سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین از اجرای عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی فریمان در این شهرستان به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸ 10 August 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی و به نقل از مهر، عباس توکلیان در گفتگویی اظهار داشت: گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه تاریخی فریمان در شهرستان اسفراین با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال آغاز و تا اواخر مردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین گفت: اعتبار موردنیاز برای انجام برنامه گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم تپه فریمان از محل اعتبارات استانی تأمین شده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به عدم وجود نقشه دقیق از عرصه و حریم تپه و اطلاعات کافی از چگونگی گسترش لایه‌های فرهنگی در زیر بافت با اجرای عملیات گمانه‌زنی امکان جلوگیری از تخریب بخش‌های باقی‌مانده از تپه فراهم می‌شود.

توکلیان خاطر نشان کرد: در همین راستا عملیات کاوش و گمانه‌زنی در دو تپه محوطه تاریخی ارگ نادری شهرستان شیروان و محوطه تاریخی آلمادوشن شهرستان راز و جرگلان در حال انجام است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین بیان کرد: تپه فریمان در بخش شمال غرب دشت اسفراین، در پایکوه‌های جنوبی منتهی‌الیه غربی رشته‌کوه آلاداغ و در بین تپه‌ماهورها، در فاصله حدود ۶ کیلومتری شمال غرب شهر اسفراین واقع شده است.

توکلیان گفت: به طور کلی در سطح تپه داده‌های فرهنگی از قبیل قطعات شکسته آجر، سفال، جوش‌کوره (سفالگری / آجر) قابل مشاهده است که با توجه به شواهد سفالی از قبیل نقوش زرد بر زمینه قهوه‌ای با خمیره قرمز آجری و قطعه سفال‌های با لعاب یکرنگ فیروزه‌ای، سبز لجنی متعلق به دوره سلجوقی و سفالینه‌های با نقوش سیاه بر زمینه شیری و گاهی نقوش مشکی و آبی بر زمینه سفید متعلق به دوره ایلخانی - تیموری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار