دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری از تصویب مغایرت‌های طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کرج خبر داد و گفت: فردیس از کرج جدا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱ 10 October 2023

تصمیم جدید برای البرز؛ فردیس از کرج جدا می‌شود

به گزارش «تابناک البرز» خسرو دانشجو در خصوص مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کرج و تصمیمی که در این‌باره گرفته شد، اظهار کرد: در فرایند تهیه طرح تفصیلی کرج که در حال طی مراحل استانی و اخذ مصوبه از  کمیسیون ماده 5 استان است. مغایرت‌های اساسی در 4 محور تغییرات خط محدوده و حریم، تغییرات نظام جمعیت شهر و آینده‌نگری آن، تغییرات نظام شبکه معابر و تغییرات نظام پهنه‌بندی شهر ایجاد شده بود که در جلسه شورا مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس مصوبه قبلی هیئت وزیران، انتزاع شهر فردیس از کرج و الحاق روستای محمودآباد به شهر کرج مورد موافقت قرار گرفته بود. بر این اساس خطوط محدوده و حریم شهر مورد بازنگری و تدقیق قرار گرفت. همچنین با توجه به تدقیق مسیر به وسیله بزرگراه شمالی کرج  بخش‌هایی از محدوده شهر حذف و بخش‌هایی به آن اضافه شد تا بزرگراه شمالی به عنوان عارضه مشخص و خوانا تعیین کننده خط محدوده شهر در سمت شمال باشد.

وی ادامه داد: برخی تغییرها در نقش و عملکرد محورهای شریانی درجه یک شهر کرج شامل بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها و محورهایی که پایین‌تر از سطح شهر هستند با توجه به پیشنهادهای مصوب در مرجع استانی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مورد بررسی و با اصلاحاتی تصویب شد. همچنین، شورای‌عالی شهرسازی و معماری با افزایش افق طرح جامع شهر کرج از 1405 به 1410 موافقت کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب سند پهنه‌بندی برای شهر کرج، گفت: بر اساس دستورالعمل سند پهنه‌بندی مصوب سال 1396، سند پهنه‌بندی کرج مصوب شد که ملاک ارجاع مراجع استانی است. با این مصوبه، عرصه‌های واقع در حریم شهر کرج به پهنه‌های 5 گانه‌ای که بر اساس مصوب شورای‌عالی تدقیق شده  تقسیم خواهد شد. در هر پهنه، فعالیت مجاز به استقرار و یا فعالیت ممنوع و یا فعالیت مشروط تعیین شده است که بر اساس سند، تکلیف مدیریت شهری در راهبری و صدور مجوزها در حریم شهر تعیین شده است.

دانشجو اظهار کرد: تامین اراضی نهضت ملی در شهر بیرجند، بررسی و تصویب مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کرج و تصویب سند پهنه‌بندی شهر کرج موضوع‌های مورد بررسی در جلسه یازدهم بود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص تامین اراضی نهضت ملی در شهر بیرجند و تصمیم شورا در اینباره، گفت: پیشنهاد الحاق اراضی دولتی با مساحت تقریبی 500 هکتار در شرق شهر و در حدفاصل بافت کالبدی و کنار گذر شرقی در جلسه شورای مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به محدودیت‌های توسعه شهر در سایر جهات به لحاظ اراضی زراعی و عرصه‌های آبخوان با این توسعه موافقت شد. همچنین با تصمیم شورا بخش‌هایی از این زمین که با حریم گسل و حریم کنار گذر تداخل داشت از توسعه شهری حذف شد.   

دانشجو تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای‌عالی، تنوعی از الگوهای ساخت در قالب قطعات مسکونی کم‌تراکم و تراکم متوسط با ظرفیت حدود 12 هزار واحد بر این اساس احداث خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار