کد خبر: ۱۱۳۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳ 16 October 2023

با وجود برقراری روابط ایران و عربستان، هنوز سازمان حج و زیارت جزئیاتی از عمره مفرده اعلام نکرده است‌. اما برخی در حال ثبت‌نام از زائران هستند و با دریافت ۸۰ میلیون تومان بدون فیش و نوبت متقاضیان را به عمره می‌برند.

۸۰ میلیون تومان بدهید، بدون فیش و نوبت به عمره بروید!

از اوایل سال جاری پس از برقراری روابط ایران و عربستان و راه‌اندازی سفارتخانه و کنسولگری ایران در عربستان، احتمال اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی هم قوت گرفت.

اعزام نشدن زائران به عمره با وجود برقراری روابط سیاسی با عربستان 

در ابتدای این مسیر مسوولان کشورمان درصدد تأمین عزت، امنیت و کرامت ایرانیان در عربستان بودند که با تحقق این امر و تضمین سعودی‌ها، تلاش‌ها برای پذیرش سایر شروط ایران ادامه داشت که با موافقت عربستان، احتمال تشرف ایرانیان به خانه خدا افزایش یافت.

حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از انتظار حدود ۶ میلیون ایرانی برای عمره مفرده خبر داد و به نظر می‌رسید که با برقراری روابط ایران ‌‌و عربستان، اواخر بهار و اوایل تابستان سفرها از سر گرفته شود.

حتی در آن زمان برخی از مسؤولان به تلاش برای هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی به منظور اعزام زائران و برخی دیگر از مسؤولان نیز به مشکلات ارزی برای ازسرگیری اعزام‌ها اشاره داشتند.

با همه فرازونشیب‌ها نیمه اول سال جاری هیچ زائر ایرانی در قالب کاروان حج و زیارت به عمره مفرده اعزام نشد و میلیون‌ها ایرانی همچنان چشم انتظار تشرف به سرزمین وحی ماندند.

سعودی‌ها آماده پذیرش زائرانی ایرانی هستند

به گفته منابع آگاه، عربستان برای پذیرش زائرانی ایرانی و انجام اعمال عمره مفرده آمادگی دارد و منتظر ایرانیان است.

با این وجود، به دلیل نبود آمادگی از سوی ایران و حل نشدن مشکلات ارزی برای اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی، وضعیت سفر عمره مشخص نیست. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نیز در ایام اربعین امسال با اشاره به نامشخص بودن زمان اعزام‌ها به عمره مفرده، از تلاش‌ها برای برقراری این سفرها برای ایرانیان خبر داد.

چرا زمان ثبت‌نام و اعزام به عمره مشخص نیست؟

اکنون یک ماه از اربعین هم می‌گذرد و در آستانه ماه ربیع‌‌الثانی هستیم. اما همچنان خبری از ثبت‌نام و اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی نیست و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام‌ها اطلاع‌رسانی خاصی هم در این زمینه نکرده است تا زائران تا این اندازه بلاتکلیف نباشند.

 

البته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته‌های اخیر با بیان اینکه امیدواریم ماه آینده ثبت‌نام زائران عمره آغاز شود، از برنامه‌ریزی برای اعزام ۳۵۰ هزار زائر به عمره تا پایان سال جاری خبر داد و گفته است که در تلاش هستیم این تعداد سال آینده به ۸۰۰ هزار نفر نیز برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار