مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در شهرک‌های جدید و اقماری استان فضای آموزشی تعریف نشده و این کمبود جزو معضلات ماست.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ 20 September 2023

محمدرضا ابراهیمی افزود: بخش زیادی از مشکل کمبود فضای آموزشی به افزایش مهاجرپذیری و ازدیاد تعداد دانش‌آموزان برمی‌گردد که البته این مساله حاصل موالید جدید نیست بلکه ناشی از مهاجرپذیری اصفهان و افزایش مهاجرت سال‌های گذشته از شهرهای کوچک، شهرستان‌ها و استان‌های همجوار به این استان است.

ابراهیمی گفت:در حال حاضر اصفهان و شهرستان‌های کاشان، خمینی‌ شهر، بُرخوار و شهرک‌های جدید مسکونی و مناطق انبوه‌سازی‌ شده و مسکن مهر، فضای آموزشی لازم را ندارند و در این زمینه آموزش و پرورش با معضل مواجه است.

وی اضافه کرد: طبق قوانین موجود به ازاء هر۲۰۰ واحد مسکونی باید یک فضای آموزشی ۱۲ کلاسه احداث شود اما بدلیل بی‌مهری متولیان امر، ما با کسری مدرسه مواجهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان، شهرهای فولادشهر، بهارستان و شهرک‌های شهید کشوری، سیمرغ و گُل نرگس و نیز مسکن مهر شاهین شهر را از نقاط دارای کمبود یا نبود فضای آموزشی اعلام کرد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر برخی دیگر از مدارس استان بدلیل قدمت زیاد از استاندارد لازم خارج شده و برخی دیگر بخصوص در حوزه شمال شهرستان بُرخوار و شاهین‌شهر بدلیل پدیده فرونشست زمین و احتمال حدوث خطر، از گردونه نظام آموزشی خارج شده‌اند.

ابراهیمی با تاکید به اینکه سیاست آموزش و پرورش در این زمینه نگهداشت فضاهای آموزشی موجود است، گفت: اجرای تعداد پروژه‌های آموزشی در استان بصورت مشارکتی و با کمک خیرین افزایش یافته است کمااینکه امسال ۵۳ واحد آموزشی با ۲۵۰ کلاس درس در استان به بهره‌برداری رسید.

وی از دیگر معضلات آموزش و پرورش اصفهان را وجود اتباع بیگانه دانست و گفت: سال گذشته ۵۴ هزار دانش‌آموز از اتباع بیگانه در استان مشغول تحصیل بودند که حدود ۹۰ درصد آنان دانش‌آموزان اتباع افغانستانی هستند و امسال آموزش و پرورش برای پذیرش آنها در حال ساماندهی بوده و اولویت را به دانش‌آموزان تبعه‌ دارای "کُد رهگیری یکتا" قرار داده است.

ابراهیمی همچنین گفت: در سال تحصیلی جاری یک میلیون دانش‌آموز در سطح استان به کلاس درس می‌روند که بیشترین آنها در مقطع دبستان و ۴۶ درصد آنها در مقطع متوسطه دوم، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هستند.

وی با اشاره به اینکه شعار سال تحصیلی جدید، "تربیت دینی و عدالت آموزشی" است، افزود: اولویت امسال آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین در خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که تلاش می‌شود اثر آن در سطح مدارس نیز مشهود باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در سال‌های گذشته به مدارس دولتی توجه کمتری شده بود و امسال با توجه به رویکرد رهبری مبنی بر توجه بیشتر به مدارس دولتی، امکانات آموزشی و تقسیم نیروی انسانی را در مدارس دولتی توسعه داده‌ایم که اجرای"طرح شهید عجمیان"، شاداب‌سازی مدارس دولتی و کلاس‌های تقویتی و فوق پیشرفته در همه مقاطع تحصیلی، بخشی از رویکرد نوین ما در این زمینه است.

وی در ادامه به برنامه‌های جانبی" اردوهای راهیان پیشرفت" در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۴۲ هزار دانش‌آموز استان در "طرح راهیان پیشرفت" شرکت و با پروژه‌های آن آشنا شدند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال ۲ هزار و ۷۰۰ معلم جذب آموزش و پرورش اصفهان شدند، بیان داشت: کمبود نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت بازنشستگان همچنان جزو مشکلات آموزش و پرورش استان است.

ابراهیمی همچنین تاکید کرد: هیچ مدرسه غیرانتفاعی حق ندارد افراد فاقد کارت صلاحیت معلمی را بکارگیرد و چنانچه فردی بخواهد در مدارس غیردولتی تدریس کند؛ باید طبق سند تحول بنیادین ۳۶۰ ساعت دوره آموزشی بگذراند تا کارت صلاحیت آموزگاری برای او صادر شود.

وی گفت: امسال اصفهان نخستین استان پس از تهران بود که دارای رتبه تک رقمی در کنکور شد و در این زمینه باید راه را برای دانش‌آموزان خلاق فراهم ساخت .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار