مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با بیان اینکه متاسفانه استفاده بی‌رویه از پلاستیک به فاجعه زیست‌محیطی تبدیل ومحیط زیست را در معرض تهدید جدی قرار داده است، توضیح داد: در این رابطه  لازم است حذف تدریجی کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی در فضاهای مختلف مثل ادارات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و ... در دستور کار قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 17 June 2023

به گزارش «تابناک البرز» مجید درگی با اشاره به ابلاغ آیین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در مهرماه سال گذشته، اظهار کرد:  آیین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک و میکروپلاستیک‌ها در ۱۰ ماده تصویب شده و در ماده ۲ آن که - یکی از مهم‌ترین مواد آیین‌نامه مذکور است - وزارت صمت مکلف است برنامه‌ای پنج ساله را تدوین کند تا سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی کیسه‌های پلاستیکی نازک با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون با کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر و یا سازگار با محیط زیست جایگزین شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از اثرات سوء ناشی از رها سازی کیسه‌های پلاستیکی در طبیعت مهمترین رویکرد این آئین نامه محسوب می‌شود، افزود: براساس این آیین نامه به تمامی دستگاه‌ها و ادارات استان ابلاغ شده تا مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه متاسفانه استفاده بی‌رویه از پلاستیک به فاجعه زیست‌محیطی تبدیل ومحیط زیست را در معرض تهدید جدی قرار داده است، توضیح داد: در این رابطه  لازم است حذف تدریجی کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی در فضاهای مختلف مثل ادارات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و ... در دستور کار قرار بگیرد.

درگی با تاکید بر اینکه باید از تجربیات موفق کشورهای پیشرفته برای کاهش مصرف پلاستیک بهره برد، ادامه داد: باید از ابزارهای تشویقی برای منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کرد تا شاهد مشارکت حداکثری مردم در روند کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی باشیم.

مدیرکل محیط زیست البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره افزایش ۶۰۰ درصدی پرونده‌های قضایی این اداره کل در سال گذشته، ادامه داد: بسیاری از این پرونده‌ها از جمله پرونده حلقه دره علی رغم پیگیری‌های زیاد هنوز به نتیجه لازم نرسیده است.

وی ابراز کرد: عدم رعایت مسائل زیست محیطی از سوی برخی ادارات و واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله مواردی است که باعث تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود.

درگی گفت: بسیاری از قوانین محیط زیستی ضمانت اجرایی ندارد و همین شرایط باعث شده این قوانین آن طور که باید و شاید رعایت نشوند و همین آسیب جدی به میراثی که از گذشتگان به ما ارث رسیده را به دنبال داشته است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار