مبعث؛ روز فخر انبیا و سرآغاز روایت عشق در مکتب رﺳﻮلی است، حال همزمان با این عید عزیز، نوای شادی و سرور در دنیای اسلام طنین‌انداز شده و مردم دیار قومیت‌ها نیز سراسر نور و سرور است.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶ 08 February 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، همزمان با سالروز مبعث آخرین فرستاده الهی، حضرت محمد مصطفی (ص) دیار قومیت‌ها بیش‌ازپیش و با آیین‌های خود این روز سراسر رحمت را گرامی می‌دارند و با تبریک به یکدیگر، بزرگ عید مسلمانان را جشن می‌گیرند.

رجب به‌عنوان ماهی پربرکت از آغاز تا انتهایش سرآغاز جوشش رحمت و مهربانی است، ماهی که ابتدایش باسخاوت میلاد شکافنده علوم، امام محمدباقر (ع) آغاز می‌شود و نیمه‌هایش چنان پربرکت می‌شود که تشنگان بهشت ولایت در شب ۱۳ رجب از حضور قدم «ابوتراب» مولی علی (ع) پیشوای شیعیان سرمست می‌شوند.

برکت این ماه در شب بیست و هفتم و در سالروز عید مبعث، روز انتخاب آخرین فرستاده خداوند یادآور و نویدبخش صلح، آرامش و ایمان از سوی پیام‌آور دین اسلام، مژه دهنده صلح و رحمت در بین زمینیان است.

مبعث؛ روز فخر انبیا و سرآغاز روایت عشق در مکتب رﺳﻮلی است که بال ملائک هم به گَرد قدمش نرسید و روزی که فرشته‌ها همه پروازکنان اطراف غار حرا بر او سلام و تهیت فرستادند؛ روزی که به یُمن نام او زمین پربرکت شد، چشمه‌ها پرآب، درختان پر شکوفه، کوه‌ها استوارتر و سنگ‌ها هم مهربان و درخشان‌تر شدند.

شب ۲۷ رجب سال چهلم عام‌الفیل بود که نوای حق غار حرا را فراگرفت، "بخوان! بخوان به نام پروردگارت، بخوان که پروردگار تو ارجمندترین است، هم او که به آدمی آنچه را که نمی‌دانست، آموخت.

نزول آیە بسم‌اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق، روز بیداری انسان از خواب غفلت است، روز رستاخیز عالم و برافروختن فروغ انسانیت، آن زمان کە روبە خاموشی نهادە بود.

مبعث پیامبر اکرم (ص) رستاخیزی عظیم برای نجات بشر از گمراهی بود و پایانی شد بر جاهلیت عرب و پیامبر اکرم (ص) مسیر رستگاری را مقابل چشم بشریت نمایان ساخت.

یکی از تاریخ‌های فرخندە و خجستە در تاریخ بشر، برانگیختە شدن گل سرسبد بوستان هستی حضرت محمد (ص) است، روزی کە انسان از خواب جهل و ناامیدی بیدار و بە سوی حق شتافت.

مبعث نبوی پیامبر علم و مودت، تجلی رحمت خداوند است که نه‌تنها با جاهلیت قبایل عرب که با خرافات و تعصبات کورکورانه سرزمین‌های دیگر نیز مقابله کرد و آنها را از کردار زشت برحذر و به نیکویی دعوت کرد.

حضرت محمد مصطفی (ص) به‌عنوان پیامبر اخلاق و مهربانی، انقلابی را در عالم بشریت ایجاد کرد که هنوز دامنه آن ادامه دارد.

سالروز بعثت پیامبر اخلاق و مهربانی امروز و در زمانه‌ای که ابوجهل ها و ابولهب ها در دنیای اسلام با آتش‌افروزی‌ها به دنبال جاهلیت مدرن هستند، چنان که رهبر فرزانه انقلاب فرموده‌اند این روز یادآوری یک حادثه درس‌آموز است؛ بعثت پیامبر اکرم (ص) سرآغاز راهی شده تا انسان از شرک، بی‌عدالتی، تبعیض، جهل و فساد بیرون‌آمده و به‌سوی توحید، معنویت، عدالت و کرامت حرکت کند.

حال همزمان با عید مبعث نبوی، نوای شادی و سرور در دنیای اسلام طنین‌انداز شده و مردم دیار قومیت‌ها نیز سراسر نور و سرور است.

به مناسبت این جشن بزرگ مسلمانان جای‌جای این مرزوبوم کوچه و خیابان‌ها را آذین‌بندی کرده تا به سبک خود عشق به پیامبر مهربانی‌ها را به نمایش گذارند.

به هر محله از استان که سر بزنیم، حال و هوای خاصی به خود گرفته و مردم ولایت‌مدار این خطه با چراغانی و آذین‌بندی خیابان‌ها و معابر شهری و پخش نقل‌ونبات و شیرینی، عشق و ارادت خود را به خاندان نبوت نشان می‌دهند.

بوی سپند از دور به مشام می‌رسد و بدون شک عطر چایی که در این مراسم توزیع می‌شود سرمستت می‌کند و شادی این جشن بزرگ را هم دوچندان می‌کند.

ناگفته نماند که در این دیار که به گنجینه فرهنگ‌ها معروف است؛ اما در این جشن همه یک‌سو هستند و در کنار یکدیگر آیین‌های مدیحه‌سرایی و جشن‌وسرور را به مناسبت عید مبعث در جای‌جای خراسان شمالی از مرکز استان گرفته تا مناطق مرزی که سمبلی از وحدت است، برپا کرده‌اند.

اخلاق نیکو، مهربانی، صله‌رحم و فروبردن خشم از ویژگی‌های رسول اکرم (ص) است و بشریت باید از این رفتار نیکو و خردمندانه الگو بگیرد تا به قرب الهی برسد و در این راستا مردم این دیار هم سیره زندگی پیامبر اکرم (ص) را الگو و سرمشق قرار داده و زبان زد خاص و عام هستند.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار