مدیر اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به تجربه موفق سال‌های گذشته استان در استفاده از بذرهای گواهی شده برای افزایش میزان برداشت غلات، برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ یک‌هزار و ۷۹۲ تُن بذر جو و ۷۰۱ تُن بذر گندم گواهی شده در قم تولید شد.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ 23 July 2023

به گزارش تابناک قم، سید محمد سعادتی روز یکشنبه در گفت‌وگویی پیرامون این موضوع، بیان داشت: با توجه به این که استفاده از بذر گواهی شده از جمله پایه‌های اصلی تولید غلات به‌شمار می‌آید و می‌تواند تا ۲۰ درصد در افزایش تولید این محصولات تاثیر داشته باشد، گسترش استفاده از این نوع بذرها در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی قم است.

وی با بیان این که کشاورزان قمی با توجه به اهمیت بذر در افزایش تولید محصولات در مزارع ‌خود از بذور گواهی شده به خوبی استفاده می‌کنند، افزود:‌ در استان قم ۷۵ درصد از سطح زیر کشت گندم و ۳۵ درصد از سطح زیر کشت جو با استفاده از بذرهای گواهی شده‌، برای تولید محصول سبز می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده سازمان جهاد کشاورزی قم برای تولید بذرهای گواهی شده پرورشی و مادری و انجام تحقیقات فراوان در این زمینه، گفت: روند تولید تمام بذرهای گواهی شده در قم در بهترین شرایط و با نظارت دقیق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت می‌گیرد.

سعادتی ادامه داد: در این فرآیند اگر بذرهای مورد نظر از تمام مراحل تولید بر اساس ملاک‌های تعیین شده عبور کنند و در نهایت استاندارد لازم را داشته باشند، اجازه توزیع آن‌ها میان کشاورزان استان داده می‌شود و این موضوع حساسیت بالای این موضوع برای سازمان جهاد کشاورزی قم را نشان می‌دهد.

مدیر اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان این که ظرفیت تولید بذر جو گواهی شده در استان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته‌است، گفت: در قم برای تولید بذرهای گواهی شده گندم و جو از ارقامی استفاده می‌شود که با شرایط جوی استان سازگار بوده، مقاومت بالایی نسبت به آفات و بیماری‌ها دارند و برای رشد به دوره‌های آبیاری کمتری نیاز دارد.

گفتنی است امسال ۲۳ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قم زیر کشت جو و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان نیز زیر کشت گندم آبی و دیم بوده‌است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار