مهم‌تر اینکه مانور اداره کل راه و شهرسازی بر روی تامین زمین به تنهایی برای مردم خانه‌ای به همراه نخواهد داشت؛ چراکه بارها هم استاندار فارس و هم وزیر سابق راه و شهرسازی درباره عملکرد استان فارس در حوزه ساخت مسکن ابراز نارضایتی کرده‌ بودند.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰ 26 December 2023

تابناک فارس به نقل از فاس: نهضت ملی مسکن و ساخت یک میلیون مسکن در سال بارقه امیدی بود که دولت سیزدهم در دل مردم کاشت.

روزنه امیدی که می‌تواند رویای خانه‌دار شدن را برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه به حقیقت نزدیک و کابوس پرداخت اجاره‌بهای سنگین را به ویژه در کلانشهرها کمرنگ کند.

گرچه در برخی از شهرها این اتفاق با سرعت مناسبی در حال رخ دادن است اما در استان پهناور فارس با ۳۷ شهرستان هنوز شاهد به ثمر نشستن این پروژه نبوده‌ایم‌.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس بارها از رتبه برتر استان فارس در تامین زمین سخن گفته است و البته تعدد شهرستان‌ها و وسعت استان فارس بدون شک با برخی استان‌های کوچک قابل قیاس نیست اما آنچه مدیران از آن تعریف می‌کنند هم به واقع در حوزه مسکن برای مردم و متقاضیان قابل لمس نیست و با نزدیک شدن به سال چهارم دولت شاید امیدها بار دیگر رنگ ببازد!

۲۲ آبان‌ماه سال جاری مدیرکل راه و شهرسازی فارس ۴ شهرستان استان را به‌عنوان شهرستان‌های برتر و پیشرو در حوزه ساخت مسکن معرفی کرد و در سفر اخیر هیات دولت به استان فارس از تعداد ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن بهره‌برداری شد که این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهری، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه‌های روستایی بود.

محمودرضا طالبان در این خبر با اشاره به سفر دوم رئیس جمهور به فارس و ابراز رضایت وی از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان گفت: بر همین اساس و به دنبال ارزیابی عملکرد ٣٧ شهرستان استان، ۴ شهرستان برتر در زمینه اجرای این طرح معرفی و تقدیر شدند.

وی اضافه کرد: مجموعه اقدامات انجام شده سبب شد که استان فارس در بحث تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن جایگاه نخست را در کشور از آن خود کند.

طالبان ادامه داد: بررسی میزان پیشرفت و یا عدم پیشرفت این طرح در تمام شهرستان های استان منجر به این شد که چهار شهرستانی که بیشترین عملکرد مثبت و موفقیت را در اجرای این طرح داشته اند شناسایی و معرفی شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: بر این اساس، شهرستان های آباده، ارسنجان، اقلید و زرین‌دشت با توجه به تامین زمین برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و اجرای مطلوب طرح مذکور، به عنوان شهرستان های برتر انتخاب و از عوامل دست اندرکار اعم از فرمانداران و روسای ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن این شهرستان ها از سوی استاندار فارس تقدیر به عمل آمد.

طالبان افزود: با توجه به پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در چهار شهرستان مذکور، می توان امیدوار بود که تا پایان امسال شاهد تکمیل و واگذاری تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی به متقاضیان باشیم.

معیار انتخاب شهرستان برتر نهضت ملی چه بود؟

این تقدیر و تجلیل‌ها در حالی است که شاخص‌های ارزیابی خاصی برای برتر شمردن این شهرستان‌ها عنوان نشده و اگر شرایط ساخت مسکن در این شهرستان‌ها از سایر نقاط استان بهتر است، آنها به وظیفه خود عمل کرده‌اند و به جای تقدیر از آنان، باید کاهلی سایرین را مورد نقد قرار داد! که البته پیگیری خبرگزاری فارس در این راستا بی نتیجه ماند.

زمین خالی، خانه نمی‌شود!

مهم‌تر اینکه مانور اداره کل راه و شهرسازی بر روی تامین زمین به تنهایی برای مردم خانه‌ای به همراه نخواهد داشت؛ چراکه بارها هم استاندار فارس و هم وزیر سابق راه و شهرسازی درباره عملکرد استان فارس در حوزه ساخت مسکن ابراز نارضایتی کرده‌ بودند.

حال باید منتظر ماند و دید این وعده‌ها چه زمانی تحقق می‌یابد و کام متقاضیان مسکن را شیرین می‌کند البته اگر ماجرای نوشدارو پس از مرگ سهراب نشود! چرا که هنوز فراموش نکرده‌ایم که دولت سابق هیچ برنامه‌ای برای ساخت مسکن نداشت و در ماه‌های آخر عمر ۸ ساله‌اش پروژه ناموفق اقدام ملی مسکن را استارت زد و بازخوردی هم دریافت نکرد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار