مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: طی دو سال گذشته، 3 هزار و 477 هکتار از اراضی ملی به بخش دولتی و غیر دولتی واگذار شده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ 30 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا نصرآبادی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی طی سال‌های گذشته در حوزه آبخیزداری فعالیت‌های فراوانی انجام داده است.

وی ادامه داد: اقداماتی که نه‌تن‌ها رتبه برتر را برای این استان به‌ارمغان آورده بلکه توانسته الگوی دیگر استان‌های کشور باشد، علاوه بر این در راستای مقابله با پیشروی بیابان نیز گام‌های موثری برداشته شده و در یک سال اخیر نیز با اجرای طرح یک میلیارد درخت توانسته اقدامات مطلوبی انجام دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی افزود: از این رو بررسی گلچینی از اقدامات این سازمان طی دو سال اخیر نشان می‌دهد، منابع طبیعی و آبخیزداری استان توانسته تا حد مطلوبی بخشی از دغدغه‌های این استان را کاهش دهد.

نصرآبادی با اشاره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری طی سال گذشته تا ابتدای شهریور ماه جاری گفت: در این مدت با تخصیص اعتبارات لازم، تعداد ۲۰۰ سازه آبخیزداری با حجمی معادل ۵۳۷ هزار مترمکعب در ۷۵ حوضه آبخیز به مساحت ۷۳ هزار هکتار اجرا شده است.

وی اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این سازه‌ها را ۱۳۸ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: حجم جدید آبگیری ایجاد شده بیش از ۲ میلیون مترمکعب است که ۱۸۷ روستا و آبادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در این راستا ۷ هزار و ۵۰۰ خانوار و ۲۵۰ منبع آبی تحت تأثیر گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در خصوص پروژه‌های مشارکتی این اداره کل با قرارگاه امام حسن (ع) اعلام کرد: در این راستا اعتبار ابلاغی ۳۰۰ میلیارد تومان بوده برای سطح اجرایی ۵۲ هزار هکتار بوده است، علاوه بر این اعتبار برای اولین‌بار در استان تفاهم‌نامه‌ای ۳ ساله با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های مختلف در سطح یک میلیون و ۷۰۰ هکتار اجرا خواهد شد.

نصرآبادی در ادامه از تصویب اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل اقدام ملی محرومیت‌زدایی از سال ۱۴۰۰ (مبلغ مصوب ۱۰۲ میلیارد تومان و اعتبار هزینه شده ۸۰ میلیارد تومان) برای اولین بار در استان خبر داد.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم سطحی معادل ۱۳ هزارو ۶۵۰ هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی و آبیاری سنواتی با اعتبار ۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در استان انجام گرفته است که تعداد ۳۷ روستا و ۵ شهر با جمعیت ۹۵۰۰۰ نفر بهره‌بردار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی افزود: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۲، یک میلیون و ۸۶۲ هزار اصله نهال در خزانه‌های منابع طبیعی استان تولید شده، در حالی که این رقم طی سال‌های قبل، ۲۳۶ هزار اصله نهال بوده است.

نصرآبادی گفت: تعداد نهالستان‌های فعال تا قبل از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان سه نهالستان بود که بعد از اجرای طرح مذکور ۲۲ نهالستان در سطح استان فعال شد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح کاداستر در کشور تصریح کرد: کاداستر اراضی ملی و دولتی تا پایان سال ۱۳۹۹ به مساحت ۱۰ میلیون هکتار و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به مساحت ۵ میلیون هکتار بوده است، بر این اساس کل مساحت استان (۱۵ میلیون هکتار) به اتمام رسیده است.

نصرآبادی درباره واگذاری اراضی به بخش دولتی و غیردولتی در دولت سیزدهم اعلام کرد: ۳ هزار و ۴۷۷ هکتار از اراضی ملی به بخش دولتی و غیر دولتی واگذار شده است.

وی اعلام کرد: در کاداستر اراضی ملی و دولتی در سال ۱۴۰۱، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی اقدام شاخص در این زمینه را طی دو ساله اخیر، تحویل و تحول هزار و ۳۵ هکتار زمین به اداره کل راه و شهرسازی استان عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع منجر به کسب رتبه اول استان در جهت تأمین زمین طرح اقدام ملی مسکن شده است.

نصرآبادی با اشاره به همکاری مطلوب منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در زمینه توسعه معدنی استان گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۵/۳ میلیون هکتار از مساحت استان برای توسعه معادن اختصاص یافته است.

وی به پروژه‌های افتتاحی این اداره کل در هفته دولت اشاره و خاطرنشان کرد: در هفته دولت سال جاری ۱۳ پروژه با اعتبار هزینه شده، ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود که تعداد هزار و ۹۱۸ خانوار در ۶۱ روستا از مزایای این پروژه‌ها بهره‌مند شده‌اند، علاوه بر این ۵۶ منبع آبی تحت تاثیر قرار گرفته و چهار هزار و ۴۱۰ نفر اشتغال تثبیت شده است.

برچسب ها: بیرجند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار