نماینده بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه کشور گفت: کمیسیون امور داخلی و شوراها، طرح اصلاح حوزه انتخابیه را سرانجام پس از دو سال بررسی در کمیته کارشناسی تصویب کرد.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵ 04 May 2023

محمدرضا صباغیان در رابطه با طرح اصلاح حوزه انتخابیه، اظهار کرد: پس از دو سال بررسی در نهایت این طرح در کمیته کارشناسی تصویب شد که طی آن ۴۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزوده می‌شود.

وی افزود: افزایش تعداد نماینده برای حوزه‌های انتخابیه بر اساس ملاک‌های جمعیت، وسعت و محرومیت مورد بررسی قرار گرفته که امید داریم در صحن علنی مجلس رأی بیاورد.

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور با بیان این‌که متأسفانه تاکنون توزیع عادلانه نمایندگان را در حوزه‌های انتخابیه نداشتیم، گفت: اکنون برخی استان‌ها بر اساس شاخص‌های مذکور، ۶ نماینده اضافه دارند و همچنین در بعضی از استان‌ها، حوزه‌های انتخابیه‌ای وجود دارد که با یک شهرستان و با جمعیت ۴۵ هزار نفر یک نماینده دارند.

دبیر کمیته اصلاح حوزه‌های انتخابیه مجلس ادامه داد: بی‌عدالتی‌ها در توزیع نماینده به این صورت است که حوزه‌ای با یک شهرستان و جمعیت ۲۵۰ هزار نفر دارای سه نماینده و در مقابل، حوزه‌ای با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر، صرفاً دارای یک نماینده است. حوزه‌هایی هم با وجود محرومیت‌ها و عقب‌افتادگی‌ها و بعد مسافت، شش شهرستان دارای یک نماینده است.

صباغیان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن شاخص‌های جمعیت، محرومیت، وسعت و تعداد شهرستان‌ها در طرح اصلاح حوزه انتخابیه، به استان یزد دو نماینده اضافه می‌شود.

این نماینده یادآور شد: پیش‌ازاین در گفتگو با رئیس‌جمهور و وزیر کشور و سایر مسئولان مربوطه رایزنی‌هایی صورت گرفته و آنان موافقت شفاهی خود را اعلام کرده‌اند. در حال حاضر امید داریم که این مهم در صحن مجلس نیز مورد موافقت قرار گرفته و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کند.

عضو گروه امور داخلی و شوراهای مجلس ابراز کرد: طرح افزایش نماینده تاکنون سه مرتبه در صحن علنی به دلایل مختلف با مخالفت نمایندگان مواجه شده است زیرا بسیاری از حوزه‌ها، مشکلات حوزه مناطق بزرگ و شهرستان‌های محروم را ندارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار