عدم تأمین نهاده‌ها، هزینه زیاد سموم کشاورزی، تخصیص سهمیه ناکافی کود و قیمت کمرشکن ادوات کشاورزی از جمله مشکلاتی است که کشاورزان گلستانی با آن روبرو هستند.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲ 27 December 2023

به گزارش تابناک گلستان و به نقل از فارس- پریسا مسعودی: استان گلستان، یکی از استان های شمالی کشور است که ۴۶.۶ درصد از جمعیت  آن در مناطق روستایی زندگی می کنند و اقتصاد ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است. 

این استان  یکی از استان هایی است که علی‌رغم تغییر اقلیم، خشکسالی و کم آبی هنوز هم با تولید بیش از ۹۲ محصول زراعی و باغی یکی از قطب های مهم کشاورزی در کشور به شمار می رود.

گلستانی که تاکنون در ۱۶ محصول کشاورزی و دامداری، رتبه اول تا پنجم کشور را از آن خود کرده است و همچنین یکی از استان‌های برتر در حوزه تولید گندم با کیفیت در کشور است. با این تفاسیر اما کشاورزان زحمتکش گلستانی با رنج بسیار و هزینه های زیاد با موانعی  در بحث سوخت، سم، کود، بذر و غیره مواجه هستند.

* مشکل تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی 

سوخت ماشین آلات کشاورزی و موتور پمپ‌ها یکی از نیازهای اساسی کشاورزان است که تامین آن طی چند سال گذشته به یکی از مشکلات کشاورزی استان تبدیل شده است. 

اسماعیل عرب، یکی دیگر از کشاورزان و شهروندان گلستانی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: میزان سهمیه سوختی که برای ماشین آلات کشاورزی در نظر گرفته شده، کافی نیست و کشاورز مجبور می شود مابقی سوخت مورد نیاز را به قیمت های بالا خریداری کند. به طور مثال تراکتور نو ۹۰۰ هزار لیتر و تراکتور فرسوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

* تسهیلات مکانیزاسیون

با توجه به اینکه گلستان دارای شرایط آب و هوایی و اقلیم متفاوتی است، کشاورزان با در نظر گرفتن اقلیم و موقعیت مکانی زمین زراعی خود و کارایی ماشین های مکانیزه، کشت و زرع می کند.

بارندگی های فصل پاییز در گلستان ایجاب می کند کشاورزان کشت مستقیم مزارع را در دستور کار خود قرار دهند و از شخم‌ و دیسک‌ کمتر استفاده کنند.

تراکتور یکی از آن ماشین آلات مهم کشاورزی است که سالانه حدودا ۱۰۰۰ ساعت در مزرعه کار می‌کند و خرید آن به طورقطع با حمایت دولت و ارائه تسهیلات امکان پذیر است. 

اما کشاورزان از نحوه توزیع تراکتورها گلایه دارند که چرا توزیع این ماشین آلات هر سال متوازن نیست.

* فروش نقدی تراکتور درسال ۱۴۰۲

گلستان در میان استان های کشور بالاترین ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی، با ضریب ۲.۸۳ اسب بخار در هکتار را دارد، در حالیکه میانگین کشوری آن ۱.۸۵ اسب بخار در هکتار است. 

تسهیلاتی که تاکنون برای خرید تراکتور به کشاورزان گلستان اختصاص داده شده با حمایت‌های استاندار و پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی اتفاق افتاده است.

با پرداخت این تسهیلات 664 دستگاه انواع تراکتور،  نشاکار، کمباین و ادوات کشاورزی وارد چرخه مکانیزاسیون کشاورزی استان شده است. 

مریم برزنونی، رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان در مورد واگذاری تراکتور به کشاورزان گلستانی در سال جاری به خبرنگار فارس می گوید: در سال ۱۴۰۲ تا کنون فقط فروش نقدی شرکت تراکتورسازی از طریق خود شرکت در دستور کار بوده است.

* رقم سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی استان روشن نیست

سیدمهدی حسینی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گلستان در رابطه با  تمهیدات لازم برای تامین سوخت فرآورده‌های نفت‌گاز بخش کشاورزی به خبرنگار فارس می گوید: تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

به گفته وی هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی پاییز و زمستان توزیع می شود.

برزنونی، رئیس اداره فناوری های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان نیز در خصوص این مشکل پاسخ مشخص و روشنی به خبرنگار فارس نمی دهد و درباره سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی استان می گوید: «جواب قطعی ندارم‌‌!»

برزنونی ادامه داد: بستگی دارد مساحت زمین کشاورزی چقدر باشد و برای چه شهرستانی این سهمیه در نظر گرفته شود؛ اما نمی توانم  هیچ عدد و رقمی را به طور قطع در رابطه با سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی استان عنوان کنم.

* سهمیه کود استان کمتر از نیاز کشاورزان است

کودهای کشاورزی یکی از اصلی ترین و اساسی ترین موضوعاتی است که در حوزه کشاورزی باید به آن پرداخت.

کودهای شیمیایی در جبران کمبود مواد عالی و معدنی خاک تاثیر به‌سزایی دارند و باعث می شوند محصولاتی باکیفیت به عمل آید؛ که متاسفانه چندی است کودهای کشاورزی  کفاف تقاضای موجود را نمی دهد و کشاورزان گلستانی از  بابت کمبود کود گلایه دارند.

کشاورز گلستانی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: سهمیه ای که دولت برای کود تخصیص می دهد، خیلی کم است و نیاز کشاورز را تامین نمی کند.

علی ایزد اظهار کرد: یکی از مشکلات کشاورزان به غیر از مساله کمبود کود، ثابت نبودن نرخ آن است، چرا که این رقم در طول سال تغییر می کند.

وی می گوید که یک کیسه کود ۵۰ کیلوگرمی را با نرخ آزاد بیشتر از یک میلیون تومان هم خریداری کرده است. 

این کشاورز گلستانی از مسئولان مربوطه سوال می‌کند: وقتی سهمیه دولتی کود کشاورزان اینقدر کم است، پس چرا در بازار آزاد با این قیمت به وفور موجود است؟

* توزیع 28 هزار و 602 تن انواع کود شیمیایی در استان گلستان

در کشور ما وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تأمین کننده های کود مورد نیاز کشاورزان هستند.

همچنین کنترل و جلوگیری از ورود کودهای ناسالم به چرخه کشاورزی از وظایف خدمات حمایتی کشاورزی در جهت حمایت از حقوق کشاورزان است.

ضیایی، سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در مورد سهمیه کود استان به خبرنگار فارس گفت: ۱۱ کیسه کود به ازای هر هکتار به کشاورزان گلستانی اختصاص داده می شود و این رقم نسبت به سال های قبل چند برابر شده است. 

وی با اشاره به اینکه سهمیه کود استان برای سال جاری ۱۸۳هزار و ۵۰۰ تن است ادامه می دهد: در سال جاری  بیش از 106 هزار و 390 تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان استان گلستان توزیع شده است. از این رقم، حدود 71 هزار و 100 تن آن،  کود اوره است و بیش از 23 هزار و 390 تن آن را نیز انواع کود فسفاته و 12 هزار تن را کود پتاسه تشکیل می‌دهد.

همچنین محمد برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد «کمبود کود کشاورزی»، حاضر به پاسخگویی این سوال نشد!

با توجه به‌ این‌که‌ استان گلستان از نظر ظرفیت فراوان تولید محصولات متنوع کشاورزی، از مناطق مهم و استراتژیک امنیت غذایی کشور محسوب می شود و دسترسی  به غذای سالم، کافی و باکیفیت جز در سایه شناسایی دقیق چالش های بخش کشاورزی و ارائه راهکارها به موقع در این حوزه عملی نمی شود، به طور قطع باید موانع و مشکلات کشاورزان تسهیل و رفع شود.

اگر این مشکلات درجهت رفع نیازهای کشاورزان مانند پرداخت مطالبات،  رفع دغدغه سهمیه کود کافی، تأمین نهاده های کشاورزی و غیره  برداشته شود، به طور قطع شاهد رونق تولیدات بیشتر و با کیفیت تر درصنعت کشاورزی استان خواهیم بود.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار