال اخیر یک به یک در مسیر احیاء و شکوفایی قرار گرفتند و امروز صنایعِ پیشران استان که به عنوان نگین صنایع کشور شناخته می‌شوند در حال بازگشت به جایگاه اصلی خود هستند.
با تلاش مسئولان استان و همراهی فعالان بخش‌های مختلفِ تولیدی، صنعتگران، بخش خصوصی و تعاونی؛ نرخ بیکاری استان مرکزی کاهش یافت و بر اساس گزارش سامانه ملی رصد اشتغال، استان مرکزی با پیشی گرفتن در تحقق تعهد ایجاد اشتغال در رتبه دوم کشور قرار گرفت که بخشی از این دستاورد ارزشمند در نتیجه فعال شدن صنایع راکد و نیمه تعطیل و جذب نیروی جدید در این واحد‌ها پس از چندین سال رکود است.
در سال ۱۴۰۲ استان مرکزی موفق به کسب رتبه برتر کشور در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ شد و در حوزه درآمدی بیش از ۱۵۰ درصد از سهم تعهد شده استان محقق گردید و رتبه برتر بهبود فضای کسب و کار در چند فصل متوالی توسط استان مرکزی احراز شد.
در بخش کشاورزی با وجود تداوم شرایط خشکسالی در سالی که گذشت، توفیقات بسیاری حاصل شد و با خرید تضمینی بیش از ۲۵۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، رشد ۳۰ درصدی خرید نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ رقم خورد ضمن اینکه استان، حائز رتبه‌های برتر در تولیدات انواع محصولات کشاورزی، دام و طیور و شیلات است.
دولت سیزدهم عزم خود را بر اتمام طرح‌های نیمه تمام قرار داد تا از تداوم خسارت‌های تحمیل شده ناشی از فرسایشی شدنِ طرح‌ها هم جلوگیری کند، در سال بودجه‌ای ۱۴۰۱ بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در استان هزینه شد که این عدد ۶۰ درصد بیش از مجموع بودجه عمرانی شش سال ماقبل آن است و نتیجه‌ی این تزریق مالی قدرتمند، شتاب در روندِ اجرای طرح‌های عمرانی در سال ۱۴۰۲ بود کما اینکه در سالی که گذشت نیز تلاش شد بودجه عمرانی خوبی به طرح‌های مختلف با لحاظ فرصت قانونی باقیمانده تخصیص یابد.
مردم عزیز شاهد هستند نهضت اتمام طرح‌های نیمه تمام در جای جای استان مرکزی شکل گرفته است و در سال ۱۴۰۲ طرح‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی، سلامت، صنعتی، کشاورزی، راه و ... در استان مرکزی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و این نهضت در سال ۱۴۰۳ نیز با شتاب استمرار خواهد داشت.
در حالی که دولت سیزدهم وارث ویرانه‌ای از بازار مسکن و نیاز انباشته‌ی این بخش بود، اما با فعالیت ممتد بیش از دو ساله توانست موجی از نهضت مسکن سازی را در کشور به راه بیندازد، در استان مرکزی نیز تاکنون برای ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شد که از این تعداد حدود ۲۰ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت و تحویل قرار دارد.
در طول سالیان، حوزه فرهنگ در استان مرکزی مظلوم واقع شده و رابطه‌ی اقتصاد و فرهنگ قطع بود، اما در این دولت تلاش کردیم با یک تغییر گفتمان، حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را از رکود خارج کنیم و با بهره‌برداری از مجتمع‌های فرهنگی و هنری، شتاب بخشیدن به طرح‌های عمرانی این حوزه و ایجادِ پیوند بین مؤلفه‌های هویتی، شناسایی ظرفیت‌های مادی و معنوی و حرکت به سمت اقتصاد فرهنگ و فناوری‌های نرم در مسیر پیشرفت استان گام برداریم.
راه‌اندازی چند مجتمع فرهنگی در شهرستانها، مرکز اصحابِ هنر و رسانه (ماهور) به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تربیت استعدادِ رسانه‌ای جریان انقلاب در غرب کشور و افتتاح نخستین مرکزِ طراحی، تولید و عرضه‌ی البسه ایرانی-اسلامی با نام شمیم یاس و اجرای رویداد‌های متنوع فرهنگی از جمله اقدامات انجام شده در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی استان بود.
تغییر راهبرد پشت میز نشینی به راهبرد حضور بی واسطه و بدون تکلف بین مردم از مهم‌ترین توفیقات دولت مردمی است که در سال گذشته استمرار داشت.
یکی دیگر از توفیقات و دستاورد‌های نظام اسلامی در سال ۱۴۰۲ انتخابات ۱۱ اسفندماه بود که بار دیگر ملت ایران و به ویژه مردم انقلابی، مؤمن و ولایت مدار استان مرکزی با حضور پُرشکوه و دندان شکن خود در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری مُهر تایید دیگری بر دلبستگی خویش به انقلاب و نظام زدند. این حضورِ تاریخی و غرورآفرین یکبار دیگر همه تبلیغات و توطئه‌های شیطانی دشمنان این سرزمین را نقش بر آب کرد و سیلی محکم‌تری به صورت دشمنان کینه توز ایران اسلامی زده شد.
خوشبختانه طی دو سال اخیر به تبع شرایط کلی کشور، نشانه‌های رشد و ثبات اقتصادی و رونق فرهنگی و اجتماعی در استان مرکزی پدیدار شده و در سال جدید ان‌شاالله همچنان مسئله تولید و اشتغال، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و جبران عقب ماندگی در حوزه مسکن اولویت اول است و سال جدید برای خدمتگزاران شما مردم شریف، به فضل الهی آغاز دور جدیدی از کارِ مولّد، مفید، ثمربخش و پیشرفت‌آفرین خواهد بود تا بتوانیم با همدلی از همه ظرفیت‌ها برای سرعت دادن به پیشرفت و آبادانی استان و حل گره‌های کهنه و ریشه دار استفاده کنیم.
اینجانب در آستانه این شروع نو و امیدبخش لازم می‌دانم از رهنمود‌های نماینده محترم ولی فقیه در استان، همچنین وزیرِ محترم کشور و اعضای محترم هیأت دولت و همراهی و مساعدت آحاد مردم عزیز و قدرشناس استان، نمایندگان محترم مردم در خانه ملت، مسئولان، مدیران و تلاشگران در بخش‌های خصوصی و نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و همچنین مدیریت‌های شهری و روستایی و بخش‌های شورایی، نخبگان، فعالان اقتصادی، به ویژه اهالی فرهنگ و رسانه که در سال گذشته با تلاش و دلسوزی خویش، مقدمات و شرایط گام نهادن در عرصه‌های جدید و پیشرفت همه جانبه استان را فراهم آوردند صمیمانه قدردانی و تشکر کنم.
از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم که ذیل توجهات ویژه حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تحت زعامت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی)، در مسیر تحقق آرمان‌های بلند معمار کبیر انقلاب اسلامى حضرت امام خمینی(ره)، همواره شعار خدمت بی‌منت را سرلوحه وظایفمان قرار داده و در اجرای برنامه‌های دولت مردمی، آهنگ سازندگی معنوی و اقتصادی جامعه اسلامی، به ویژه استان مرکزی را در فضایی سرشار از همدلی و وحدت، سرعتی مضاعف بخشد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار