مدیرکل میراث فرهنگی همدان:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه با جدیت دنبال می شود و بر همین اساس آسفالت داخل عرصه هگمتانه در روز گذشته حذف و برچیده شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳ 20 June 2023

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه با جدیت دنبال می شود و بر همین اساس آسفالت داخل عرصه هگمتانه در روز گذشته حذف و برچیده شد.


به گزارش تابناک همدان  از روابط عمومی میراث فرهنگی استان همدان محسن معصوم علیزاده روز سه شنبه با اشاره به شتاب گرفتن رفع موانع برای پیگیری پرونده ثبت جهانی هگمتانه اظهار داشت: اقداماتی که باید تا زمان ورود ارزیابان پرونده ثبت جهانی“ هگمتانه تا مرکز تاریخی همدان” در استان به انجام برسد با برنامه‌ریزی و زمان بندی در حال انجام است.
وی ادامه داد: حذف آسفالت از مسیر بازار آهن‌فروشان، میدان اکباتان و بخشی از بلوار علویان تا بلوار الوند نیز بعد از بازگشایی مسیر جدید انجام می‌شود و با توجه به الزامی که وجود دارد آسفالت این بخش توسط میراث فرهنگی در حال برچیده شدن است و همچنین عملیات حذف آسفالت از خیابان هفتم تیر تا میدان هگمتانه آغاز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در راستای حذف ترافیک از عرصه هگمتانه که جزو الزامات ثبت جهانی است باید بلافاصله بعد از حذف ترافیک، آسفالت هم از عرصه هگمتانه جمع آوری شود.
معصوم علیزاده اظهار داشت: قسمت های مختلفی در سایت تاریخی هگمتانه که روی آن را آسفالت پوشانده است اما به دلیل آنکه سواره رو هنوز از میدان هگمتانه حذف نشده است پس این قسمت امکان برداشتن آسفالتش وجود ندارد.
وی افزود: در روزهای آینده هم قسمت های دیگری از آسفالت سایت هگمتانه که در سنوات گذشته یعنی از زمانی که میدان اکباتان و میدان گازران در دوران پهلوی اول ایجاد شد برداشته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، ساماندهی دسترسی به عرصه هگمتانه را که توسط شهرداری و فرمانداری به انجام خواهد رسید را از مهمترین موارد مرتبط به پرونده ثبت جهانی دانست و گفت: در حال حاضر اصلاح ترافیکی تقاطع بلوار الوند به بلوار علویان، ممانعت از تردد خودروهای شخصی از میدان اکباتان، حذف تردد ون‌ها از میدان اکباتان، حذف بازارچه موقت در عرصه هگمتانه و حذف پارک سوار اتوبوس سرگذر از مهمترین موارد است.
معصوم علیزاده اظهار داشت: این برنامه‌ریزی‌ها به تفکیک پهنه‌ها و دستگاه‌های متولی در پایگاه هگمتانه مطرح شده است تا موارد طبق زمان‌بندی‌های مشخص قبل از حضور ارزیابان یونسکو در همدان انجام شود.
وی ادامه داد: پنج پهنه در محدوده عرصه ثبت جهانی با تفکیک عملیات و دستگاه متولی که شامل عرصه‌های محوطه هگمتانه، بازار، پیاده راه اکباتان، پیاده راه میدان امام خمینی(ره) و پیاده‌راه بوعلی سینا شهر همدان است، تعیین شده‌است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: در این پهنه‌ها عملیات ساماندهی در عرصه هگمتانه، راسته بازارها، سراها و جداره‌ها پیش‌بینی شده است که پهنه عرصه داخلی هگمتانه از مهمترین موارد است.
معصوم علیزاده اظهار داشت: عملیات مرمت و ساماندهی برج و باروهای قبلی، اجرای پوشش کاوش‌های پیشین، مرمت کلیساها، مرمت نمای خارجی سرای جلدی و ساماندهی مسیرهای گردشگری توسط میراث فرهنگی استان در حال انجام است.
وی، کاروانسرای گلشن و میرزاکاظم را از ظرفیت‌های حائز اهمیت گردشگری استان همدان در پرونده ثبت جهانی دانست و گفت: پاکسازی و ساماندهی مسیر دسترسی به این کاروانسراها در راسته بازارهای همدان در حال انجام است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از اهمیت ساماندهی زیرساخت‌های لازم برای آمادگی همدان در ورود به عرصه ارزیابی توسط یونسکو خبر داد و گفت: تعامل و همکاری دستگاه‌های متعدد و مرتبط به ثبت‌جهانی در مرحله ارزیابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
معصوم علیزاده با اشاره به انجام ساماندهی جداره‌های پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و میدان مرکزی در شهر همدان گفت: در حال حاضر این موارد در دست انجام و همدان در تکاپوی ورود به سال سرنوشت‌ساز برای به نتیجه‌رساندن پرونده ثبت جهانی است.
وی اظهار داشت: پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو بهمن ماه گذشته تحویل شده‌است و این پرونده گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ابراز امیدواری کرد که ثبت‌جهانی این پرونده با مشارکت همه مسئولان محلی، شهروندان و ساکنان شهر تاریخی همدان در آینده نزدیک محقق شود و غنای فرهنگ و تاریخ ایران به نام همدان در عرصه جهانی معرفی شود.
وی یادآور شد: حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری در روزهای اخیر از اقدامات شاخص انجام شده در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه است.
معصوم علیزاده افزود: اجرای طرح جمع آوری معتادان از حریم تپه باستانی و خیابان اکباتان، جانمایی و ساماندهی انگشتر فروش ها، حذف زواید بصری و ساماندهی سیما و منظر با همکاری شهرداری، ساماندهی سرای میرزا کاظم و جانمایی تعدادی از مسیرهای حمل و نقل عمومی به انتهای خیابان اکباتان از دیگر اقدامات شاخص در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار