مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد : مدیری که فقط سال را تکرار کرده باشد مدیر تحول‌ ساز نیست . مدیر مدرسه باید هر سال طرحی نو داشته باشد نه اینکه برنامه همان برنامه باشد فقط سال را بر روی سربرگ برنامه تغییر دهد.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ 25 October 2023

مدیری که فقط سال را تکرار کند تحول ساز نیست / روایت عزت خواه از مشکلات، برنامه ریزی ها و موفقیت های آموزش و پرورش استان

 

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد حسنعلی عزتخواه در نشست مدیران مدارس متوسطه دوم با مدیر کل دفتر متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت فعلی فلسطین گفت: مطمئن هستیم خون‌های شهدای مظلوم غزه ثمر می‌دهد و امیدواریم مقدمه ظهور حضرت حجت باشد.

عزتخواه خطاب به مدیران مدارس متوسطه دوم اظهار داشت: واژه تحول در سند بنیادین آموزش و پرورش یک واژه کلیدی است که این امر با همت، تلاش جدی و پیگیر مدیران در آموزش و پرورش محقق می‌شود.

وی ادامه داد: مدیری که فقط سال را تکرار کرده باشد مدیر تحول ساز نیست. مدیر مدرسه باید هر سال طرحی نو داشته باشد نه اینکه برنامه همان برنامه باشد فقط سال را بر روی سربرگ برنامه تغییر دهد.

عزت خواه افزود: دانش آموز امروز با دانش آموز سال‌های قبل تفاوت اساسی دارد چرا که در معرض انبوهی از تولیدات دشمن قرار دارد به گونه‌ای که برای ثانیه به ثانیه محتوای جدید در راستای انحراف ذهن و افکار آن‌ها از طرف این دشمن تولید می‌شود.

مدیری که فقط سال را تکرار کند تحول ساز نیست / روایت عزت خواه از مشکلات، برنامه ریزی ها و موفقیت های آموزش و پرورش استان

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: انتظار ما از مدیران باغبانی از دانش آموزانی است که همانند گل در یک باغ بزرگ هستند. باید به گونه‌ای این گل‌ها را پرورش دهند و نگاهبانی کنند که بتوانند از خطرات به سلامت عبور و رشد کنند.

وی افزود: کاستی‌های زیادی در بحث آموزش و تربیت از گذشته خصوصاً در زمان کرونا داریم که باید این مشکلات را با تلاش مجدانه مدیران مدارس و همکاران برطرف کنیم.

عزتخواه یکی از مشکلات سال‌های اخیر در مقطع متوسطه دوم را بحث توازن رشته‌ای عنوان کرد و ادامه داد: تلاش‌های زیادی برای توزیع متوازن رشته انجام شد از جمله امسال که سال تحصیلی را با برنامه‌ریزی‌های مدون در این خصوص به صورت موفق آغاز کردیم و تا حدود زیادی به سمت توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی پیش رفتیم.
مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مشکلات اساسی در خصوص افت تحصیلی مربوط به عدم توجه به توان، نیاز و علاقه دانش آموز در تعیین رشته بوده است به گونه‌ای که شاهد هستیم در رشته‌ای مثل تجربی اولیا بنا به خواسته خود اقدام به تعیین رشته برای فرزند می‌نمایند.

وی افزود: رشته ریاضی در استان به کما می‌رفت، اما سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های خوبی که صورت گرفت ۱۰۰ درصد افزایش انتخاب رشته ریاضی داشتیم و این رشته به نوعی احیا شد. امسال هم بیش از ۱۰۰ درصد گرایش بوده که موفقیت خوبی داشته ایم و راه را به همین صورت ادامه خواهیم داد.

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای هم برنامه‌ریزی‌ها بسیار خوب انجام گرفت و گرایش به این رشته‌ها بسیار بالا بوده است، اما در حوزه تامین تجهیزات برای آموزش در این رشته‌ها بسیار نیازمند حمایت مسئولین و وزارت هستیم.

مدیری که فقط سال را تکرار کند تحول ساز نیست / روایت عزت خواه از مشکلات، برنامه ریزی ها و موفقیت های آموزش و پرورش استان

وی در بخش دیگری از سخنان خود پراکندگی جمعیتی در استان را یکی از مشکلات اساسی عنوان کرد و افزود: با توجه به این پراکندگی متاسفانه ترکش‌هایی از ترک تحصیل را شاهد هستیم، ولی با همه این مشکلات تلاش ما این بوده است که به هر نحو ممکن جلوی ترک تحصیل دانش آموزان گرفته شود.

عزتخواه عدم تناسب فضا‌های آموزشی با جمعیت دانش آموزی را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: شاهد هستیم در روستا‌ها ۳۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی را داریم، اما ۷۰ درصد فضا‌های آموزشی در آنجا ایجاد شده و برعکس ۷۰ درصد دانش آموزان در شهر‌ها قرار دارند این در حالیست که ۳۰ درصد فضا‌های آموزشی در شهر‌ها ساخته شده است و این مشکل باعث شده که ما اکنون در برخی مدارس با تراکم ۵۰ نفر در کلاس مواجه باشیم که البته امیدواریم در جلسه ۲۵ آبان که با خیرین مدرسه ساز داریم بتوانیم از ظرفیت آن‌ها برای رفع این مشکل استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در کهگیلویه و بویراحمد فقر مالی در برخی مناطق است به گونه‌ای که می‌تواند بر وضعیت آموزش و تربیت دانش آموزان تاثیر منفی داشته باشد به عنوان نمونه در ابتدای سال تحصیلی ۵ هزار دانش آموز ثبت سفارش کتاب درسی انجام نداده بودند پس از پیگیری‌ها متوجه شدیم که فقر مالی یکی از دلایل این عدم ثبت سفارش بوده که این موضوع را در شورای آموزش و پرورش مطرح کردیم و خوشبختانه با همکاری استاندار و یکی از خیرین خوشنام این مشکل مرتفع شد.

عزت‌خواه در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: تحول باید از درون باشد. این تحول درونی نیازمند تغییر نگرش در سطح مدیران و مدارس است که خوشبختانه این تحول در دوره اخیر آغاز شده است و امسال هم امیدواریم سالی متفاوت‌تر از سال‌های تحصیلی گذشته باشد ضمن اینکه همه ما باید بدانیم کار با اقدام و همکاری جمعی به نتیجه می‌رسد نه با کار انفرادی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار