کد خبر: ۱۱۳۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ 21 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت:

رشد بارندگی‌ها درمهر ماه در مازندران منجر به افزایش ۲۸ میلیون متر مکعبی آب ذخیره شده در مخزن سد‌های استان شد و مجموع ذخایر سد‌های استان را به ۱۱۰ میلیون متر مکعب رساند.

او افزود: خوشبختانه سال آبی در مازندران با ثبت بارندگی‌های خوبی به پایان رسید و شاهد افزایش آمار‌های بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه پارسال و دوره درازمدت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: میانگین بارندگی مازندران از ابتدای سال آبی جاری تا امروز -۲۹ مهر- ۱۰۵ میلیمتر بود که ۱۱۶ درصد بیشتر از مهر پارسال و ۴۷ درصد بیشتر از مدت مشابه دوره درازمدت است.

او افزود: در این بازه زمانی یک ماهه با توجه به افزایش بارندگی‌ها، آورد رودخانه‌های استان نیز خوشبختانه بیشتر شد و با ثبت ۱۴۲ میلیون متر مکعب آورد رودخانه‌ها، شاهد افزایش ۷۶ درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. البته با عدد میانگین دوره درازمدت هنوز ۱۵ درصد فاصله داریم.

داوودیان با بیان این‌که افزایش بارش‌ها و آورد آب رودخانه‌ها تاثیر مستقیمی بر میزان ذخیره آب در مخزن سد‌ها دارد، گفت: در حال حاضر حجم ذخیره آب در ۱۰ سد فعال مازندران ۱۱۰ میلیون متر مکعب است که حدود ۳۷ درصد مجموع حجم مخزن این سد‌ها را شامل می‌شود. این رقم ۲۸ میلیون متر مکعب بیشتر از آب ذخیره شده مخزن سد‌های فعال استان در پایان تابستان امسال و ابتدای سال آبی جاری (آغاز پاییز) است.

او افزود: حجم آب ذخیره شده در مخزن سد‌های استان نسبت به روز ۲۹ مهر سال ۱۴۰۱ نیز ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر شده و افزایش ۱۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. اما این به معنای بازگشت به شرایط عادی آبی نیست. زیرا ذخایر سد‌های استان نسبت به ۲۹ مهر ۱۴۰۰ حدود ۲۶ درصد، معادل ۳۸ میلیون متر مکعب کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: ذخیره سد شهید رجایی نیز در این مدت یک ماهه از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۳۰.۳ میلیون متر مکعب افزایش یافت و از ۱۶ درصد به حدود ۱۹ درصد رسید. در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی هم میزان پر شدگی از ۳۲ درصد به ۴۶ درصد رسید و ذخیره ۴۵ میلیون متر مکعبی آب این سد در ابتدای پاییز به ۶۶ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار