اولی داستان زنی است که همه به او می‌گفتند موفق نمی‌شوی و نمی‌توانی حتی بعضی از اعضای خانواده می‌گفتند ماهیانه به طور مشترک پولی جمع می کنیم و به تو می دهیم اما من قبول نکردم و تا به امروز فقط روی پای خودم ایستاده‌ام.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳ 24 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد فارس نوشت : ضرب‌المثلی است که همه ما آن را شنیده‌ایم و شاید بارها آن را به کار برده‌ایم که می‌گوید اگر می‌خواهید کسی را یک روز سیر کنید به او ماهی بدهید اما اگر قرار است برای همیشه ماهی داشته باشد، به او ماهیگیری یاد بدهید.

در میان اقشار جامعه انسان هایی هستند که گاهی قد و قواره اراده آن‌ها از دیوار سختی‌ها چندین و چند متر بلندتر است، زنانی که به هر دلیل بار مسوولیت زندگی و اداره خود و فرزندان و حتی گاهی همسران ناتوان بر عهده آنها افتاده و با سختی روزگار دست و پنجه نرم می کنند. این افراد ثابت کرده اند که در صورت حمایت خودشان کارآفرینانی دست گیر می‌شوند.

هر چند نیاز است آیینی و یا همایشی برای تکریم این بانوان با اراده در سطح شهرستان باشت برگزار شود.   

هر کدام از این بانوان سرپرست خانواده منظومه ای از دغدغه‌ها، چالش ها، موانع، موفقیت ها و دستاوردها را به همراه دارند.

اما برخی از مشکلات گویا آن‌ها را با بن‌بستی مواجه کرده و با وجود خوداتکایی و خودکفایی همچنان این قشر را تهدید می‌کند.

مشکلاتی از جنس مسکن، محرومیت از سرمایه اولیه برای فعالیت اقتصادی و توانمند سازی، موانع بانکی و اداری است که نیازمند بررسی و برطرف شدن است.

وقتی فاطمه در 24 سالگی در اوج سختی فعل «من می‌توانم» را صرف می‌کند

میان هیاهوی جشن خودکفایی زنان سرپرست خانوار خوشحال است؛ شاید نه به خاطر تجلیل برای خودکفایی، بلکه به دلیل اینکه توانسته از مشکلات عبور کند و واژه «من میتوانم» را در عمل معنا کند. در اوج جوانی تنها شد و نگذاشت مشکلات او را به زنی منفعل تبدیل کند.

فاطمه زنی است که ۲ فرزند دارد و بیش از ۵ سال است که سکان زندگی را به دلیل جدایی همسرش از مسئولیت زندگی و ترکِ آنها به دست گرفته و نه تنها خانواده بلکه بیش از ۵ نفر را بر روی این کشتی خودکفایی و توانمندی سوار کرده است.

فاطمه از خودش برای ما تعریف می کند و می گوید: قبل از این در روستا زندگی می‌کردم بعد به شهر باشت آمدم از ۲۶ سالگی شروع به کار کردم از کمیته امداد وام گرفتم و فعالیتم را شروع کردم کارگاه راه‌اندازی کردم و تولید پوشاک را شروع کردم و بعد از چند سال فعالیت و تلاش الان حداقل ۵ نفر با من همکاری می کنند که سرپرست خانواده و همه خانم هستند.

او که کارگاه تولیدی مانتو و پالتو دارد از زندگی شخصی و سرپرست شدنش برایم تعریف می‌کند و می‌گوید: همسرم در ۲۴ سالگی من را با ۲ بچه ترک کرد و مجبور شدم کار کنم خیاطی را به شکل ابتدایی می‌دانستم اما کمیته امداد کمک کرد تا دوره های فنی و حرفه ای را بگذرانم و مدرک بگیرم.

او می‌گوید: وقتی شوهرم ما را ترک کرد، خانواده هم مرا مجبور کردند که مهاجرت کنم و به همین خاطر به باشت رفتم. می‌گفتند مردم تو را به چشم مطلقه می‌بینند همه ما را می شناسند.

فاطمه ادامه می‌دهد: پنج سال در شهر کار کردم تا کار یاد بگیرم موضوع اینجاست که ابتدا کسی قبول نمی کرد یک زن ۲۳ ساله بتواند زندگی شکست خورده با ۲ فرزند را مدیریت کند و تازه بخواهد شغل و حرفه یاد بگیرد.

همه می‌گفتند موفق نمی‌شوی و نمی‌توانی حتی بعضی از اعضای خانواده می‌گفتند ماهیانه به طور مشترک پولی جمع می کنیم و به تو می دهیم اما من قبول نکردم و تا به امروز فقط روی پای خودم ایستاده‌ام.

آغاز خودکفایی با وام 10 میلیونی

این بانوی خودکفا و توانمند با اشاره به اینکه با گرفتن مدرک فنی و حرفه ای و یک وام ده میلیونی در سال ۹۵ مشغول تولید پوشاک شدم به مشکلات بازار پوشاک هم اشاره‌ای کرد و گفت: بازار پوشاک بسیار پرچالش است. تحویل به موقع تولیدات و از همه مهم‌تر تهیه مواد اولیه و این روزها هم رقابت با پوشاک خارجی همگی بخشی از چالش بازار پوشاک هستند.

فاطمه حتی برای ۲ بار به مرز ورشکستگی رفت برای همین او تعریف می‌کند: یکی دوبار به ورشکستگی رسیدم اما خدا را شکر با تلاشی که خودم کردم توانستم این روزهای سخت را هم پشت سر بگذارم.

او می‌گوید: متاسفانه در سال ۹۹ بعد از پنج سال کارگاه داری به چالش برخورد کردم که با دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی کمیته امداد توانستیم از این چالش عبور کنیم. البته خیلی سختی کشیدم که این وام را گرفتم الان حدود پنج نفر در کارگاه من هستند و باقی افراد نیز در خانه با من همکاری می کنند حتی برخی چرخ خیاطی نداشتند که برایشان چرخ خیاطی هم تهیه کردم.

این بانوی توانمند اکنون هر روز سه شیف از ۸ صبح تا ۱۲ شب کار می کند و به گفته خودش هر پنج سال یکبار مسافرت می رود. حساب و کتاب کارگاه را شخصاً انجام می‌دهد و حتی به صورت حضوری محصولاتش را در بازار معرفی می کند.

سکانداری خانواده پس از ۱۵ سال زندگی مشترک

مثل فاطمه زنان بسیاری هستند که شرایط تقریباً مشابهی دارند.... محمودی یکی از این بانوان است و با وجود اینکه تحت پوشش مددجویی کمیته امداد نیست اما مشقت‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

این بانوی رنج‌دیده می‌گوید: سه فرزند دارم ۲ دختر و یک پسر که بزرگترین آن ۱۶ سال و کوچکترین هم هشت سال دارد.

همسرم بعد از ۱۴ سال زندگی مشترک بدون اطلاع من اقدام به ازدواج مجدد کرد و همین مسئله باعث جدایی ما شد.

او هم که همانند فاطمه ابتدا به خانه پدری پناه آورده می‌گوید که با فرزندانش به خانه پدری بازگشته است و البته پدر و مادر پیرش مخالفتی نداشتند. فرزندانی که آنها هم مانند فاطمه پدرشان را ترک کردند و تمایلی برای زندگی با نامادری را نداشتند.

اما ماجرای جالب فاطمه آنجاست که بر خلاف بسیاری به کارگری و کارمندی روی نیاورد.

او می گوید: از قبل در خانه همسر سابقم خیاطی می کردم تصمیم داشتم به کارمندی روی بیاورم که با مخالفت خانواده روبرو شدم زیرا آنها معتقد بودند بهتر است روی پاهای خودم بایستم که البته روحیه من هم با کارمندی سازگار نبود.

اما این حمایت فقط فکری بود و هیچ حمایت مالی از طرف خانواده نشدم آنها معتقد بودند من آدمی نیستم که برای دیگران کارگری کنم و من هم با توجه به شناختی که از خودم داشتم به همین نتیجه رسیده بودم.

این بانوی توانمند ادامه می‌دهد: فرزندان پس از طلاق حدود یکسال با من زندگی می‌کردند اما فشار مالی آنقدر زیاد بود که وضعیتی حاد را برای من ایجاد کرد و با شیوع کرونا هم این وضعیت وخیم‌تر شد.

با بچه‌ها صحبت کردم و از آنها خواستم تا برای مدتی با پدرشان زندگی کنند اما پس از مدتی مادر ناتنی تابستان امسال فرزندانم را از خانه بیرون کرد.

محمودی بر خلاف بسیاری از موقعیتش راضی نیست و باور دارد باید به ارتفاع بیشتری در موفقیت برسد.

او می گوید: هنوز نصف راه را نرفته‌ام و باور دارم باید بهتر از گذشته و کار خود را بیشتر گسترش دهم.

تحت پوشش کمیته امداد نیستم و فقط برای گسترش شغلم کمک خواستم. البته کمیته پیشنهاد داد که در صورت مشاهده وضعیتم ممکن است ما را تحت پوشش قرار دهند.

او حتی بی‌خبر از امتیازات پوشش مددجویی کمیته امداد است و از امتیاز بیمه ای مددجویان نیز خبری ندارد.

او از سختی‌های اجتماعی یک زن تنها با سه فرزند که طلاق گرفته می گوید و معتقد است جامعه نباید یک زن را تنها بگذارد که در چنین شرایط سختی زندگی کند متاسفانه برخی به زنان سرپرست خانواده نگاهی نامطلوب دارند و می خواهند آنها را مورد سوء استفاده قرار دهند.

محمودی همچنین از سختی راه گلایه می کند و می‌گوید: متاسفانه به ما زنها به خصوص در حوزه شغل و مسائل اقتصادی بسیار سخت گرفته می‌شود برای مثال یکسال دوندگی کردم تا بتوانم ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرم. چطور یک زن سرپرست خانوار که به تنهایی زندگی خود را به دوش گرفته برای وام بانکی ۲ ضامن تهیه کند که البته اخبار و تلویزیون مدام می‌گوید یک ضامن لازم است!

وی هم سرمایه اولیه و مسکن را از بزرگترین چالش‌های زنان سرپرست خانوار می داند و از مسوولان می خواهد برای این موضوع آنها را حمایت کنند و این دغدغه تنها گویه ای از راه طولانی خودکفا شدن زنان سرپرست خانوار است که حمایت را تنها برای ایستادن بر روی پاههایشان می خواهند.

چتر گسترده کمیته امداد برای خودکفایی

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) باشت درباره مشکلات و دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار  به فارس گفت: در سالهای اخیر تنوع گسترده ای از خدمات برای توانمندسازی بانوان و سرپرستان خانوان دیده شده است.

لیلا برماس به افزایش سه برابری تسهیلات اشتغالزایی و خودکفایی در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون به طور کلی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به زنان سرپرست خانوار به صورت قرض الحسنه و فقط با کارمزد چهار درصد اعطا می شود که رشد چشمگیری در سالهای اخیر بوده است.

وی همچنین به تسهیل در شرایط دریافت تسهیلات خودکفایی اشاره کرد و گفت: بر اساس رایزنی های میان کمیته امداد امام خمینی و بانک مرکزی و بانک های عامل، موضوع ضمانت بانکی تا حداقل ترین شرایط تقلیل یافته است.

به گفته رئیس  کمیته امداد باشت، در حال حاضر برای تسهیلات خودکفایی یک ضامن معتبر و یک فرد دیگر دارای چک یا سفته کافی است و تمامی بانک ها موظف به رعایت این شرایط هستند.

برماس همچنین میزان تسهیلات اشتغال و سرمایه در گردش را قابل افزایش دانست و افزود: در برخی حرفه ها مانند دامپروری، خرید خودروی کار یا تجهیزات کشاورزی، کارگاههای خیاطی و مشاغلی از این دست، سقف تسهیلات براساس نظر کارشناسی و قانون کار هر نفر را بیمه کنید تا ۱۵۰  میلیون تومان قابل افزایش است.

کار در خانه راهی برای دور زدن اجاره‌های سرسام‌آور

رئیس کمیته امداد باشت در پاسخ به دغدغه قیمت بالای مکان فعالیت اقتصادی بانوان سرپرست خانوار توضیح داد: سیاست و هدف کمیته امداد اشتغال همراه با حفظ کرامت خانواده است و در این راستا مشاغل خانگی یکی از راهکارها برای برداشتن مانع اجاره بهای محل کسب و کار است.

برماس تصریح کرد: متقاضیان مشاغل خانگی می توانند با ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی ظرف مدت ۱۰ روز مجوز کسب و کار اخذ کنند. حتی چنانچه بانویی دارای مهارت نباشد کمیته امداد با معرفی وی به فنی و حرفه‌ای زمینه را برای مهارت آموزی فراهم می کند.

به گفته او، کمیته امداد برای مشاغل خانگی نیز سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته است و این افراد می توانند از تسهیلات فنی و حرفه ای نیز بهره مند شوند.

رئیس کمیته امداد همچنین به معرفی بانوان ماهر یا جویای شغل به کارگاهها اشاره کرد و افزود: در تمامی این شرایط کمیته امداد تا سه سال بر فعالیت مددجو در هر شرایط نظارت خواهد کرد و آماده ارائه مشاوره کسب و کار، راهنمایی بهبود و رونق اقتصادی و همچنین پایدار سازی است.

لازم است اضافه کنیم که زنان سرپرست خانوار گذشته از آسیب هایی که دیده‌ و رنج هایی که آنها را آبدیده کرده است، دارای ظرفیت بزرگ در حوزه فعالیت اقتصادی و اشتغالزایی هستند که علاوه بر توانمندسازی خود می توانند در صورت حمایت زمینه را برای اشتغال دیگر بانوان فراهم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار