گزارشی درباره زنانی که همه درباره شان سوءظن دارند!
تابناک: از دیرباز و بر اساس یک باور قدیمی،زنان به ویژه زنان متأهل در شرایطی به رفت و آمد با زنان دیگر رغبت نشان می‌دادند که این آمد و شد با حضور شوهرانشان اتفاق بیفتد و به زنان مطلقه به عنوان عاملی نگاه می‌کردند که ممکن است آرامش خانوادگی آنان را به خطر بیندازد.
کد خبر: ۱۱۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴ 12 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند
.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

روزنامه نصف جهان نوشت:

آنقدرعرصه بر او تنگ شده بود که فکر می‌کرد اگر از شوهرش طلاق بگیرد تیره روزی‌هایش تمام می‌شود. بالاخره طلاق گرفت و به خانه پدربازگشت اما برای گرفتن حضانت بچه‌اش مجبور شد مهریه‌اش را ببخشد.حالا دیگر پشتوانه مالی نداشت از طرف دیگر در خانه پدری احساس راحتی نمی‌کرد. سعی کرد به دوستانش نزدیک شود اما آنها هم از او فاصله گرفتند چون حالا او یک زن «مطلقه» محسوب می‌شد. کم کم گوشه‌گیر شد و امروز حتی دیگر حال و حوصله فرزندش را هم نداشت.

به گفته دکتر مجید ابهری -آسیب شناس- 90 درصد از زنان پس از طلاق دچار افسردگی و آسیب‌های عاطفی و روانی می‌شوند چراکه طلاق پایان اختیاری یک پیوند و رابطه عاطفی است. هم زنان و هم مردان پس از طلاق آسیب می‌بینند و دچار ناهنجاری‌های عصبی و رفتاری می‌شوند. با توجه به آنکه سازمان و نهاد معینی برای حمایت لازم و کافی از زنان مطلقه وجود ندارد،آنان معمولاً به چهار گروه تقسیم می‌شوند.

او می‌افزاید: دسته‌ای از زنان با فرزند خود به خانواده پدری باز می‌گردند. آنان دچار مشکلات عصبی و عاطفی می‌شوند و حس می‌کنند که جایگاهی قبلی خود را در خانه و خانواده ندارند. این دسته از زنان دنبال شغل می‌گردند. دسته دیگری از زنان مطلقه پس از طلاق به زندگی مجردی با فرزند خود روی می‌آورند و به دنبال کار می‌گردند. آنان نیز با مشکلات عاطفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته این آسیب شناس، برخی از زنان مطلقه به علت شاغل بودن از توانایی مالی برخوردار هستند، آنان نیز پس از طلاق دچار مشکلات عاطفی و روحی می‌شوند و افسردگی، اضطراب، حس تنفر از دیگران و گوشه گیری را تجربه می‌کنند.

او با اشاره به دسته چهارم از زنان مطلقه می‌گوید: دسته‌ای دیگر از زنان نه از تحصیلات مناسب برخوردار هستند نه خانواده‌ای دارند که نزد آنان باز گردند. آنها آمادگی برای ازدواج موقت یا ازدواج دائم پیدا می‌کنند و حتی ممکن است به اجبار به راه‌های نادرست کشیده شوند.

منیره نوبخت- عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان- هم می‌گوید: یکی از عللی که زن و شوهر از طلاق گرفتن نهی می‌شوند این است که آنان پس از جدایی دچار مشکلات جدی می‌شوند. این مشکلات هم برای مردان و هم برای زنان به وجود می‌آید البته زنان با معضلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

او می‌افزاید: نخستین توصیه به زنانی که قصد جدایی دارند این است که به صورت جدی به مشکلات پس از طلاق فکر کنند و راه‌های عاقلانه‌ای برای حل آنها پیدا کنند.

سایه سوءظن بر زنان مطلقه

از دیرباز و بر اساس یک باور قدیمی،زنان به ویژه زنان متأهل در شرایطی به رفت و آمد با زنان دیگر رغبت نشان می‌دادند که این آمد و شد با حضور شوهرانشان اتفاق بیفتد و به زنان مطلقه به عنوان عاملی نگاه می‌کردند که ممکن است آرامش خانوادگی آنان را به خطر بیندازد.

به گفته فاطمه رحیمی- دبیر کل جامعه فاطمیون- زنان مطلقه گاهی در معرض اتهام، سوءظن و زیر ذره بین هستند. در این شرایط لازم است اقداماتی در جهت توانمند سازی زنان «مطلقه» انجام شود، علاوه بر آن باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم که زنان بتوانند هنگام زندگی مشترک حق و حقوق مادی خود را بدون ایجاد تنش در خانواده دریافت کنند؛ چرا که مهریه عندالمطالبه است و پرداخت آن در طول زندگی مشترک می‌تواند موجبات استقلال اقتصادی او را فراهم کند.

او با تأکید بر نقش رسانه‌ها به منظور فرهنگسازی در زمینه زنان مطلقه تأکید می‌کند: صدا و سیما می‌تواند به خوبی در این زمینه عمل کند، اما عملکرد خوبی ندارد. متأسفانه زنان «مطلقه» در سریال‌های تلویزیونی، زنانی بدبخت به تصویر کشیده می‌شوند که اگر از نظر مادی تأمین نباشند به فلاکت می‌افتند.

رحیمی سومین راه تغییر نگرش به زنان مطلقه را اصلاح قوانین و برخوردار کردن آن از ضمانت اجرایی ذکر می‌کند.

طلاق در قوانین مدنی؛ از حرف تا عمل رحیمی معتقد است: در برخی مواقع قوانین مدنی ایران ایراد دارد و لازم است اصلاح شود، البته متاسفانه همین قوانین ناقص هم به درستی اجرا نمی‌شود. در اجرای قوانین دستگاه قضائی و قاضی بسیار مهم هستند، البته لازم است نگاه حاکم در سیستم قضائی به مسائل زنان تغییر کند.

او ادامه می‌دهد: قوانین اسلام خوب است و به گونه‌ای پیش بینی کرده که اگر زن از شوهر خود طلاق بگیرد بتواند به راحتی زندگی کند؛ اما متأسفانه این قوانین به خوبی اجرا نمی‌شود. به عنوان نمونه مهریه عندالمطالبه است اما در حال حاضر به عنوان اهرم قدرت برای طلاق از آن استفاده می‌شود و تعداد کمی از زنان، موفق به دریافت مهریه خود می‌شوند. آنهایی هم که خواهان گرفتن مهریه خود هستند به صورت اقساطی آن را دریافت می‌کنند. به عنوان نمونه ماهانه 50 هزار یا صد هزار تومان به آنان پرداخت می‌شود.

دبیر کل جامعه فاطمیون به مهریه اشاره می‌کند و می‌گوید: مهریه جزو دیون ممتازه است. دیون ممتازه باید در اولین فرصت به فرد پرداخته شود اما زمانی که زن، مهریه خود را مطالبه می‌کند قانون خانه، خودرو و دفتر کار او مرد را از دارایی‌هایی که می‌توان با استناد به آن مهریه را پرداخت کرد، خارج می‌کند. این در حالی است که چگونه امکان دارد مردی خانه داشته اما همسرش حتی قدرت پرداخت پول رهن خانه را نداشته باشد.

به گفته رحیمی، زنان معمولاً زمانی که کارد به استخوانشان برسد تقاضای طلاق می‌دهند و تلاش می‌کنند زندگی خود را تا حد امکان حفظ کنند چون به مشکلات پس از طلاق واقف هستند و زنان کمی هستند که به دلایل غیر موجه و حتی نامشروع تقاضای جدایی از همسرشان را داشته باشند.

حضانت فرزندان،دغدغه زنان مطلقه

یکی از دغدغه‌های زنان هنگام طلاق، گرفتن حضانت فرزندانشان است البته حضانت کودک تاهفت سالگی برعهده مادر است، اما دسته‌ای از زنان برای حفظ حضانت فرزندانشان پس از این سن هم مهریه و سایر حقوق مادی خود را می‌بخشند که اگر مادر پشتوانه مالی مناسب نداشته باشد،این کار باعث به وجود آمدن مشکلات مالی برای او و فرزندش می‌شود.

به اعتقاد رحیمی متأسفانه بیشتر مردان حاضر به قبول سرپرستی فرزندانشان پس از طلاق نیستند؛ چرا که این کار برای آنها بار مالی دارد. در این شرایط پولی که به همسر برای نگهداری فرزند پرداخت می‌کنند آنقدر اندک است که او با مشکلات مالی مواجه می‌شود. در نتیجه به ناچار ممکن است به ازدواج موقت یا کارهای خلاف تن دهد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عروس
|
-
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
مهریه عندالاستتاعه یعنی هیچی!

چون قانون خانه، خودرو و دفتر کار و ... مرد را از دارایی‌هایی که زن می‌تواند با استناد به آنها مهریه عندالاستتاعه را از مرد بگیرد، خارج می‌کند و بنابراین هیچی به زن تعلق نمی گیرد! حتی اگر مرد میلیاردها تومان ملک داشته باشد!!!!!!!

بنابراین مهریه باید عندالمطالبه باشد نه عندالاستتاعه
چون در صورتی که زنی کارد به استخوانش برسد و بخواهد طلاق بگیرد، فقط مهریه عندالمطالبه را می تواند دریافت کند!
واقعا که
|
-
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
مسوولانی که از مهریه ی 110 سکه و یا عندالاستتاعه حمایت می کنند آیا فکر نمی کنند که دلیل برخی از فسادهای برخی از زنان بیوه یا مطلقه، نداشتن پشتوانه مالی است؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار