در مراسم بزرگداشت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی،از ۲۴نفر از کنشگران و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، و همچنین برترین‌ها و خادمین قرآن با حضور مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی قدردانی شد.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 20 April 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، همزمان با روزهای پایانی ایام مبارک رمضان آئین بزرگداشت روز جهانی محوطه‌های تاریخی و محفل انس با قرآن در موزه قلعه وکیل اراک با حضور فعالان و پیشکسوتان میراث‌فرهنگی و همچنین فعالان حوزه قرآنی برگزار شد.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در این آئین گفت: تاریخ و تمدن ایران با آثار، بناها و محوطه‌های تاریخی گره خورده است و در واقع این بناها هستند که سبقه و قدمت این سرزمین را به نمایش می‌گذارد و این میراث، خود به تنهایی ثروتی ارزشمند برای کشور به شمار می‌رود.
او افزود: ۱۸ آوریل یا ۲۹ فروردین ماه هر ساله عنوان جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را یدک می‌کشد. این نامگذاری از سوی شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) صورت گرفته و مسلما این اقدام نشان از اهمیت تاریخ و آثار به جا مانده از گذشته دارد.
مرزبان یادآورشد: ایران کشوری کهن است که می‌توان عمق تاریخ را در گوشه و کنار آن در ابنیه و محوطه‌های تاریخی شاهد بود. تا امروز هزاران اثر واجد ارزش در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته و استان مرکزی نیز به واسطه قدمت و موقعیت جغرافیایی خود بسیاری از این آثار را در بطن خود جای داده است که هنوز بخش زیادی از آنها بکر، دست نخورده و حتی ناشناخته باقی مانده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، اظهار کرد: در استان مرکزی تاکنون دو هزار اثر واجد ارزش و قابل ثبت در فهرست آثار ملی شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۹۰۰ اثر اعم از محوطه های تاریخی، بناها، تپه‌ها، آثار ملموس و غیرملموس و ... به ثبت ملی رسیده است و بر همین اساس هر ساله سعی می‌شود که منابع مالی ملی و استانی تقویت شود تا مراتب حفظ و نگهداری به خوبی انجام گیرد.
مرزبان تصریح کرد: حفظ، نگهداری، کاوش و مرمت تمامی این آثار تاریخی نیازمند بودجه و اعتبار است، البته میراث‌فرهنگی وظیفه شناسایی این محوطه‌ها را دارد و سعی می‌کند با اعمال سیاست‌های مشخص حفظ و نگهداری این آثار تاریخی، آنها را به شکل واقعی و اصیل در معرض دید عموم قرار دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: یکی از راهکارها و سیاست‌ها برای حفظ و نگهداری محوطه‌های تاریخی و بناها، واگذاری آن به بخش خصوصی است.
در ادامه این مراسم کارگاه نقاشی ویژه کودکان پیش دبستانی با دو موضوع قرآنی و موضوع میراث فرهنگی برگزار شد و کودکان پس از بازدید از موزه قلعه وکیل و کسب اطلاعات توسط کارشناسان موزه در این کارگاه برداشت‌های آزاد خود از موزه و میراث فرهنگی و همچنین نقاشی با موضوع قرآن را به تصویر کشیدند.
در پایان این مراسم از ۲۴ نفر از کنشگران میراث‌فرهنگی، فعالان، برترین‌های و کودکان قاری قرآن و همچنین کودکان روزه اولی‌ها با اهدا لوح و هدیه قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار