تابناک هرمزگان- یادداشت: مریم منصف
کد خبر: ۱۱۴۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵ 01 January 2024

به گزارش تابناک هرمزگان// مریم  منصف در یادداشتی نوشت؛هر بار و هر سال که که روزگار ورق می خورد و می چرخد و می چرخد تا به سالروز ولادت مادر دو عالم می رسیم، همه مسیری راکه تا امروز زیر سایه محبت های مادرم سپری کرده ام را به یاد می آورم، اوکه همیشه با گرمای حضورش به لحظه لحظه هایم رنگ پاشیده است را روزی هزاران بار ستایش می کنم، مادرم را جور دیگری دوست دارم، دوست داشتن متفاوتی که فقط یک بار دیگر آن را در زندگی تجربه کرده ام، و آنهم زمانی که  از علاقه ام به پدرم سخن می گویم.من تمام بودنم  و همه آنچه که هستم را از پدر و مادرم به ارمغان گرفته ام.از مادری ها هر  چقدر بگوییم کم گفته ایم، از آن لحظه و از آنجایی که خودم هم مادر شدم، خیلی بیشتر به معجزه عشق به فرزند و والدین آگاه تر شده ام معجزه نابی که در وصف آن فقط باید سر ستاش به درگاه معبود فرود آورد.

و چه خوش سلیقگی که سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) به عنوان روز مادر و روز زن نامگذاری شده است.چه الگویی بالاتر از دخت نبی اکرم (ص) برای مادر  و همسر بودن!

رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکی از علل مهم توجه به موضوع زن را، نقش اساسی و محوری زن در خانواده می داند و می فرمایند: در نگاه اسلام، خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است، به گونه ای که بدون بهره مندی از خانواده های «سالم، سرزنده و با نشاط»، امکان پیشرفت جامعه به خصوص پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و اینگونه خانواده ها نیز بدون حضور زنان مؤمن و فهیم، شکل نمی گیرند و استمرار نمی یابند.

امروزه نقش محوری زنان در خانواده بیش از پیش دارای اهمیت می باشد چراکه بانوان در تمامی عرصه ها در سطح اجتماع چه در عرصه های علمی ،آموزشی،اقتصادی و...همگام با مردها نقش آفرینی می کنند و توانسته اند پله های موفقیت را طی کنند و در جهان توانائی های خود را به اثبات برسانند.در جامعه کنونی مادران مسئولیت خطیری در مسیر تربیت فرزندان دارند در حالیکه در شرایطی که فضای مجازی افسار گسیخته،تهاجم فرهنگی و توطئه های بیگانگان در جهت کمرنگ کردن تعالیم دین مبین اسلام در تلاش هستند تا به بنیان خانواده آسیب برسانند. در این مسیر نباید همراهی پدران  فراموش کنیم گرچه  که مردان بیشتر در پی کسب رزق و روزی درخارج از خانه هستند و رسالت تربیت فرزند نیز در خانه بر عهده مادران است و این امر نقش تاثیرگذار و محوری زن درخانواده و جامعه را نمایان می سازد.

وقتی یک خانواده بر مبنای محبت و احساس بنا شده باشد، این خصوصیات در فرزندان خانواده نهادینه شده و به یک اصل در جامعه تبدیل می‌شود. به دلیل جایگاه زن، خانواده نیز از مهم‌ترین محیط‌های مؤثر بر سلامت روانی جامعه است و درواقع می‌توان به این موضوع اذعان کرد که زن می‌تواند نقش آرامش‌بخشی برای خانواده داشته باشد. برای آن‌که نقش آرامش‌بخشی زن در خانواده به‌درستی تبیین شود، باید نقش‌های مادری، خواهری، دختری و همسری زن روشن شود. درواقع نقش زن در آرامش خانواده شامل عشق‌ورزی به همسر، پاکیزگی و آراستگی، خانه‌داری، سازگاری و تفاهم است و هرکدام از این خصوصیات، می‌تواند آرامش را به خانه تزریق کند.

دلیل اینکه جایگاه بانوان در موضوع تربیت خانواده بسیار تاثیرگذار تر  از آقایان  ذکر می شود، این است که بانوان می‌توانند مدیریت بهتری برای تربیت در خانه ایفا کرده، خانه را به محیط جذابی برای اعضای خانواده تبدیل کنند و آن هم به دلیل ظرفیت‌های فطری است که در وجود یک زن قرار دارد.

وجود یک زن سرشار از محبت و ایثار است، موضوعی که در بحث تربیت بسیار اثرگذار است؛ عاطفه، محبت و احساس است. می‌توانیم این‌طور نتیجه‌گیری کنیم که محیط خانواده با محبت و ایثار یک مادر آرامش پیدا می‌کند و این آرامش می‌تواند زمینه‌ساز تربیت صحیح فرزندان شود.

انتهای پیام//

برچسب ها: مریم منصف ، خانواده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار