تعداد دانشگاه های ایران در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۴، از ۶۵ به ۷۳ دانشگاه افزایش یافت .
کد خبر: ۱۱۲۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸ 02 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: 73 دانشگاه از دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی تایمز 2024 حضور دارند.

فاضل زاده افزود: در سال 2023 تعداد 65 دانشگاه در رتبه بندی تایمز حضور داشتند. این تعداد در سال 2024 به 73 دانشگاه رسیده است. همچنین، مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان و دانشگاه صنعت نفت نیز در فهرست Reporter آورده شده است.

آمار دانشگاه های ایران که طی سال های مختلف در این رتبه بندی حاضر بوده اند در نمودار زیر قابل مشاهده است:

رئیس مؤسسه ISC گفت: در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با قرار گرفتن در بازه رتبه ای 350-301 به عنوان رتبه اول جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است. همچنین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه دوم، و دو دانشگاه علم و صنعت ایران و تهران نیز به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند. تمام این چهار دانشگاه نسبت به سال گذشته، ارتقا رتبه داشته­ اند.

بدین ترتیب، بهترین رتبه ایران که در سال گذشته 400-351 بوده است با ارتقا یک بازه ای به رتبه 350-301 رسیده است.

وی افزود: رتبه دانشگاه ­های جمهوری اسلامی ایران در جدول زیر نشان داده شده است.

دانشگاه هایی که رتبه بندی آنها در بازه یکسان هستند همگی هم‌­رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی تایمز و بر اساس حروف الفبا (به لاتین) است.

بر اساس معیارهای اصلی رتبه بندی، در معیار آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، در معیار محیط پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی شریف، در معیار کیفیت پژوهش دانشگاه نوشیروانی بابل، در معیار چشم اندار بین المللی دانشگاه قم و در معیار صنعت دانشگاه صنعتی شریف رتبه های اول را در بین دانشگاه های ایران داشته اند.

جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی تایمز 2024

فاضل زاده گفت: در رتبه بندی تایمز 2024، تعداد 393 دانشگاه از 25 کشور اسلامی حضور دارند. از نظر تعداد دانشگاه، کشورهای ترکیه با 75 دانشگاه، جمهوری اسلامی ایران با 73 و پاکستان با 39 دانشگاه، مصر با 28 و اندونزی با 24 دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته اند.

سایر کشورهای اسلامی که این رتبه بندی حضور داشته اند در نمودار زیر قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: نتایج نشان می دهد که 26 دانشگاه از کشورهای اسلامی رتبه های زیر 500 دارند، که طبق برنامه 10 ساله «علم، نوآوری و فنآوری کشورهای اسلامی عضو OIC» (مصوب 2017 در قزاقستان) لازم است تا 2026 تعداد 50 دانشگاه از کشورهای اسلامی در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. به همین دلیل باید تلاش جدی همراه با تهیه برنامه راهبردی و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه های این کشورها صورت گرفته تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه ها، رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی کسب نمایند.

بهترین رتبه کشورهای اسلامی مربوط به کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی با رتبه 250-201 می باشد.

تعداد دانشگاه های برتر کشورهای اسلامی به همراه بهترین رتبه در جدول زیر قابل مشاهده است:

جایگاه دانشگاه های جهان در رتبه بندی تایمز 2024

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه بندی تایمز 2024، تعداد 1904 دانشگاه برتر جهان از 108 کشور رتبه بندی شده¬اند و 769 دانشگاه نیز با عنوان (Reporter) آورده شده اند. این دانشگاه ها اطلاعات مورد نیاز مؤسسه تایمز را برای رتبه بندی ارسال کرده اند اما شرایط لازم برای احراز رتبه را نداشته اند.

در رتبه بندی تایمز 2024، دانشگاه آکسفورد برای هشتمین سال متوالی رتبه اول را از آن خود کرده است، دانشگاه استنفورد رتبه دوم و موسسه MIT رتبه سوم را کسب کردند.

وی افزود: بر اساس رتبه های کسب شده در معیارهای اصلی، دانشگاه استنفورد رتبه اول را در معیار آموزش دارد، در حالی که دانشگاه های آکسفورد و کمبریج از نظر محیط پژوهشی در صدر قرار دارند. در کیفیت پژوهش، MIT رتبه اول را دارد و دانشگاه شارجه در امارات متحده عربی بالاترین امتیاز را در چشم انداز بین المللی کسب کرده است و در نهایت، 28 موسسه در معیار«صنعت»، امتیاز 100 را دریافت کرده اند.

در جدول زیر رتبه اول تا دهم این رتبه بندی قابل مشاهده است.

در بین 10 دانشگاه برتر جهان 3 دانشگاه از کشور انگلستان و 7 دانشگاه از ایالات متحده حضور دارند. دانشگاه تسینگهوا در چین اولین دانشگاه آسیایی است که توانسته است رتبه 12 را در این رتبه بندی به دست آورد.

وی ادامه داد: رتبه بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها است که اولین بار در سال 2004 با همکاری تایمز و کیو اس تحت عنوان رتبه¬بندی "تایمز - کیو‌اس" و از سال 2010 به بعد با همکاری موسسه تامسون رویترز منتشر شد. رتبه بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه ها بخشی از اطلاعات مورد نیاز خود را از خود دانشگاه ها، بخشی دیگر را از نظرسنجی ها و بخشی را از پایگاه اسکوپوس به دست می آورد (از سال 2016 منبع اطلاعاتی خود را از WoS به پایگاه اسکوپوس تغییر داده است).

 

روش شناسی رتبه بندی تایمز

فاضل زاده گفت: روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز 2024، در ویرایش بیستم این رتبه بندی، به طور قابل توجهی تغییر کرده است. تعداد شاخص های مورد استفاده از 13 به 18 شاخص رسیده است. شاخص تحصیل در خارج از کشور در رتبه بندی فعلی وزن صفر را دارد که در آینده مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. مانند روش­ شناسی پیشین، شاخص ­های عملکردی در 5 معیار کلی قرار دارند: آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم انداز بین المللی و صنعت.

جدول زیر شاخص های مورد استفاده در هر معیار را نشان می­ دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار