آغاز عملیات اجرایی طرح خط ۸ مترو تهران؛
شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات احداث خط ۸ مترو با بیان اینکه ۶۶ درصد از طرح های امیدوافتخار در جنوب شهر اجرا شده است، گفت: خطوط ۸ و ۹ متروی پایتخت خط‌های تبادلی هستند که سایر خطوط را به هم وصل می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳ 07 March 2024

به گزارش تابناک تهران، علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز پنج‌شنبه در مراسم آغاز عملیات احداث خط ۸ مترو  تصریح کرد: خط ۹ نیز از دولت آباد و منطقه مشیریه آغاز می‌شود و به چیتگر می‌رسد. در تکمیل خطوط ۸ و ۹ برای نخستین بار ابتکار جدیدی برای تعامل و سرمایه‌گذاری با شرکای ایرانی و چینی خود پیش گرفته‌ایم که مبتنی بر آن بناست هزینه ساخت خطوط از محل تهاتر ملکی تامین شود

وی تاکید کرد: مطابق اسناد بالادستی خطوط ۱۱ گانه مترو تهران باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل شود، اما در تلاشیم تا افق ۱۴۱۰ به این هدف برسیم. بر همین مبنا در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ عملیات ساخت خط ده شروع شد و به زودی نیز فرآیند احداث خطوط ۹ و ۱۱ آغاز می‌شود.

۶۶ درصد طرح ها در نیمه جنوبی شهر تهران اجرا شدند

شهردارتهران در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدیریت شهری ششم گفت: در دوره جدید به کار‌های کوتاه مدت توجه شد و برای کار‌های بلندمدت نیز برنامه‌ریزی صورت گرفت.

وی افزود: در همین رابطه از نیمه نخست سال گذشته تا کنون ۱۰۷ پویش امید و افتخار برگزار شد که در ۱۰۰ پویش آن ۸۶۱ طرح  به ارزش ۱۷۸ همت به بهره‌برداری رسیده‌است، از این آمار ۸۴ درصد طرح ها به طور کامل در این دوره به نتیجه رسیده و ۶۶ درصد آن نیز در نیمه جنوبی شهر تهران  است .

زاکانی ادامه داد: کار‌هایی که در این دوره به ثمر رسیده از میانگین دوره‌های قبلی بیشتر است. به عنوان نمونه چند روز قبل آیین بهره‌برداری از ۲ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی شهر تهران برگزار شد که از این رقم ۱۰۰۰ هکتار آن مثمر است و ۲۵۰ هکتارش به وسیله آبیاری زیر سطحی تغذیه می‌شود. این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که پیش از این سالیانه حدود ۶۰۰ هکتار به مساحت فضای سبز تهران افزوده می‌شد.

وی افزود: در حوزه آسفالت ریزی سالیانه حدود ۵۰۰ هزار تن آسفالت در معابر شهر تهران ریخته می‌شد، امسال این آمار به یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن رسید.

زاکانی در رابطه با طرح های بلند مدت شهر تهران نیز گفت: با تکمیل تونل جنوبی خط ۷ مترو تهران و تونل شمالی خط ۶ عملا پرونده این خطوط بسته خواهد شد. همچنین تا دو سال آینده ایستگاه‌های تکمیلی خط ۴ نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

خط ۸ مترو با ۹ خط تلاقی و از ۱۱ منطقه پایتخت عبور می‌کند

درادامه محسن هرمزی ، معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهرداری تهران در مراسم احداث خط ۸ مترو گفت: مطابق اسناد بالادستی برنامه‌ای ۲۰ ساله برای تکمیل خطوط مترو در نظر گرفته شده بود، اما با همت مدیریت شهری جدید به دنبال کاهش این مسیر هستیم و سال آینده بهار حمل‌ونقل شهر تهران است.

وی ادامه داد: خط ۸ مترو تهران با ۹ خط دیگر تلاقی دارد و از ۱۱ منطقه تهران عبور می‌کند و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۳۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کند.

هرمزی در پایان تاکید کرد: در تامین مالی و پیشبرد این پروژه شیوه جدیدی را در مشارکت با بخش خصوصی، شرکای چینی و به ویژه شرکت چیلکو، پیش گرفته‌ایم. ۲۵ سال قبل شرکت چیلکو نخستین ایستگاه مترو تهران را ساخت و امروز نیز بناست خط ۸ مترو تهران با همراهی این شرکت تکمیل شود.

ایستگاه‌های ابتدایی خط ۸ تا ۴ سال دیگر آماده می‌شود

همچنین مسعود درستی ، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در حاشیه یکصدوهشتمین پویش امید و افتخار  گفت:  شبکه مترو تهران با ۱۱ خط طراحی شده‌است و تا زمانی که این ۱۱ خط به طور کامل زیر بار ترافیک نرود، ۷ خط فعلی نیز کارآیی حداکثری خود را ندارند.

وی ادامه داد: خط ۸ مترو از منطقه ۱۵ و محله مسعودیه آغاز می‌شود و با عبور از مرکز شهر در ایستگاه تقاطعی سرسبز واقع در منطقه ۸ به اتمام می‌رسد. مطابق طراحی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود ایستگاه‌های ابتدایی خط ۸ تا ۴ سال دیگر آماده شود و با تکمیل این خط حدود ۱۰ درصد از بار ترافیکی این مناطق کاسته خواهد شد. از طرفی این خط به دلیل عبور از مناطق پر جمعیت، باعث افزایش مسافر پذیری سایر خطوط نیز خواهد شد.

درستی در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون بازآماد (اورهال)  واگن‌های مترو گفت: با فعال سازی قرارداد واردات واگن از چین زمینه ورود واگن‌های جدید قطار به تهران فراهم شده است، اما تا زمان ورود این واگن سیاست ما اورهال واگن‌های موجود است.

درستی همچنین در رابطه با اتفاقات پیش آمده در خطوط مترو طی روز‌های گذشته نیز گفت: حوادث رخ داده در مترو تهران سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد و امری کاملا طبیعی است، اما گاهی این حوادث به دلیل اثری که بر روی بار ترافیکی و… می‌گذارد پر رنگ می‌شود، باید بپذیریم در سال‌های گذشته به دلیل تحریم و… در توسعه زیرساخت‌های مترو عقب افتاده‌ایم و آنگونه که باید به رام‌های قطار رسیدگی نشده و اورهالشان به تعویق افتاده‌است. همین موضوع یکی از عوامل اصلی حوادث در خطوط مترو تهران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار