مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طبق اعلام دبیرخانه کنوانسیون بازل در چند دهه اخیر هشت هزار و 300 میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید شده که چهار هزار و 900 میلیون تن آن در طبیعت رها شده است و سلامت انسان و طبیعت را به خطر می اندازد.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ 23 November 2023

 



به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مهدی خادم ثامنی در دومین همایش ملی" پلاستیک و محیط زیست" در یزد اظهار کرد: پلاستیک یکی از بحث های روز دنیاست و مشکلاتی که در حوزه پسماندهای پلاستیکی است بسیاری از کشورها از جمله ایران را با این مشکل زیست محیطی روبرو کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به خطرات زیست محیطی پلاستیک ها، آیین نامه کاهش تولید کیسه های پلاستیکی در سال 1401 ابلاغ شده که شامل 10 ماده می باشد و در دفتر مدیریت پسماند کشور و دستگاههای اجرایی،با جدیت پیگیر اجرای مواد آن هستیم.
وی ادامه داد: در این آیین نامه،استانداردهایی در خصوص مدیریت مصرف کیسه های پلاستیک در نظر گرفته شده و دو راه حل عملیاتی شامل اقتصاد چرخشی (استفاده از پسماندها به عنوان ماده اولیه،صرفه جویی نفتی و کنترل آلاینده) وتولید و استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر (پلاستیک هایی که در صورت رها شدن در طبیعت، تخریب شده، به عناصر موجود در طبیعت تجزیه می‌گردند و به مواد غیرمضر تبدیل می شوند) ارائه شده است.

اثرات جبران ناپذیر میکروپلاستیک ها بر سلامت انسان

دبیر علمی دومین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست گفت: در حال حاضر یکی از معضلات زیست محیطی،پلاستیک ها هستند که میزان تولید آنها در دنیا در حال افزایش است.

دکتر علی اصغر ابراهیمی افرود: اغلب پلاستیک ها، یکبار مصرف و از لحاظ سایز،ضخامت بسیار کمی دارند و با ورود به چرخه طبیعت منابع آبی و خاکی را آلوده کرده و تبدیل به ذرات ریز می شوند که تهدیدی جدی برای سلامت انسان محسوب می شوند.

وی همچنین از راه اندازی رشته "مدیریت پسماند"برای نخستین بار در کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خبرداد و اظهار امیدورای کرد با چنین اقداماتی،راه حل های علمی و عملیاتی جهت حل این مشکلات زیست محیطی ارائه شود.

تعداد 44 مقاله به دبیرخانه دومین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست ارسال شده که هفت مقاله به عنوان سخنرانی کلیدی،7 مقاله به عنوان سخنرانی معمولی و 19 پوستر برگزیده شدند.

دومین همایش "ملی پلاستیک و محیط زیست" به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد روزهای یکم و دوم آذرماه و با همکاری انجمن علمی بهداشت محیط ایران،سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،استانداری،سازمان مدیریت پسماند شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست استان در حال برگزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار