مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز با بیان اینکه سخت گیری هایی در حوزه محیط زیست می شود که تعبیر به مسایلی همچون مقابله با توسعه شهری می شود، گفت: فلسفه وجودی ما حفاظت از محیط زیست و حقوق عامه مردم است ولی متاسفانه از طرف مسوولان شهری با برخی تقابل ها مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷ 19 April 2023

برای حفظ محیط زیست با تقابل مسوولان شهری البرز روبرو هستیم

به گزارش «تابناک البرز» “مجید درگی” در آیین آغاز به کار شعبه ۵۲ صلحی ویژه حفاظت محیط زیست شهرستان کرج افزود: مسوولان شهری از حفاظت محیط زیست انتظاراتی همچون گرفتن یک تعهد از یک شرکت یا صنعت در قبال راه اندازی تصفیه خانه یا فیلتر تصفیه هوا هستیم تا از این موضوع بگذریم.

وی اظهار کرد: حفاظت محیط زیست ابلاغ می کند که طبق قانون یک واحد تولیدی یا صنعتی تصفیه خانه ای را ایجاد کند ولی به هر دلیلی هزینه های محیط زیستی را هزینه اضافه می بینند و انتظار دارند با یک برگه تعهد از آن عبور کنیم که در این تعهد قید شود که در ماه های آینده انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: هم اکنون صدها برگه کاغذ تعهد در پرونده های صنایع این استان وجود دارد که قرار بوده در سال های گذشته انجام شود و اکنون که پیگیر هستیم ولی می گویند میلیاردها هزینه دارد و چون سال تولید است و خیالشان از بابت عدم تعطیلی کارخانه ها راحت است، عملا تمکین نمی کنند.

وی گفت: استان بسیار پرچالشی داریم که وظیفه می دانیم تا آخرین لحظه به وظیفه سازمانی و دینی و شرعی خود عمل کنیم و از آن کوتاه نمی آییم.

وی به مثالی در خصوص پرونده صنایع اشاره کرد و افزود: در اشتهارد میزان پایش ها و تشکیل پرونده های قضایی حدود ۶۰۰ درصد در سال گذشته نسبت به مدت مشابه پیش از آن رشد داشته تا راه نفس مردم را باز کنیم.

درگی اظهار کرد: کارشناسان محیط زیست برای تشکیل این پرونده ها با مشقات زیادی هستند به طوریکه شبانه و دور از چشم مردم کار می کنند و شب تا صبح کشیک می دهند تا فیلتر کارخانه ای شروع به کار کند تا عکس و مستند سازی داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: مسیر پرچالشی و پرفراز و نشیبی است که با حمایت شما جلو خواهد رفت تا محیط زیست سالمتری در آینده رقم بزنیم.

راه اندازی شعبه صلحی ویژه حفاظت از محیط زیست در ابتدای سال مصداق عینی فرمایش معظم رهبری است که می فرمایند تمام مسولان کشور می بایست مساله محیط زیست را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه این اقدام نشان از اشراف به مساله محیط زیست دارد، اظهار کرد: در حوزه حفاظت از محیط زیست با بخش طبیعی و انسانی سروکار داریم که علاوه بر اینکه در محیط زیست طبیعی هر روز با صحنه ها و فضای خوبی روبرو هستیم ولی در حوزه محیط زیست انسانی با چالش ها و آلودگی های زیادی روبرو هستیم.

وی فضای حوزه حفاظت محیط زیست انسانی را به لحاظ این چالش ها و آلودگی ها نامناسب دانست و گفت: برخورد ما برخورد با آلودگی هایی است که در حوزه محیط زیست و فاضلاب و پساب آلوگی هوا است.

روند تخریب محیط زیست در ایران افزایشی است

وی افزود: در مطالعه ای که وزارت کشور سال گذشته انجام داده و هشداری که در قالب نامه ای خطاب به استانداران منتشر شده است عنوان شد که در ایران روند تخریب محیط زیست در چند دهه اخیر افزایش بی سابقه ای داشته و از دیگر کشورها بیشتر بوده و تداوم این وضعیت در ۲ دهه آینده کشور را با چالش های امنیتی محیط محور پرهزینه و زمان بر رویارو خواهد کرد.

درگی ادامه داد: در این نامه چند آمار مطرح شد که به رتبه و جایگاه ایران در حوزه محیط زیست اشاره دارد مبنی بر اینکه در سال ۲۰۱۳ جایگاه ایران به لحاظ محیط زیستی در دنیا ۱۱۴ بود و در سال ۲۰۰۸ رتبه شصت و هفتم و در سال ۲۰۱۰ در جایگاه هشتاد و هفتم قرار داشته ایم، که نشان می دهد هیچ کشوری در سطح دنیا تا این اندازه در حوزه محیط زیست تنزل نداشته است.

وی اضافه کرد: در استان البرز با توجه به ویژگی های خاصی که دارد با تراکم جمعیت ۳.۵ برابری میانگین کشور که در سه دهم خاک کشور متراکم هستند، مواجه ایم و این تراکم چالش های زیست محیطی را در برداشته است.

ضریب بُرد در البرز پنج برابر بیش از ظرفیت

مدیرکل حفاظت محیط زیست به موضوع ضریب بُرد در بحث توسعه شهری اشاره کرد و گفت: در این موضوع میزان توان اکولوژیکی شهر با میزان بارگذاری صنعتی و توسعه شهری باید در یک توازن یک بر یک باشد که بر اساس سازمان مطاله سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ضریب بُرد البرز ۴.۷ به طور میانگین است که حدود ۵ برابر بیش از ظرفیت استان است.

وی افزود: در روند این توسعه، شهرستان طالقان توسعه نیافته و در کرج ۱۹.۷ و در فردیس ۱۹.۲ توسعه داشته ایم که حجم بارگذاری غیراستاندارد در این ۲ شهرستان صورت گرفته است.

درگی تاکید کرد: بر این اساس مردم چگونه می توانند وقتی ۲۰ برابر ظرفیت بارگذاری های مختلف صورت گرفته، آب و هوای سالم داشته باشند؟

وی تصریح کرد: این وضعیت باعث شده دوران خیلی سختی و مشکلات متعددی را همکاران در سطح استان داشته باشند تا از حقوق عامه مردم حمایت و حفاظت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار