کد خبر: ۱۱۳۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵ 17 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، این روزها با تصویب طرح منطقه آزاد مازندران توسط شورای نگهبان و دستور اجرای آن توسط رئیس جمهور مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است و سوالات زیادی را مطرح ساخت.

آیا منطقه آزاد نوشهر، کلید بازگشت بندر نوشهر به دروازه توسعه و تجارت کشور خواهد بود؟ یا تکرار تجربه تلخ سایر مناطق آزاد؟

مناطق آزاد به نواحی محصور و محافظت شده ای اطلاق می گردد که با استفاده از مزایایی مانند بخشودگی مالیاتی و گمرکی، معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات، جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی مدرن، امکانات تولید و کسب درامد ارزی را فراهم می سازد.
مهمترین اولویت مناطق آزاد در جهان، گسترش و تسهیل تولید و افزایش صادرات محصولات داخلی یک منطقه می باشد اما تجربه مناطق آزاد سابق در ایران خلاف این واقعه را اثبات می نماید...! متاسفانه مناطق آزاد در کشور به پایگاهایی برای  واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری به داخل محدود شده اند نه صادرات و تولید‼️ و بخاطر تحریم ها کمتر موفق به جذب سرمایه گذار خارجی و توریست بوده اند...!
تجربه این مناطق نشان داده که این امتیاز با وجود رانت و فساد گسترده، بیشتر به نفع طبقه مرفه و بالا نشینان منطفه آزاد بوده و اشتغال، توازن، عدالت و تقسیم امکانات، توسعه و پویایی تولید در سطح منطقه آزاد به درستی تقسیم نگردیده است‼️
آیا منطقه آزاد نوشهر دنباله روی راه دیگر مناطق آزاد کشور خواهد بود.
پاسخ به این پرسش مستلزم گذشت زمان است...! اکنون این ظرفیت برای مردم منطقه رقم خورده  و باید تلاش کرد تا کمترین آسیب و بیشترین فرصت را برای همه مردم شهرستانهای نوشهر و چالوس و کلاردشت داشته باشد واین امر مستلزم ایجاد زیرساختهایی از جمله: دسترسی به شبکه ریلی کشور و جاده های استاندارد، انتصاب مدیران و کارگروه بومی با دانش که اتاق فکر توسعه منطقه آزاد را طبق اهداف اسناد توجیهی مدنظر و متناسب با آن تصمیم سازی نمایند و نظارت دقیق و ضابطه مند در اجرائیات داشته باشند.
اگر به مدل تأمین مالی برای ایجاد و توسعه زیرساختها و بی برنامگی در نظارت بر فعالیت منطقه ازاد نوشهر با توجه به موقعیت توریستی بودن و غیر صنعتی آن فکر اساسی نشود، می تواند این طرح را به سرنوشت بقیه مناطق آزاد کشور تبدیل به آسیبی جدی برای اقتصاد منطقه مبدل سازد؛ مگر اینکه نظارت از ابتدا به طور دقیق صورت پذیرد و راه های سودجویی و فرصت طلبی در این منطقه بسته گردد.
منطقه آزاد به خودی خود مسئله بدی نیست، اما اگر از ابتدا درست مدیریت و نظارت نگردد بحران زاست.‼️

دکتر سعید حق پرست
رسانه ای به وسعت شمال ایران


 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار