پس از موفقیت چت‌جی‌پی‌تی، هوش مصنوعی تبدیل به یک کلمه کلیدی برای شرکت‌ها شده و از آن زمان بسیاری از رقبا از ترس از دست دادن سود سهامشان وارد بازارهای مرتبط با هوش مصنوعی شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ 19 October 2023

به گزارش دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا (DFPI)، بازار سرمایه‌گذاری دوره‌ای از تغییرات سریع فناوری را تجربه کرده و حال سرمایه‌گذاری مبتنی بر هوش مصنوعی آخرین موج در چشم انداز سرمایه‌گذاری است. هوش مصنوعی یک اصطلاح گسترده است که به چندین فناوری مختلف اشاره دارد که رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا با سطوح هوشی مشابه انسان، حس، درک، عمل و یادگیری داشته باشند. متأسفانه، کلاهبرداران از تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی آگاه هستند و از این فناوری‌های نوظهور به نفع خود برای فریب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی مولد و هوش مصنوعی پیشگو

این دو مورد با اینکه زیر چتر هوش مصنوعی هستند، عملکرد متفاوتی دارند. هوش مصنوعی پیشگو بیشتر شبیه یک فالگیر است و برای پیش‌بینی نتایج آینده بر اساس داده‌های موجود طراحی شده است. به الگوها و روندها در داده‌هایی که تغذیه می‌شود نگاه می‌کند و از آن اطلاعات برای پیش‌بینی اتفاقات بعدی استفاده می‌کند. برای مثال، هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده می‌تواند روند بازار سهام را پیش‌بینی کند یا کلمه بعدی را در یک جمله در حین تایپ کردن در تلفن خود پیشنهاد کند.

هوش مصنوعی مولد، همانطور که از نامش پیداست، بر تولید داده یا محتوای جدید تمرکز دارد. مانند هنرمندی که یک نقاشی جدید خلق می‌کند، می‌تواند ایده‌ها، داستان‌ها یا طرح‌های بدیع را بر اساس داده‌های آموزش‌دیده ابداع کند.
بیشتر سروصدای اخیر پیرامون هوش مصنوعی بر پیشرفت‌های فناوری در هوش مصنوعی مولد متمرکز شده است. در حالی که هوش مصنوعی مولد توانایی چشمگیری برای ایجاد محتوای جدید دارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که اساساً این محتواها از مقادیر زیادی اطلاعات که روی آن آموزش دیده به دست می‌آید و مانند انسان‌ها درک درستی از دنیای واقعی ندارد. به عنوان مثال، ممکن است اطلاعاتی درباره افراد، مکان‌ها یا حقایق تولید کند که باورپذیر به نظر می‌رسند، اما ممکن است دقیق نباشند. هوش مصنوعی مولد اطلاعات را از الگوهایی که آموخته است برون‌یابی می‌کند ولی گاهی اوقات این الگوها می‌توانند به نتایج اشتباه منجر شوند و توانایی تأیید مستقل حقایق را مانند انسان ندارد. بنابراین، در حالی که هوش مصنوعی مولد می‌تواند ابزار قدرتمندی برای ایده‌پردازی و خلاقیت باشد، بررسی متقابل اطلاعاتی که ارائه می‌کند، به ویژه وقتی صحبت از حقایق و جزئیات مهم می‌شود، همیشه ضروری است.

در مورد پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری که ادعا می‌کنند از هوش مصنوعی برای ایجاد بازده برای سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند، محتاط باشید. در بسیاری از موارد، این ادعاها دروغ‌هایی هستند که قصد دارند سرمایه‌گذاران را فریب دهند تا پول خود را اغلب به شکل دارایی‌های رمزنگاری شده تحویل دهند.


 

سرمایه گذاری هوش مصنوعی چیست؟

سرمایه‌گذاری مبتنی بر هوش مصنوعی یعنی از نرم‌افزار و الگوریتم‌ها برای تحلیل روندهای بازار و پیش‌بینی بر اساس داده‌های تاریخی استفاده می‌کند. نرم‌افزار معاملات سهام که مبتنی بر هوش مصنوعی است، هنگام تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری‌ها، نوسانات قیمت و ریسک را نیز در نظر می‌گیرد. امروزه، اکثر پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری آنلاین، نوعی برنامه‌های سرمایه‌گذاری موبایلی، ربات‌های معاملاتی یا طراحی‌های وب‌سایت بصری را ارائه می‌کنند که فناوری هوش مصنوعی را در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری ادغام می‌کند. سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی این نوید را دارد که به سرمایه‌گذاران، اطلاعاتی را که برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد مجموعه‌ای از گزینه‌های سرمایه‌گذاری نیاز دارند، ارائه دهد.
کلاهبرداران از اصطلاحاتی مانند «هوش مصنوعی» برای سرقت پول از سرمایه گذاران استفاده می‌کنند
کلاهبرداران از تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی آگاه هستند و از این تبلیغات به نفع خود برای فریب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. یکی از انواع متداول کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری این است که کلاهبرداران از عبارات خاصی استفاده می‌کنند تا سرمایه‌گذاران را ترغیب کنند که پول خود را تحویل دهند.
دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا (DFPI) اخیراً متوجه افزایش کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری شده که ادعا می‌کنند از هوش مصنوعی برای کسب درآمد برای سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. معمولاً این نوع از کلاهبردارها ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی‌ آنها می‌تواند از طرف سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را معامله و سودهای بسیار خوبی ایجاد کند.

از هوش مصنوعی برای فریب سرمایه گذاران استفاده می‌شود

سرمایه گذاران باید مراقب آنچه می‌بینند و می‌شنوند باشند، زیرا کلاهبرداران از هوش مصنوعی و هیاهوی هوش مصنوعی به روش‌های خلاقانه برای فریب سرمایه گذاران استفاده می‌کنند.
مثلا از هوش مصنوعی می‌توان برای ایجاد افرادی که واقعا وجود ندارند استفاده کرد. در یک مثال، یک پلتفرم سرمایه‌گذاری رمزارز، یک ویدیوی YouTube ایجاد کرد که در آن مدیرعامل، آن شرکت را برای سرمایه‌گذاران احتمالی تبلیغ می‌کرد. در واقعیت، این یک فریب بود. آن فرد مدیر عامل شرکت نبود، بلکه یک آواتار ساختگی بود که با هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده بود تا یک فیلمنامه را بازگو کند.
همچنین می‌توان از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی صداها استفاده کرد. بنابراین اگر از کسی که شبیه یک دوست یا یکی از اعضای خانواده به نظر می‌رسد تماس تلفنی دریافت می‌کنید، ممکن است در واقع یک کلاهبردار با استفاده از صدای او باشد.

چگونه از خود محافظت کنیم

·        توجه داشته باشید که کلاهبرداران در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری فرضی به سرمایه‌گذاران دروغ می‌گویند. بسیاری از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری که ادعا می‌کنند از طرف سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال معامله می‌کنند، کلاهبرداری‌های کاملی هستند که هیچ فعالیت تجاری واقعی ندارند.
·        در مورد پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری که ادعا می‌کنند از هوش مصنوعی برای ایجاد بازده برای سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند، محتاط باشید. در بسیاری از موارد، این ادعاها دروغ‌هایی هستند که قصد دارند سرمایه‌گذاران را فریب دهند تا پول خود را اغلب به شکل دارایی‌های رمزنگاری شده تحویل دهند.
·       به افرادی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری خاصی را در پلتفرم‌های آنلاین مانند یوتیوب و تلگرام تبلیغ می‌کنند بسیار مشکوک باشید.
·        برخی از طرح‌ها، مانند پونزی یا طرح‌های هرمی، به کاربران برای معرفی دیگران برای کسب درآمد متکی هستند. طرح‌های پونزی با وجوه سرمایه‌گذاران جدیدتر به سرمایه‌گذاران قبلی «سود» می‌پردازد. طرح های هرمی برای جذب سرمایه گذاران جدید کمیسیون می‌پردازند. یک فرصت سرمایه‌گذاری که از شما می‌خواهد سرمایه‌گذاران جدیدی را جذب کنید، ممکن است یک پرچم قرمز باشد.
·        مراقب سرمایه‌گذاری‌هایی باشید که بازدهی بالا با ریسک کم را وعده می‌دهند، معمولا اگر خیلی خوب به نظر می‌رسد، یک فریب است.
·        همچنین اگر قصد خرید سهام شرکت‌ها را دارید، فریب برچسب‌ «فعال در حوزه هوش مصنوعی» را نخورید. چون  بسیاری از شرکت‌ها از نام این ابزار فقط برای سودجویی استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار