خطیب جمعه تهران خطاب به دولتمردان تاکید کرد تدابیر ویژه برای کنترل بر بازار بویژه در اقلام ضروری خواسته جدی است .
کد خبر: ۱۱۲۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ 25 August 2023

به گزارش تابناک تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با دعوت همه به رعایت تقوا گفت: یکی از برجسته ترین جلوه های تقوا در روابط اجتماعی تعریف می‌شود. طبق اراده الهی روابط بین انسان ها براساس سلم و سلام است؛ یعنی افراد جامعه باید از یکدیگر احساس ایمنی کنند. حق عمومی به عنوان حق الناس فراگیر این است که از ناحیه دیگران احساس ایمنی کند و احساس خطر نداشته باشد. این موضوع اولین جلوه مسوولیت اجتماعی است.

اهم اظهارات خطیب این هفته نماز جمعه تهران ر بخوانید؛

*از ناحیه ما حقی از کسی تضییع شد باید این دنیا و آن دنیا پاسخگو باشیم.

*ما باید به کیفیتی زندگی کنیم، که ظلم و آزار و اذیتی به کسی وارد نشود. انسان مسلمان آغاز زندگی مومنانه اش مبتنی بر این است که از ناحیه او و زبان و قدم و قلم و دارایی او به دیگران آسیبی وارد نشود.

*اگر بر اثر نوع لباس من و رعایت نکردن حریم عفاف و حجاب و کاهش پوشش و استفاده از زینت های غیرمجاز دلی بلرزد و کسی به گناه بیفتد، از مصادیق ضرر است و بی مسوولیتی اجتماعی است و چنین شخص بی حیا و بی عفت و بی حجاب در برابر همه ضررهای مادی و معنوی که به دیگران وارد می شود ضامن و مسوول است.

*در معاملات و فعالیت‌های اقتصادی اگر مبتلا به گناه ربا شویم و پولمان را در نظام ربا وارد کنیم، علی رغم اینکه آن ربا گیرنده مسئول است رباخوار هم مسئولیت اول را دارد که نظام سالم اقتصادی را به خطر انداخته است.

*اگر کسی در مدیریت قرار میگیرد و براثر تصمیم غلط او آسیب به جامعه وارد می شود برای تمام خسارت هایی که وارد شده مسوول است. اگر کسی حیوانی را همراه خود می‌کند و بعنوان دوست صمیمی زندگی وارد محیط اجتماعی می‌کند، اگر باعث نگرانی و ترس دیگران شود مسوول است. کسانی که به اسم آزادی، سلامت اجتماعی را به مخاطره می اندازند افرادی بی مسوولیت هستند.

*در جریان ویروس کرونا حساسیت و نقش و مسوولیت روابط اجتماعی را بهتر درک کردیم، ولی زود فراموش کردیم. همه باید ماسک می زدند. کاش می دانستیم ویروس بی حیایی و بی عفتی به مراتب از ویروس کرونا خطرناک تر است.‌

*{ با اشاره فرارسیدن هفته دولت}: این هفته فرصت گرانبهایی برای دولتمردان ما برای تبیین دستاوردها و نقد مسیر طی شده و ... است‌.

*دولت سیزدهم دو سال را طی کرده است. مواضع انقلابی و هماهنگ با ارزشها و آرمان ها در جهت گیری این دولت برجسته است. طراوت و نشاط و امید و تحرک میدانی و ارتباط نزدیک مردمی و ... در این دولت مشاهده می شود. این دولت در شرایط بسیار دشوار و بعد از یک دهه رکود کار را تحویل گرفت و در همین مدت قدم های بلندی در جبران کاستی های قبل برداشته است.

*تحرک و رشد اقتصادی در اغلب شاخص ها از ویژگی های دولت است و ایجاد ثبات نسبی در ارز و طلا قابل ملاحظه است. ۸۰ هزار طرح و پروژه نیمه تمام وجود داشته که برای تکمیل آن اهتمام کردند. در رابطه با بهسازی یارانه ها تا کالابرگ و ترمیم حقوق بازنشستگان و ازادسازی سواحل و کاهش نرخ بیکاری قدم های خوبی برداشته شده است.

* تحرک در عرصه دیپلماسی حائز اهمیت است و گشایش هایی در این بخش بوجود آمده است. تقویت ارتباط با همسایگان و تقویت ارتقای راهبردی با آسیا و شرق و پیوستن به شانگهای و پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور از اقدامات خوبی است که انجام شد. مهار استکبار آمریکایی در حوزه اقتصادی موثر است و حضور ما در شانگهای جانمایی ایران در نظام جدید جهانی است.‌

*سرمایه گذاری همه جانبه در مساله هوشمندسازی مهم است و باید به آن بیشتر از قبل اهتمام شود.

*همچنین تدابیر ویژه برای کنترل بر بازار بویژه در اقلام ضروری خواسته جدی است و تقویت بیشتر به معیشت مردم و مبارزه بی امان با مفسدان اقتصادی و حل مساله خودرو از مطالبات جدی همه است.

*حرکت عظیم میلیونی با این زیبایی و وسعت به نمادی از عزت حسینی در برابر ظالمان تبدیل شده است و کابوس استکبار جهانی، راهپیمایی اربعین حسینی است.

*جنبه مردمی این حرکت عظیم باید صیانت شود.در راهپیمایی اربعین تدابیر مناسبی در شهرهای مرزی صورت گرفته و هماهنگی‌های خوب و پیگیری‌های مناسبی از سوی مسئولین، ائمه جمعه و موکب‌داران شکل گرفته و ما شاهد نذر ماشین و نذر آب در مسیرهای رفت و برگشت زائران هستیم و چه بسا ارزش این نذرها که از سوی مردم صورت می‌گیرد از خود زیارت هم بیشتر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار