رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب با تاکید بر اینکه ایران با وجود معادن، کشاورزی و صنایع دستی کشوری بسیار غنی است که به اندازه‌ ۲۰ کشور محصولات دارد، گفت: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که سفرای کشورهای عربی‌ علاقه‌مند هستند با ایران بزرگ، ارتباط اقتصادی داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲ 12 September 2023

به گزارش تابناک قم، سید زین العابدین شهرستانی، رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در قم برگزار شد، به بیان اهمیت تجارت با همسایگان عرب، به عنوان یکی از اهداف اصلی این انجمن اشاره کرد و گفت: این انجمن با هدف بهبود و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین تجّار این کشورها، تلاش می‌کند تا از ظرفیت منابع همسایگان جنوب ایران برای صادرات انرژی کشور به مناطق و کشورهای غیر همسایه، بهره برد.

رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب از وجود بازار مصرف در کشورهای عربی برای کالا و خدمات ایرانی، اعم از کالاهای مصرفی، خدمات فنی و مهندسی به عنوان نقطه قوّتِ تجارت با همسایگان حوزه‌ خلیج فارس یاد کرد و در این خصوص گفت: ویژگی‌های خاص و موقعیت ژئوپولیتیک کشور ایران در منطقه و لزوم دستیابی به اهداف اقتصادی، علمی و فناوری، نیازمند ارزیابی سطح روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس است که نباید از آن غافل شد.

وی بررسی اهمیت تجاری کشورهای عربی برای ایران را با هدف توسعه‌ اقتصادی، موضوعی آشکار ارزیابی کرد و گفت: توجه به نقش بسیار مهم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در منطقه‌ی خلیج فارس و نیز تاثیر‌گذاریِ بزرگ آن کشورها در صنعت نفت، گاز، حمل و نقل و گردشگری، امری ضروری است.

شهرستانی، بازاریابی ایران را خصوصا در موضوع صادرات، خیلی ضعیف دانست و گفت: کشوری مثل ترکیه، حدود ۳۰ میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری کرد و پس از یک سال، ۶۰ میلیارد دلار برد یا کشورهایی چون: مصر، اردن و ترکیه همچنان می‌آیند در خلیج فارس و میلیون‌ها دلارِ خلیجی‌ها را می برند؛ در حالی که ما همسایه هستیم و عملا نمی‌توانیم کاری کنیم‌ و متاسفانه فقط ادعا داریم؛ لذا باید بگوئیم که از این جهت، ما ایرانی‌ها اهل شعار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی به لحاظ وجود معادن، کشاورزی، صنایع دستی و ...، کشوری بسیار غنی است که به اندازه‌ی ۲۰ کشور، محصولات دارد، گفت: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که سفرای کشورهای عربی‌ علاقه‌مند هستند که با ایران بزرگ، ارتباط اقتصادی داشته باشند.

رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب، وسعت استان کرمان را به اندازه پنج کشور عربی عنوان کرد و با اشاره به محصولات این استان کشور افزود: پسته، فرش و صنایع دستی، گوشه‌ای از محصولات این استان بزرگ است  ولی متاسفانه با همه این اوصاف، تسلّط ما در بازار جهانی بر این محصولات، آنچیزی نیست که باید باشد.

وی ضعف در بسته بندی را از جمله مشکلات بازار صادرات ایران بیان کرد و گفت: فقط یک استانِ ایرانِ بزرگ، همه چیز دارد؛ ولی متاسفانه ضعف زیادی در بسته بندی، ارائه محصول و تبلیغات دارد.

شهرستانی، در پایان، با اظهار تاسف از اینکه هیچ برنامه ای برای بسته بندی و تبلیغ کالاهای ایرانی نداریم و از خیلی از کشورها عقب هستیم، گفت: ایران باید بازار منطقه را قبضه کند.

گفتنی است پنجم مهرماه سال جاری با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین تُجّار کشورهای عربی، همایشی در تهران برگزار خواهد شد که سفرای قبلی ایران در کشورهای امارات متحده عربی، عمان، عربستان سعودی و قطر، در آن سخنرانی خواهند داشت تا پیرامون کشف فرصت‌ها، جذّابیت‌ها و مشکلات بازرگانی تجاری، مباحث خود را طرح نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار