عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: آلودگی هوا دست‌کم ۴۴۱ میلیون دلار در سال به این استان خسارت وارد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۱۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 04 December 2023

محسن سلیمانی در میز مسائل استان با موضوع مدیریت بحران + مدیریت آب در استان که به مناسبت «هفته پژوهش» در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، افزود: آلودگی هوا، امروزه بعنوان بحران محیط زیستی و قاتل خاموش مطرح است که سالانه جان میلیون‌ها نفر می‌گیرد.
وی ادامه داد: عامل انسانی یکی از عوامل اصلی بوجود آورنده و تشدیدکننده آلودگی هوا و گرد و غبار محسوب می‌شود و استفاده بی‌رویه و نادرست صنعتی، کشاورزی و سوخت‌های فسیلی می‌تواند این آلودگی را دوچندان کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه ذرات مُعلق مهمترین عوامل آلودگی هوای اصفهان محسوب می‌شود، اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اصفهان جزو مناطق بحرانی در زمینه ذرات مُعلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در هواست.

وی با اشاره به اینکه میانگین شاخص کیفی هوای این کلانشهر امروز(دوشنبه) از مرز بحران آلودگی هوا گذشت و با رسیدن به شاخص کیفی۱۶۱( AQI)، در شرایط ناسلم برای عموم قرار گرفت، اضافه کرد: استفاده از عبارت بحران، به تنهایی برای وضعیت هوای این روزهای اصفهان و سایر کلانشهرها کشور معنایی ندارد.

سلیمانی با بیان اینکه اصفهان در پاییز سالجاری حتی یک روز هوای پاک هم نداشته است، خاطرنشان کرد: این کلانشهر در ۴۲ روز گذشته ۱۳ روز هوای ناسالم برای عموم، ۱۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها ۱۲ روز هوای قابل قبول(متوسط) داشته است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوای اصفهان روزبه‌روز در حال بدتر شدن است، بیان کرد: مرز حالت قابل قبول تا ناسالم برای گروه‌های حساس عدد ۱۰۰ ( AQI) است و در صورتی که شاخص به عدد ۱۲۵(AQI) برسد آلودگی هوا ۲۱.۷ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و هنگامی که این شاخص به ۱۵۰ می رسد، آلودگی هوا بیش از ۱.۵ برابر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: غلظت ذرات مُعلق با رسیدن میانگین شاخص کیفی هوا از ۱۰۰ به ۲۰۰ بیش از چهار برابر می‌شود و در این صورت باید کلیه فعالیت ها ۷۶.۵ درصد کاهش پیدا کند و هر منبع تولیدکننده این ذرات ۷۶.۵ درصد فعالیت‌های خود را کاهش دهد اما در عمل و در شرایط حاضر چنین کاری امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: از دیدگاه سلامت، بیش از ۲۱ هزار مرگ و میر سالانه در استان رُخ می‌دهد که ۱۲ درصد معادل ۲ هزار و ۵۰۰ نفرشان بدلیل آلودگی هوا جان می سپارند.

سلیمانی افزود: هر یک درصد سهم افزایش آلودگی هوا معادل عدم حیات ۲۵ نفر است و مجموعه‌های آلاینده در صورتی که یک درصد در آلودگی هوا نقش داشته باشند، سالانه به مرگ ۲۵ نفر منجر می شود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا به دغدغه مردم تبدیل شده است و هر کس از دیدگاه خود به این مساله نگاه می‌کند، ادامه داد: استفاده از مازوت، آلودگی هوا را تشدید می‌کند اما این مساله به این معنا نیست که با قطع مصرف آن، مشکل آلودگی هوای اصفهان برطرف خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ظرفیت محیط زیست در اصفهان بارگذاری شده است، تصریح کرد: ضروزت توجه به توسعه و ظرفیت محیط زیست استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قانون هوای پاک در کشور وجود دارد اما بدرستی اجرا نمی‌شود، بیان کرد: بازنگری در استانداردهای انتشار آلاینده های هوا در اصفهان و سایر کلانشهرها ضروریست.

به گفته وی، استانداردهایی که برای انتشار آلاینده‌ها وجود دارد در بسیاری از صنایع پاس می‌شود اما در لحاظ این استانداردها، توجه کافی به ظرفیت محیط زیست نشده و در زمان حاضر این استانداردها نیازمند بازنگری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: برای حل بحران آلودگی هوا باید در ابتدا قبول کنیم که محیط زیست و سلامت برای ما در اولویت قرار دارد و توسعه صنعتی و بارگذاری‌های جدید را محدود کنیم.

وی با بیان اینکه امروز آلودگی هوا مشکل جدی اصفهان است و از مرز بحران رد شده است، تاکید کرد: هوای سالم حق مسلم شهروندی همه افراد جامعه است و باید با تصمیم گیری های صحیح و اجرای تصمیم های درست، استان اصفهان را از این وضعیت بحرانی نجات دهیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار