ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر به همدان می آیند تا با بررسی تاریخ این کهن شهر آن را در حافظه جهانی یونسکو ثبت کنند.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ 13 June 2023

ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر به همدان می آیند تا با بررسی تاریخ این کهن شهر آن را در حافظه جهانی یونسکو ثبت کنند.

همدان با تاریخی کهن گره خورده است، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که این روز‌ها یک قدم تا جهانی شدن فاصله دارد. مادام پیگیر رفع موانع پیش روی ثبت جهانی هگمتانه با موضوع‌هایی، چون «پرونده ثبت جهانی همدان تحویل یونسکو شد»، «حذف ترافیک از هگمتانه زودتر عملی شود»، «همدان آماده حضور ارزیابان یونسکو می‌شود»، «همدان چشم انتظار ثبت جهانی / شهرداری معبر جدید را بازگشایی کند»، «ثبت جهانی «هگمتانه تا همدان» نیازمند ساماندهی کاروانسراها» و «حذف دو طبقه ساختمان حوزه هنری و حذف سواره از عرصه هگمتانه» وغیره بوده ایم. اکنون نیز در قالب پرونده «همدان در مسیر جهانی شدن» در پی بررسی وضعیت پرونده ثبت جهانی هگمتانه تا همدان هستیم.

ارزیابان یونسکو به همدان می‌آیند

محسن معصوم علیزاده، چند روز پیش از ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفته است که «پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان دی ماه سال ۱۴۰۱ از سوی جمهوری اسلامی ایران به یونسکو ارسال شد و خوشبختانه، مستندات این پرونده، در شورای تخصصی یونسکو مورد بررسی و پذیرش قرار گرفته و به کشورمان اعلام شده است.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه حدود ۳۵ هکتار محدوده هگمتانه را داریم که کاوش‌های بسیاری در سال‌های اخیر در آن رخ داده است و آثار ارزشمند تاریخی و مکشوفات و آثار هنری و معماری در آن منطقه را داشته‌ایم؛ به میدان مرکزی همدان، آرامگاه بوعلی سینا و مسجد جامع همدان اشاره داشت.

وی عنوان کرد: «قرار است در ماه‌های آینده، میزبان ارزیابان یونسکو، برای بازدید میدانی از شهر همدان و مواردی که در پرونده مورد تاکید قرار گرفته، باشیم تا آن‌ها اقدامات صورت گرفته در بحث حفاظت، مرمت، و نگهداری این اثر تاریخی و فرهنگی را با مطالب و شرایط ذکر شده در پرونده مطابقت دهند.» بدین ترتیب، می‌توان گفت یکی از اولویت‌های همدان باید رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه تا همدان باشد.

ضرورت حذف ترافیک از عرصه هگمتانه

صاحب محمدیان منصور گفت: زمان بررسی ارزیابان یونسکو طبق اعلام وزارتخانه اواخر تیرماه خواهد بود که بازدید از محدوده هگمتانه تا همدان انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات زیادی برای حذف ترافیک انجام شده که می‌توان در این زمینه به تعریض راسته حاج فضل الله، معبر باستان، تعریض موزه منطقه‌ای اشاره کرد که عرض بسیار خوبی برای راسته حاج فصل الله تدارک دیده شد و این معبر در واقع کمک خواهد کرد و با این روند، دسترسی بهتری به بازار آهن فروشان پیدا می‌شود.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه یادآور شد: این اقدامات توسط شهرداری و با همکاری میراث فرهنگی همدان انجام شد؛ جابه جای تیر‌های برق و آسفالت قسمت تعریض شده از دیگر کار‌های در حال انجام است که با این اقدام، این منطقه زیر بار ترافیکی خواهد رفت.

محمدیان منصور با اشاره به اینکه طبق قول‌های داده شده طی چندروز آینده این مسئله حل خواهد شد؛ ادامه داد: مهمترین مشکل در جهانی شدن هگمتانه عدم رفع و حذف ترافیک از عرصه هگمتانه و میدان اکباتان است.

پروژه‌های حفاظتی هگمتانه در حال انجام است

وی با بیان اینکه در ادامه مسیر حاج فضل الله معبری دیگری برای دسترسی به بازار آهن فروشان معبر باستان است؛ افزود: سال گذشته توسط شهرداری انجام شد و در جلسه‌ای که اخیراً برگزار شد، شهرداری و شورای شهر قبول کردند که کار‌های تملک و تخریب دو پلاک معبر باستان که در آن وجود دارد را انجام دهند.

محمدیان منصور با اشاره به اینکه با این روند، عرض معبر باستان به صورت قابل قبولی افزایش پیدا خواهد کرد و دسترسی آهن فروشان در شرایط بهتر انجام بگیرد؛ گفت: کار‌های عملیاتی و پیمانکاری حدود ۱۵ کاروانسرا نیز انجام شده است.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه با اشاره به اینکه پروژه‌های حفاظتی زیادی در هگمتانه در حال انجام است تشریح کرد: حفاظت ترانشه ها، حفاظت آثار دوره هخامنشی، پایه ستون‌های سنگی هخامنشی و آشکار سازی معابر دوران اشکانیان که در سنوات قبل کاوش شده است، از جمله این اقدامات است.

محمدیان منصور در پایان از ۳ کاروانسرا که در حاشیه تپه هگمتانه وجود دارد نام برد و خاطرنشان کرد: این کاروانسرا‌ها به نام‌های کاروانسرای جلدی، شریف الممالک و یداللهی است که عملیات آن‌ها درحال انجام اند.

ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر به همدان می‌آیند، ارزیابانی که با بررسی تاریخ این کهن شهر آن را در حافظه جهانی یونسکو ثبت می‌کنند، اما در این چند هفته باقیمانده نیاز به برنامه ریزی است.

موضوع حذف سواره از عرصه هگمتانه و میدان اکباتان، ساماندهی کاروانسراها، بهبود وضعیت مسیر‌های منتهی به پروژه و ... همه و همه نیازمند عزم جدی مسئولین در روز‌های پایانی خردادماه است؛ موضوعی که باید به جد در دستور کار قرار گیرد تا حضور ارزیابان یونسکو چراغ روشنی برای ورود همدان به عرصه جهانی و تاییدیه نهایی شود.

منبع: مهر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار