کد خبر: ۱۱۰۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳ 11 May 2023

باستان شناس مطرح مازندرانی گفت، براساس مطالعات و آزمایش‌های جدید که توسط دانشگاه پکن از کاوش‌های محوطه باستانی قلعه‌کش شهرستان آمل از جمله بر روی دانه‌های برنج نشان می‌دهد که کشت این محصول در مازندران قدمت حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساله دارد و همچنین به دوره هخامنشیان برمی‌گردد.

ابراهیم امیرکلایی درخصوص نتایج منتشر شده از کاوش‌های تپه باستانی قلعه کش آمل توسط دانشگاه پکن به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ حریم تپه باستانی در روستای قلعه کش به مساحت حدود ۱۰۰ هکتار تعیین شد که درحال حاضر با توجه به گسترش زمین‌های کشاورزی متاسفانه حدود هشت هکتار از آن تپه باستانی وکاوش شده اکنون باقی مانده است.

وی افزود: اکنون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران در تلاش برای راهکاری به منظور تملک زمین های ازدست رفته این تپه باستانی است.

سرپرست تیم کاوش تپه باستانی قلعه کش آمل ادامه داد، باتوجه به کاوش‌هایی که داشتیم داده‌های بسیار خوبی به دست آمد، که ازجمله مهمترین آمل لایه‌های زیرین عصر مفرغ البته یافته‌هایی از دوره عصر آهن در این منطقه بسیار غنی است.

امیرکلایی با اشاره به اینکه محدوده قلعه‌کش یکی از شاخص‌ترین تپه‌های باستانی در بخش مرکزی مازندران محسوب می‌شود، تصریح کرد: حتی لایه‌هایی از دوره اسلامی و ساسانیان نیز در این منطقه به دست آمد که پس از حدود سه سال فعالیت خوب ودستاوردهای ارزشمند، از سال ۹۱ به بعد متاسفانه به علت کمبود بودجه، کاوش‌ها در این منطقه متوقف شد

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار