مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز گفت: پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر به عنوان یکی از مطالبات مردمی و برنامه‌ریزی برای تبدیل این زندان به مجموعه فرهنگی-تفریحی، پروسه تعطیلی زندان قزلحصار هم آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹ 24 January 2024

زندان قزلحصار تعطیل می شود

به گزارش «تابناک البرز» محمدجواد کاظمینی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح وضعیت جغرافیایی و جمعیتی استان البرز؛ گفت: استان البرز سه دهم مساحت کشور را در بر گرفته و کوچکترین استان محسوب می‌شود با این وجود تراکم جمعیت در این استان با ۵۵۰ نفر در هر کیلومتر مربع، ۱۰ برابر میانگین کشوری است.

سالانه ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت البرز اضافه می‌شود

وی ادامه داد: البرز اولین استان مهاجرپذیر کشور است و سالانه ۱۰۰ هزار نفر به این استان مهاجرت می‌‎کنند.

کاظمینی با بیان اینکه تقریباً ۱۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور در استان البرز رخ می‌دهد؛ گفت: این آسیب‌ها بیشتر در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد و به علت مهاجرپذیری بالا به خصوص در این مناطق، هر سال باید بیشتر از سال قبل برای کاهش این آسیب‌ها تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با اشاره به جمعیت ۲.۸ میلیون نفری البرز در سرشماری سال ۱۳۹۵، گفت: جمعیت کنونی استان در حال حاضر بیش ا ز ۳.۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. شهرستان فردیس که جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۰ هزار نفر بود امروز نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: البرز از لحاظ زیرساخت‌های آموزشی در رتبه آخر کشور قرار دارد. از نظر سرانه‌های بهداشتی هم این استان در رتبه‌های آخر جای گرفته است.  

این مسئول تصریح کرد: ترکیب جمعیت شهری و روستایی این استان هم با کشور متفاوت است به طوری که در البرز ۹۳ درصد مردم در شهرها و هفت درصد در روستاها سکونت دارند. در کشور ۷۵ درصد شهرنشین و ۲۵ درصد روستانشین هستند.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز ادامه داد: با توجه به این شرایط البرز و با نگاه اسناد مهم بالادستی مانند سند گام دوم انقلاب و برنامه دولت سیزدهم برای استفاده از پتانسیل مردمی و دیدگاه استاندار البرز برای تمرکز ویژه بر کاهش محرومیت‌ها و آسیب‌ها و حل مسائل اجتماعی، قرارگاه اجتماعی در استان البرز پایه گذاری شد تا به این موضوعات نگاهی ویژه و با فوریت داشته باشیم.

ایده قرارگاه اجتماعی البرز به سایر استان‌های کشور ابلاغ شده است

وی افزود: با گذشت یک سال و نیم از تشکیل قرارگاه اجتماعی در استان البرز، این ایده به عنوان ایده خلاقانه استاندار البرز از طرف دولت به سایر استان‌های کشور هم ابلاغ و به عنوان یک مدل برتر معرفی شد.

کاظمینی با بیان اینکه قرارگاه اجتماعی البرز مردم محور است؛ ادامه داد: علاوه بر مردم محوری، این قرارگاه به نوعی از محلات شروع می‌شود تا مشکلات و مسائل ۶۶ محله استان براساس شاخص‌های محرومیت مشخص شود.

وی با بیان اینکه قرارگاه اجتماعی البرز از دو پیکره مردمی و دستگاهی تشکیل شده است؛ گفت: پیکره مردمی در قالب ساختاری به نام خانه محلات با حداقل ۱۰ عضو هیئت مدیره شامل معتمدین، جوانان تحصیلکرده، روحانیون و ... ایجاد شده است که با انتخاب مدیر محله کار هماهنگی امور و نظارت بر پیشبرد امور را انجام می‌دهند.

کاظمینی افزود: نهادهای حمایتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، اوقاف، آستان قدس، کمیته امداد و مراکز نیکوکاری هم در کنار این خانه‌های محلات قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: پیکره دستگاهی قرارگاه اجتماعی هم شامل ۶۰ دستگاه است که در قالب ۱۱ کمیته بهداشت و سلامت، آموزش، امور اجتماعی، اشتغال، مسکن و رفاهی، فرهنگی مذهبی، جوانان، خدمات شهری، حقوقی و امور قضایی، خانواده و بانوان و اطلاع رسانی شکل گرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ریاست قرارگاه اجتماعی استان با استاندار است و در کنار قرارگاه یک شورای مشورتی هم متشکل از چند دستگاه و نهاد ایجاد شده است. علاوه بر این در شهرستان‌ها هم همین مدل با ریاست فرمانداران اجرا شده است.

وی با بیان اینکه قرارگاه اجتماعی تا زمان حل یک مساله و رفع یک مشکل موضوعات را پیگیری می‌کند؛ گفت: کمترین دستاورد این قرارگاه به رسمیت شناخته شدن اعضای کمیته مردمی توسط دستگاه‌ها و لزوم پاسخگویی به این کمیته‌ها بوده است. در همین راستا، قرارگاه اجتماعی تاکنون ۵۳ جلسه و ۵۵۰ مصوبه داشته که ۴۱۰ مورد آن محقق شده است.

بعد از زندان رجایی‌شهر قرار است زندان قزلحصار هم تعطیل شود

کاظمینی با بیان اینکه یکی از مطالبات مردمی که در این قرارگاه بسیار مطرح می‌شد تعطیلی زندان‌های استان بود؛ گفت: تعطیلی زندان رجایی‌شهر در ابتدا در قرارگاه اجتماعی تصویب و پس از پیگیری و تصویب در سفر اول رئیس جمهور و کمک دستگاه قضایی این زندان تعطیل شد در حال حاضر هم یک مشاور برای تبدیل این زندان به مجموعه فرهنگی-تفریحی مشغول به کار است. پروسه تعطیلی زندان قزلحصار هم آغاز شده است.

به معتادین متجاهر حین ترک کار و  حقوق می‌دهیم

وی با اشاره به گلایه مدیران محلات از تعداد بالای معتادین متجاهر در سطح شهر، گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۰ در استان البرز هیچ مرکز دولتی یا مرکز ماده ۱۶ برای ترک اعتیاد وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۴۰۰ یک مرکز با ۲۵۰۰ نفر ظرفیت ایجاد و با هم افزایی که در استان صورت گرفته ظرفیت مرکز ماده ۱۶ البرز تا آخر امسال به ۴۵۰۰ نفر خواهد رسید. نکته مثبت مواجهه قرارگاه اجتماعی با موضوع معتادین متجاهر این است که ما این افراد را حین و پس از درمان رها نکرده و با برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی و برپایی شش کارگاه اشتغال در کمپ چهارباغ این افراد را مشغول به کار می‌کنیم و تا زمانی که کارآموز هستند ماهیانه سه میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد. پس از پنج ماه حقوق آنان به پنج میلیون تومان افزایش می‌یابد و بعد از طی کامل دوره درمان در صورت ادامه فعالیت، حقوق وزارت کار دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعریف ۱۵۷۵ پروژه در محلات، تصویب ساخت ۵۰ زمین ورزشی در مدارس این مناطق جهت استفاده دانش‌آموزان و مردم در ساعات تعطیلی مدارس، برخورداری ۳۴۰ هزار نفر از بیمه سلامت،  برگزاری ۱۶۰ دوره مهارت آموزی و صدور ۱۵ هزار و ۳۸۴ گواهی مهارت، نصب روشنایی برای ایمن سازی ۱۱ هزار و ۷۹۰ نقطه در این محلات و احداث اردوگاه برای طرد اتباع غیرمجاز از دیگر دستاوردهای قرارگاه اجتماعی البرز بوده است.

کاهش آمار اقدام به خودکشی در البرز

وی در پایان به کاهش ۳.۵ درصدی طلاق با راه‌اندازی مراکز مشاوره، افزایش ظرفیت مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان از ۳۰ نفر به ۱۲۰ نفر، کاهش آمار اقدام به خودکشی و اخذ مجوز برای پنج مرکز سراج با محوریت پیشگیری از خودکشی، کاهش آمار کودک‌آزاری و همسرآزاری و کاهش ۱۷ درصدی جرائم مختلف در استان هم اشاره کرد و گفت: با پیگیری قرارگاه اجتماعی تعداد تخت‌های بیماران روان هم در استان به ۱۲۰ تخت افزایش پیدا کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار