معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اهمیت ایجاد پارکینگ‌های کوچک و متوسط سطحی گفت: سیاست‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز پارکینگ باید به‌گونه‌ای باشد که شعاع دسترسی شهروندان به پارکینگ کاهش یابد.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 23 July 2023

به گزارش تابناک قم، رضا خانه‌زاد یزدی با اشاره به اهمیت تصمیم‌گیری برای نحوه اجرای نهضت پارکینگ در شهرداری قم اظهار کرد: وقتی یک نقطه را به پارکینگ طبقاتی تبدیل می‌کنیم، تا شعاعی نمی‌توانیم پارکینگ دیگری ایجاد کنیم، چراکه تمام انرژی و هزینه شهرداری صرف آن نقطه شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: در نقاطی که جاذب سفر است، برای این موضوع لازم است که اقدامات ویژه‌تری انجام شود، اما اینکه در یک محور به پارکینگ طبقاتی بسنده کنیم و گمان کنیم معضل پارکینگ حل‌شده است، صحیح نیست.

او با اشاره به اینکه به‌جای اینکه در یک محور یک پارکینگ طبقاتی ایجاد کنیم، می‌توانیم چند پارکینگ روباز با متراژ‌های ۸۰۰ تا هزار مترمربع ایجاد کنیم، اضافه کرد: این در حالی است که برای پارکینگ طبقاتی به عددی حدود دو هزار مترمربع نیاز داریم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: بر اساس فرهنگ شهروندی که در شهر قم قالب است، چندان متداول نیست که شهروندان بخواهند از تمام طبقات پارکینگ‌های طبقاتی استفاده کنند.

خانه‌زاد یزدی تاکید کرد: این موضوع شاید دور از ذهن باشد که شما در طبقه پنجم یک ساختمان خودروی خود را پارک کنید و بعد با آسانسور از ساختمان خارج شوید تا به امور روزمره برسید.

وی تصریح کرد: وقتی پارکینگ‌های کوچک و متوسط را در شهر احداث می‌کنیم، می‌توانیم شعاع دسترسی مردم به این مکان‌ها را کاهش دهیم، درنتیجه رضایت‌مندی و استقبال مردم بالاتر خواهد رفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به برگزاری جلسات منظم برای شناخت اراضی مستعد پارکینگ در سطح شهر قم ادامه داد: محاسبه بانک املاک در حوزه پارکینگ در شهرداری قم از سال گذشته آغاز شده بود که با رویکرد پارکینگ‌های موضعی با مساحت متوسط در حال ادامه است.

وی اضافه کرد: چند پروژه پارکینگ طبقاتی مانند خیابان امام خمینی (ره) و میدان ارتش در حال اجرایی شدن است که به این ظرفیت‌ها اضافه خواهد شد.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به ظرفیت خالی در پارکینگ‌های موجود، گفت: این مشکل به دلیل قوی نبودن اعمال قانون در شهر قم است. اگر اعمال قانون قوی باشد، دیگر پارک دوبل و پارک‌های غیرمجاز نخواهیم داشت و مردم به دنبال پارکینگ خواهند بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به ازای هر پارکینگی در ساخت‌وساز‌ها حذف می‌شود می‌توان پارکینگ ایجاد کرد، گفت: به‌صورت اصولی این کار باید شدنی باشد، اما در عمل وقتی می‌بینیم که فاصله میان قیمت زمین و قیمت حذف پارکینگ زیاد است، متوجه خواهیم شد که یک حذف پارکینگ منجر به ساخت یک پارکینگ نخواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار